کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ترکیه همواره در تمام دوره‌های تحریم چه قبل و چه بعد از امضای توافق هسته‌ای زیر بار تحریم‌ها نرفته و مخالفت خود را با این اقدام آمریکا اعلام کرده است.

ترکیه زیر بار تحریم‌های آمریکا نمی رودسید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر حمایت از ایران در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا، گفت:  ترکیه همواره در تمام دوره‌های تحریم چه قبل و چه بعد از امضای توافق هسته‌ای زیر بار تحریم‌ها نرفته و مخالفت خود را با این اقدام به آمریکا و به  طور کل جامعه غرب و حتی قطعنامه شورای امنیت  علیه ایران اعلام کرده است.

سید افقهی تاکید کرد: ترکیه همواره خود را استثنا بر قاعده تحریم می دانسته و تاکنون بر همین اساس عمل کرده است. ترکیه به نفت و گاز ما نیاز دارد. افزون بر اینکه اگر بخواهیم با این کشور قطع رابطه کنیم و یا ترکیه بخواهد این تحریم‌ها را اجرا کند، متضرر و دچار آسیب جدی می‌شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا  با اشاره به اینکه آنکارا همواره در قبال تهران موضع همکاری داشته  است؛ گفت:  ترکیه حتی پس از روی کار آمدن ترامپ و تهدید وی مبنی بر اعمال تحریم‌های کمرشکن و  بی سابقه، اولین کشوری بود که به طور صریح موضع خودش را به آمریکا اعلام کرد و گفت که زیر بار این تحریم‌ها نمی رود  زیرا  اقتصادش دچار آسیب جدی خواهد شد. این کشور حدود 19 میلیارد تبادل تجاری، بازرگانی و بانکی با ایران دارد و نمی تواند جایگزینی برای تامین منابع طبیعی  مانند نفت و گازی بیابد که  از ایران تامین می کرده است .

سید افقهی ضمن تاکید بر تنش اخیری که بین ترکیه و آمریکا ایجاد شده است؛ اظهار کرد:  با توجه به متهم بودن عبدالله گولن که در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد ، مطالبه اردوغان مبنی بر بازگرداندن وی به آنکارا  و همچنین  حبس کشیش جاسوس آمریکایی در ترکیه که منجر به تحریم وزیر کشور و وزیر دادگستری ترکیه از سوی آمریکا شد؛  ایالات متحده این کشور را به جنگ اقتصادی و اعمال تحریم تهدید کرد که  اولین پیامد آن کاهش 20 الی 25 درصدی لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا بود.

وی در ادامه افزود:  این وقایع به نوعی به نفع ما است. در حال حاضر علاوه بر ایران، روسیه، چین و ترکیه هم از سوی آمریکا تحریم شدند. قطعا این برخورد، برخورد سیاسی است و به نظر نمی‌رسد جنگ دلار و لیر در ترکیه بتواند بر اراده آن اثر گذاشته و این کشور را تسلیم فشارهای آمریکا کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص کمک هایی که ترکیه می‌تواند به ایران داشته باشد، گفت:  ما یکسری مبادلات تهاتری داریم یعنی نفت می دهیم کالا دریافت می‌کنیم  و یا لیستی از معاملات بانکی داریم که ارتباطی به دلار و لیر و ریال ندارد و ممکن است بر اساس هر نرخ تبادلی و هر واحد پولی باشد.

سید افقهی درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ترکیه گفت: به نظر نمی‌رسد اقتصاد ترکیه شاهد تغییر ملموسی باشد که نتوانیم روی کمک‌ها و حمایت‌های آنکارا حساب کنیم، این یعنی هنوز اقتصاد ترکیه مستحکم است. ترکیه در مقابله با تحریم‌های واشنگتن می‌تواند رویکردی‌های متفاوتی داشته باشد، از جمله  اینکه با دو مشوق خود یعنی چین و روسیه وارد مذاکره شود.

وی در پایان با تاکید بر این نکته که  معامله ترکیه با اروپا بیش از آمریکایی‌هاست؛ گفت: اگر اروپایی‌ها همانند ایران و یا قوی‌تر از ایران با آمریکا برخورد کنند و از طرفی ترکیه نشان دهد که به سمت شرق تمایل داشته و از غرب فاصله می‌گیرد، به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها بتوانند تا پایان این مسیر را رفته و  تلاششان برای ضربه زدن به اقتصاد ترکیه نتیجه بخش باشد، بنابراین تصور می‌شود همانگونه که ما می توانیم در مقابل تحریم‌های آمریکا دوام بیاوریم، ترکیه هم می‌تواند این کار را انجام دهد؛ چرا که شرایط مشابهی داریم و به همین دلیل هم ضرورت همکاری با ایران را بیشتر لمس می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ترامپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
باید مراقب توطئه های دشمن باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
من سال 91 ترکیه رفتم 100 دلار تقریبا 150 لیر بود الان 100 دلار شده معادل 700 لیر ترکیه.الان لیر ترکیه 10 سال به عقب برگشته و با توجه به اینکه ترکیه منابع کمی برای دسترسی به ارز دارد ظرف 10 روز آینده وارد مذاکره با امریکا شده و اردوغان هم مثل حیدر العبادی به ما خیانت خواهد کرد
آخرین اخبار