ملی پوشان دوچرخه سواری ایران در شرایطی راهی بازی‌های آسیایی جاکارتا می‌شوند، که در تلاش برای رکورد شکنی در کسب مدال هستند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی از چهار روز دیگر در جاکارتای اندونزی برگزار می‌شود. یکی از رشته‌های حاضر در این رقابت‌ها رشته دوچرخه‌سواری است که تیم ملی ایران با ۱۳ نماینده در آن حضور خواهد داشت.

کابزنان و امید پررنگ رکوردشکنی در جاکارتا

تیم ملی دوچرخه سواری ایران در دوره قبل این بازی‌ها صاحب یک نشان طلای با ارزش در بخش پیست شد. سه نشان دور قبل به گفته قمری، رئیس فدراسیون دوچره سواری، تاریخی‌ترین نتیجه این تیم بعد از انقلاب به شمار می‌رود. تیم ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون با مربیگری «پائول بورن» و ۱۴ رکاب زن حضور داشت و صاحب سه مدال طلا، نقره و برنز شد.

این بار، اما ۱۳ ملی پوش در مسابقات حضور خواهند داشت که از این بین 2 دختر دوچرخه سوار نیز کاروان ایران را همراهی خواهد کرد. با وجود اینکه در ابتدای سال ۹۷ مثبت شدن تست دوپینگ 2 دختر دوچرخه سوار شوک بزرگی به جامعه این رشته وارد کرد، اما فدراسیون در تلاش بود که در بازی‌های آسیایی جاکارتا از نمایندگان زن بهره‌مند باشد.

رکابزنان پیست و جاده از ماه‌ها قبل در تهران و شهر‌های مختلف اردو‌های تدارکاتی را پشت سر گذاشتند. رکابزنان جاده به دلیل نزدیکی شرایط آب و هوای اندونزی به شمال ایران در این شهر‌ها اردو زدند. تیم جاده در تور ترکیه شرکت کرد و سپس اردو‌های خود را در ایران دنبال کرد. همچنین در تورنمنت بین المللی هلند نیز حضور پیدا کرد.

رکابزنان سرعتی که ابتدا به جمهوری چک سفر کرده بودند، تورنمنتی در ژاپن را نیز پشت سر گذاشتند. همچنین اردویی در کشور مالزی بر پا کردند و در کاپ آسیایی شرقی نیز شرکت کردند.

**مشکل همیشگی رکابزنان؛ پیست چوبی!

دوچرخه سواران ایران همواره در سال‌های گذشته با نبود پیست چوبی در ایران مواجه بودند و هنوز نیز هستند. در واقع تیم ملی دوچرخه سواری برای استفاده از پیست چوبی در سال‌های گذشته همواره به اردو‌های برون مرزی اعزام شده اند. این بار نیز به مالزی رفتند. نبود پیست چوبی در کشور یکی از بزرگترین دغدغه‌های دوچرخه سواری است. اغلب کشور‌های آسیایی نظیر مالزی در کشور خود مجهز به پیست چوبی هستند و با استفاده از این امکانات در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌اند.

در این میان البته وزیر ورزش و جوانان درباره تاسیس و تکمیل پیست چوبی شهر ساری قول‌هایی به رکابزنان داده است، اما هنوز محقق نشده است. به گفته اهالی فدراسیون ورزشکاران این رشته حتی اگر از نظر فنی و فیزیکی از حریفان خود برتر باشند، اما به دلیل تمرین کم در پیست چوبی یارای رقابت با حریفان سرسخت خود را ندارند و این واقعیتی است که باید آن را پذیرفت.

به طور کلی نبود تجهیزات و کمبود برخی امکانات مشکلاتی است که دوچرخه‌سواران همواره با آن دست به گریبان بوده اند. در این بین بخش بین الملل فدراسیون در مدت اخیر تلاش خود را به کار گرفت تا با وجود برخی مشکلات در واردات تجهیزات امکانات را تا حد امکان فراهم کند.

**پوست اندازی به سبک دوچرخه سواری

دوچرخه سواران ایران در شرایطی راهی هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی خواهند شد که نسبت به دوره قبل شاهد حضور رکابزنان جوان‌تر در ترکیب نفرات اعزامی هستیم. دوچرخه سواران مطرح سابق تیم ملی مانند قادر میزبانی، عسگری، سعیدی تنها و ... دیگر عضو تیم ملی نیستند و نفرات جوان تری نظیر آروین، آرین، گنج خانلو، سعید صفر زاده، محمد دانشور، احسان خادمی و ... جای این نفرات را در تیم ملی گرفتند. موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت، تابوی حضور دختران دوچرخه سوار در ترکیب تیم ملی است که برداشته شد. فرانک پرتو آذر در بخش کوهستان نماینده ایران است که به گفته کارشناسان امید زیادی به درخشش وی در جاکارتا وجود دارد.

این رکابزن در مسابقات قهرمانی آسیا صاحب مدال شد و به همین دلیل انگیزه زیادی دارد تا موفقیت خود را این بار در نبرد آسیایی دیگری تکرار کند. در واقع پرتو آذر یکی از شانس‌های تیم دوچرخه سواری ایران برای کسب سکو و مدال به شمار می‌رود. دوچرخه سواران جوان ایران این بار در نبرد بازی‌های آسیایی کار سختی در رقابت با نفراتی از ژاپن، مالزی، چین و ... خواهند داشت. حریفانی که با بهترین و حرفه‌ای‌ترین تجهیزات خود را آماده حضور در المپیک آسیایی کرده اند.

**پیش‌بینی ۵ مدال برای رکابزنان

چندی قبل و زمانی که مجمع انتخاباتی فدراسیون دوچرخه سواری برگزار شد، خسرو قمری، رئیس فدراسیون در گفتگویی عنوان کرد که پیش بینی می‌کند از بین نفرات اعزامی ۵ مدال از سوی دوچرخه سواران ایران تصاحب شود. او عنوان کرده بود که در بخش کوهستان احتمال کسب ۲ مدال وجود خواهد داشت.

در بخش استقامت و جاده نیز در مجموع می‌توان به کسب شدن سه مدال امیدوار بود. اگر اظهارات و پیش بینی‌های خسرو قمری، درست از آب دربیاید، باید شاهد رکورد شکنی دوچرخه سواران ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی باشیم. دوچرخه سواری ایران در بازی‌های آسیایی ادوار قبل و در مجموع ۷ دوره حضورش در این رقابت‌ها در مجموع چهار مدال طلا، ۵ مدال نقره و ۶ مدال برنز بدست آورده است. بیشترین مدال ایران در بازی‌های آسیایی به سه دوره قبل و رقابت‌های ۲۰۰۶ برمی گردد. جایی که رکابزنان ایران سه نقره و یک برنز به دست آوردند.

انتهای پیام/

دوچرخه سواران در راه جاکارتا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار