اسپوتنیک گزارش داد؛

دست رد هند به سینه آمریکا برای مقابله با کمربند چین

هند قصد ندارد در طرح آمریکا برای مقابله با طرح اقتصادی چین موسوم به «یک کمربند و یک جاده» شرکت کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک،  هند تصمیم گرفته است در ابتکار استرالیا، آمریکا و ژاپن برای سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های زیرساختی به منزله مقابله با طرح ژئوپلیتیک جهانی چین موسوم به «یک کمربند و یک جاده» عضویت پیدا نکند.

آندری کارنیف، معاون مدیر موسسه کشور‌های آسیایی و آفریقایی روسیه، درباره این موضوع به اسپوتنیک گفت: تازه‌ترین اظهارات نارندرا مودی، نخست وزیر هند، نشان می‌دهد که رویکرد‌های دهلی نو درباره روابط بین‌الملل به طور اساسی با رویکرد‌های غرب متفاوت و بیشتر به موضع روسیه نزدیک است.

این تحلیلگر روس همچنین گفت: «در زمان شکل‌گیری گفتگوی امنیتی چهار جانبه، راهکار متحدکننده چهار قدرت اقیانوس هند و اقیانوس آرام شامل استرالیا، آمریکا، هند و ژاپن بر طرح‌های اقتصادی مشترک پیش‌بینی نشده و بلکه بیشتر بر همکاری در زمینه امینی تاکید شده بود که رفتار‌های اخیر هند شاهدی بر اختلافات این کشور با استرالیا، آمریکا و ژاپن درباره مسائل کلیدی منطقه‌ای است».

لی که، از دانشگاه مالی شانشی چین، در گفتگو با اسپوتنیک گفت: «بهبود روابط چین و هند بعد از دیدار میان رهبران هند و چین در ووهان در آوریل گذشته آغاز شده است. هند دیگر برای عضویت در ابتکار هند-اقیانوس آرام آمریکا یا راهکار متحد کننده چهار قدرت اقیانوس هند و اقیانوس آرام تمایل چندانی ندارد و اکنون موضع بی طرفانه‌ای در این خصوص دارد».

اسپوتنیک نوشت: لازم است این نکته نیز اضافه شود که دهلی نو نیز درست مانند مسکو بر یک همکاری جامع که به روی منطقه باز باشد، تاکید می‌کند.

ناظران معتقدند بخت واشنگتن برای الحاق هند در این ابتکار کم‌تر و کم‌تر می‌شود. هدف آمریکا از این ابتکار این است که به چین نشان دهد بلندپروازی‌هایش در منطقه در تضاد با گفتگوی چهارجانبه امنیتی است و این ابتکار برای تقابل با قدرت فزاینده چین در این بخش از جهان به کار گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، هند ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار