فصل دوم پژوهش و کاوش باستان شناسی بمنظور دستیابی به شواهد معماری و احیاء حجرات قدیمی، درضلع شرقی محوطه مسجد جامع ارومیه شروع شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛کیومرث حاجی محمدی سرپرست تیم باستان شناسی مسجد جامع ارومیه گفت: فصل دوم کاوش باستان شناسی در ضلع شرقی محوطه مسجد جامع ارومیه بمنظور دستیابی به اطلاعات و داده‌های فرهنگی جهت احیاء حجرات قدیمی، توسط تیمی از باستان شناسان مجرب استان شروع شده است.
وی افزود: این پروژه، بمنظور گمانه زنی و دست یابی به اطلاعات و داده‌های مورد نیاز، چهار ترانشه در نقاط مختلف محل حجره‌ها در نظر گرفته شده است.
حاجی محمدی تصریح کرد: ما فعلا یک ترانشه با ابعاد ۳ در ۳ متر ایجاد کرده ایم و تا به اینجا به شواهدی از وجود یک کف معماری و دیواره و بقایای آواری دست یافته ایم.
سرپرست تیم باستان شناسی مسجد جامع ارومیه افزود: سعی ما بر این است که هر گونه نشانه‌ای از وجود سازه معماری یا پی بنا که در جریان عملیات کاوش بدست بیاید بطور کامل ابعاد آن را ظاهر سازیم تا بعنوان ایده‌ای بهتر و اصیلتر برای احیاء بخش‌های مختلف حجرات مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ این طرح مطالعه و کاوش، دومین کاوش باستانشناسی است که در این دو سال اخیر در مسجد جامع انجام می‌شود و سه هفته به طول خواهد انجامید؛ سال گذشته نیز اولین کاوش باستان شناسی در گنبدخانه مسجد صورت گرفت و منجر به کشف آثار و بقایای معماری قدیمی‌تر شد که بر اساس آن، احیاء شبستان جدید در ضلع شرقی گنبدخانه در دستور کار قرار گرفت.
مسجد جامع ارومیه بعنوان یکی از آثار تاریخی شاخص این شهر، در این دو سه سال اخیر بصورن مداوم در فهرست پروژه‌های مطالعاتی و مرمتی  اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی قرار داشته و کار‌های مهمی در آن صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به احیاء شبستان قدیمی، ترمیم گچبری ها، کف سازی گنبدخانه، ترمیم و تمیزکاری تزئینات داخلی اشاره نمود.
انتهای پیام/ح

کاوش‌های باستان شناسی در مسجد جامع ارومیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.