معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: آمار‌های جدید در کشور‌های توسعه یافته اروپایی از افزایش ۱۶ میلیون تخت روز بیمارستانی و ۷ میلیون دلار هزینه تحمیلی خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم حضرتی در همایش بین المللی تجهیزات پزشکی که در سالن همایش های رازی علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: بیماری های اکتسابی عفونی و عفونت های بیمارستانی یکی از شایعترین عوارض در همه جای دنیا بوده و امروزه به یکی از معضلات مهم زندگی سالم تبدیل شده است؛ به گونه ای که عوارض مالی ناشی از آن را در کشور های توسعه یافته 7.6 درصد و در سایرکشورها تا 19.1 درصد بیان می کنند.

وی گفت : طولانی شدن بستری بیمار در بیمارستان ، افزایش مقاومت های میکروبی و هزینه های مالی تحمیلی بر سیستم و فرد از جمله عواقب ناشی از عفونت های بیمارستانی است و آمارهای جدید در کشور های توسعه یافته اروپایی از افزایش 16 میلیون تخت روز بیمارستانی، 37 هزار مورد مرگ و 7 میلیون دلار هزینه تحمیلی خبر می دهد.

معون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه هم اکنون مشکل عمده سیستم های بهداشتی ما کنترل هزینه است، ادامه داد: بنابر کنترل عفونت از معضلات مهم ور کاهش هزینه به شمار می رود از سوی دیگر بیماری های عفونی اکتسابی افزایش هزینه هارا در بر دارد و بنابراین کنترل و پیشگیری از آن در اولویت های است .

وی افزود: طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، پرستاران هسته اصلی برای کنترل عفونت در بیمارستان ها هستند و در راس کمیته ملی کنترل عفونت در وزارت بهداشت، معاونت پرستاری قرار دارد و در کمیته های کنترل عفونت مراکز درمانی هم پرستاران در آن حاضرند.

حضرتی گفت : 1500 نفر از مدیران پرستاری در سطوح مختلف در کمیته های کنترل عفونت حضور فعال دارند و اگر برنامه ریزی برای کنترل عفونت است، باید سرمایه گزاری در آن بیشتر شود زیرا پرستاران آن جزء فعالترین و بهترین گزینه برای اجرای برنامه های کنترلی هستند ولی نیاز به حمایت جدی دارند.

وی با تاکید بر تربیت پرستاران به شکل آبشاری در اجرای سیاست های کنترل عفونت، ادامه داد: کار دیگر توانمند سازی مدیران پرستاری است و ترکیب ماهم مثل همه تیم ها ی اجرایی باید تمام جوانب احتیاط لازم و استانداردههارا بیش از پیش رعایت کنند، مراقبت های بالینی کنترلی برای بیمارانی که آنتی بیوتیک می گیریند و نظارت و اجرای کنترل عفونت در پرستاری هم ارتقاء یابد.

حضرتی یادآوری کرد: تنها 5 درصد مردم بستری در بیمارستان ها هستند و 95 درصد در جامعه قرار دارند بنابراین در کنار مراقبت در منزل انتظار می رود پرستاران این کنترل را به خانواده بیمار هم آموزش دهند، البته تشویق و حمایت پرستاران کنترل عفونت بسیار حیاتی است و به حق در حدمت بیماران هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار