ورم انگشت های دست هر از گاهی رخ می دهد که دلایل مختلفی دارد در این مطلب به برخی از مهم ترین علل ورم انگشت ها اشاره می شود.

ورم کردن انگشتان از وضعیت سلامتی‌تان چه می‌گوید؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حتما برایتان پیش آمده که در تابستان از خانه خارج شده اید و بعد از چند دقیقه انگشتان تان ورم کرده و شبیه به سوسیس های کوچک می شوند. یا ممکن است غذای شور بخورید. ورم کردن انگشت ها دلایل زیادی دارد. در اکثر موارد التهاب انگشت ها بی خطر است.

اما در برخی موارد ورم انگشت ها (که نام علمی آن داکتیلیت dactylitis است) نشان دهنده وجود یک مشکل جدی و مهم است، به ویژه اگر با درد همراه باشد. در ادامه به برخی از مهم ترین علت های ورم انگشت ها اشاره می کنیم.

ورم انگشتان دست بر اثر گرمای هوا

گرما باعث گشاد شدن عروق خونی می شود که باعث می شود گرمای بیشتری از پوست خارج شود و بدن خنک می شود. زمانی که رگ ها گشاد می شوند، برخی مایعات به داخل بافت های نرم نشت کرده و منجر به پف کردن انگشت ها می شود.

این نوع التهاب به مرور و با استفاده کردن از دست ها و انگشت هایتان رفع می شوند. اما اگر التهاب را فقط در دست ها و انگشت های دستتان مشاهده می کنید و با درد و ضعف همراه است، این نوع التهاب فقط مربوط به هوای گرم نیست و لازم است به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: چرا دست و پاهایمان مور مور میشود؟+ راه های درمان


ورم کردن انگشت ها با مصرف نمک و سدیم زیاد

خوردن غذاهای شور، سیب زمینی و چیپس یا هر چیزی که نمک زیادی دارد، می تواند باعث ورم کردن انگشت ها شود. در شرایط مصرف نمک زیاد بدن به شکلی در می آید که نوعی تعادل بین آب و نمک ایجاد کند. مصرف نمک زیاد باعث می شود بدن آب زیادی در خود حفظ کند که حفظ آب در بدن التهاب انگشت ها را توجیه می کند.

التهاب خفیف انگشت ها که ناشی از خوردن غذای شور بروز می کند، معمولا به خودی خود و در یک روز برطرف می شود، اما گاهی نیز ممکن است بیشتر از یک روز طول بکشد که بستگی به میزان نمک مصرفی توسط فرد دارد. اگر مصرف نمک را متوقف کرده اید، اما التهاب انگشت ها همچنان ادامه دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

التهاب انگشت ها بر اثر بروز مشکل در مفصل ها

اگر انگشت های شما حالت عادی دارد و تنها مفصل هایتان ملتهب شده، احتمالا علت آن استئوآرتریتاست، به ویژه اگر التهاب انگشت ها در هنگام صبح رخ دهد. این مشکل ناشی از افزایش سن به دلیل انحطاط بافت های قابل انعطاف در انتهای مفاصل رخ می دهد. استئوآرتریت اغلب، و نه همیشه، با درد و سفتی مفاصل همراه است. شکل های دیگر آرتریت نیز منجر به چاق شدن و دردناک شدن انگشت ها می شوند.

ورم انگشت ها بر اثر تونل کارپ

وقتی عصب هایی که از ساعد به کف دست می رسند، در مچ دست پاره یا فشرده می شوند، دچار تونل کارپ می شوید. تونل کارپ معمولا منجر به درد، سوزش، خارش یا بی حسی در دست ها و انگشت های دست ها می شود، این نشانه ها اغلب به مرور زمان بروز می کنند. بررسی ها نشان می دهند مردان سه برابر زنان به مشکل تونل کارپ دچار می شوند.

التهاب انگشت های دست بر اثر انسداد سیستم لنفاوی

لنف ادم Lymphedema نوعی بیماری است که با التهاب اندام همراه است و زمانی بروز می کند که مایع لنفاوی ( که مواد زائد، باکتری ها و ویروس ها را از بدن خارج می کند) به درستی کار نمی کند. در این شرایط انگشت های دست و پا و گاهی دست ها و پاها نیز ملتهب می شوند. در این شرایط پوست هم سفت و ضخیم تر از حالت عادی به نظر می رسد.

لنف ادم با جراحی و پرتو درمانی برای سرطان سینه در ارتباط است. در موارد نادر لنف ادم بر اثر رشد سیستم لنفاوی نیز بروز می کند.

بیماری رینود Raynaud s disease و پف کردن انگشت دست ها

در بیماری رینود رگ ها باریک می شوند که اغلب تنگ شدن رگ ها بر اثر سرد شدن هوا یا استرس بروز می کند. این تنگ شدن عروق منجر به کاهش گردش خون می شود. التهاب – همراه با سوزن سوزن شدن یا درد – زمانی رخ می دهد که گردش خون به حالت عادی برمی گردد (با گرم کردن بدن یا کاهش استرس گردش خون به حالت عادی برمی گردد). اگر قبل از التهاب، انگشت ها یا دست ها کبود یا رنگ پریده شده باشند، نشانه بیماری رینود است.

پف کردن انگشت ها یکی از پیامدهای بارداری

التهاب انگشت ها در دوران بارداری طبیعی است. اما در صورت پف کردن دست ها و صورت – به ویژه اگر با فشار دادن پوست فرو رفتگی بر روی پوست باقی می ماند – مراقب باشید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، ممکن است مبتلا به پره اکلامپسی preeclampsia یا مسمومیت بارداریشده باشید.

پره اکلامپسی با فشار خون بالا همراه است و اگر درمان نشود، منجر به بروز مشکلات جدی و خطرناک هم برای مادر و هم برای نوزاد خواهد شد. اغلب زنان باردار بالای 40 سال به این شرایط دچار می شوند، به ویژه خانم هایی که دوقلو یا سه قلو باردار هستند و دچار اضافه وزن هستند.

منبع: سیمرغ

انتهای پیام/

ورم کردن انگشتان دست به چه دلایلی رخ می دهد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام خوبین انگشت سبابم وانگشت کوچیکم کمی باد داره دکتر رفتم گفتن آتروز داری ورزش دست انجام میدم خوراکی های مفید میخورم ناپروکسن ویتامین برای غصروف سازمیخورم همچنین دردو سوزش دارم چیکارکنم درضمن مچه دستام دردمیکنه بهم دکتر ارتوپد گفت پوکی استخوان داری شیربا پودر سنجد وشیره سفیدانگور کلا میوه های گرم ولی اصلا فایده نداره بگین من چیکارکنم حتی دستام توی نمک دریا با آب ولرم میزارم اینم جواب نداد
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۱۱:۴۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
من خوردم زمین و صدا داد و الان باد کرده خیلیم درد میکنه اما میتونم تکونش بدم میشه بگید باید چیکار کنم خواهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۰۸:۲۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
مدتی است کهصبح که از خواب بیدار میشوم کف دست وانگشتان دستم شروع به خارش وبعد هم ورم میکند در برخی مواقع حالت سوز ن سوزن شدن هم دارد من ۴۰ سال دارم و قرص متورال ولوزارتان ۵۰ هم روزی دو بار میخورم برای کنترل فشار خون به مدت ۴ ساله
Iran (Islamic Republic of)
تیمور
۱۸:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
دست پسرم وقتی با اجسام خیلی سرد و آب سرد تماس میگیرد انگشتان دستش و رم میکند. لطفا راهنماییم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ف رستمی
۱۵:۵۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
مدتی وقتی از خواب بیدار میشم احساس سنگینی دربدن و این که دستامم ورم میکنه حتی کف دستام بادرد علتش میخواستم بدونم سپاسگزارم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
کیوان فیضی
۰۰:۲۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
مدتی دوتا انگشتم ورم کرده نمی تونم دستم را جمع کنم بد شصت پام هم ورم کرده راه درمان چيه کیوان از کرج
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه حسینی زاهدان
۱۱:۴۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دست راست مدت سه ماه شکسته خوب شده اما انگشتان دستم ورم زیاد دارد خم و است نمیشه فیزیوتراپی رفتم نتیجه‌ای ندیدم درد نمی‌دونم چه دارویی و چهپماد موضعی استفاده کنم لطف نموده راهنمایی کنید متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام دستم به آب سرد میخوره ورم میکند همراه با درد وسوزش بسیار چکار کنم این روزا به بیمارستان هم نمیشه مراجعه کرد ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
ایا ورم دست مربوط ب مشکلات قلبی نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ستاره محمدی
۲۰:۱۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
سلام تقريبا نزدیک 1 ماه است که من دردی در لگن راست داشتم که همراه با تیر کشیدن بود... الان انگشت دستام ورم کرده و درد میکنه وقتی زیاد کار میکنم بدتر میشه و ورمش بیشتر... میشه راهنمایی کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
عبدالاکاظمزاده
۱۸:۴۹ ۲۰ دی ۱۳۹۸
سلام من وقتی بااب سرد دست میزنم دستم باد میکنه میخاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
وای منم دقیقاهمین میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
سلام
مدتی است مچ پاهای من ورم کرده و بعضی اوقات همراه با سوزش خفیف
و جدیدا مفاصل انگشتان دو دوست موقع بیدار شدن از خواب بسیار درد میکند و انگشتانم‌به قدری ورم میکن هاا که انگشترهام‌ تو انگشتان دستم نمی روند و دستام مثل دستهای گوریل شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
سلام یه دفعه انگشت سبابه ام ورم ودرد شدید هم داره دلیلش چی میتونه باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
مدتی انگشتانم دستانم ورم میکندوهمچبن ساق دستهام دلیلش چیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۴۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
حدود دو سالی است که انگشت دو دستم ورم دارد کاهی کم میشود و وقتی چیزی بلند میکنم یا چند دقیقه به زک حالت میزارم به زور باز میکنم ومفاصل مچ پام هم همین درد دارد حتی نشستن و شدن برآیم مشکل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
منم وقتی باری مثلا نایلون خرید کم حتی بلند میکنم بند های انگشتم که تحت فشار بوده مثل سنگ میشه و ورم و خارش و درد داره
Iran (Islamic Republic of)
سهیلا منصوری
۱۱:۴۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
مدتی هست که صبحها انگشتانم ورم میکند انگشت کوچک دردهم دارد به سختی تکان میدهم با گوشی زیادکارمیکنم ایا ربطی دارد یا چیز دیکری هست مرسی، جوابم بدهیدخواهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۹:۳۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام وقت خوش
چند وقت هست وقتی دستام رو میشورم یاازآب استفاده میکنم دستهام پفکی میشن وبادمیکنن این اتفاق اصولا وقتی حمام میرفتم ویا استخر به مدت طولانی اتفاق میفتاد ولی الان تادستم به آب میخوره پفکی میشن چه کنم خطر ناکه آیا یانه علت چیه ممنونم جواب بدین باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه حمیداویان
۱۰:۴۲ ۲۸ تير ۱۳۹۸
الان یه مدت لند اخر انگشتای دستم ورم و درد میکنه مخواستم بپرسم علتش چیه
Iran (Islamic Republic of)
علی فتاحی
۰۱:۱۰ ۱۰ دی ۱۳۹۸
احتمالاً به عفونت نوک انگشتان مبتلا شدین.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی لطفی
۲۱:۰۴ ۱۶ تير ۱۳۹۸
انگشت دست راستم یک دفعه بادکردچرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
سلام دلیل ورم کردن دست چی
آخرین اخبار