به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری که امروز(یکشنبه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، ترافیک و آلودگی را دو مشکل بزرگ تهران برشمرد و اظهار داشت: تمام برنامههای ما حول محور روان سازی ترافیک و رفع آلودگی هوا است.
وی با بیان اینکه گام اول ما در ترافیک هوشمندسازی شهر تهران بود، گفت: مسئله تکمیل طرح ترافیک فعلی و مسئله زوج و فرد به زودی توسط معاونت حمل و نقل تکمیل و حل خواهد شد.
پورسیدآقایی تصریح کرد: طرح زوج و فرد از ابتدا درست نبود و صرفا اثرات کوتاه مدت داشته است و اثرات بلندمدت آن مناسب نبود، لذا برای تکمیل این طرح با دانشگاه تربیت مدرس قراردادی بستیم تا مطالعه کنند که کشورهای دیگر چه طرحی را جایگزین زوج و فرد کردهاند.
بیشتر بخوانید: تعداد مراکز معاینه فنی سیار پایتخت تا پایان سال ۲ برابر میشوند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مسئله دیگر مسئله پارکینگ و پارک حاشیهای است، گفت: مطالعات زیادی را انجام دادهایم تا توسط یک نرم افزار موبایل مسئله پارک حاشیهای مدیریت شود.
وی تصریح کرد: مزایده پارک حاشیه ای هفته آینده منتشر خواهد شد و پایه آن هم مطالعه روشهای موجود است.
پورسیدآقایی گفت: هر شهروند با استفاده از این برنامه میتواند محل پارک خود را از قبل رزرو کند، لذا این برنامه به صورت آزمایشی در منطقه 2 شهرداری تهران اجرایی خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه به زودی برای شماره گذاری خودروها در تهران محدودیت ایجاد میکنیم، گفت: اینکه هرچند خودرو شماره گذاری شود، مانع مدیریت درست تهران میشود.
وی با بیان اینکه همه ما تحت تأثیر آلودگی هوا هستیم،تصریح کرد: 5 هزار کشته در سال ناشی از عوارض آلودگی هوای تهران است و تنها 70 درصد آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل است و 30 درصد دیگر به خاطر کارخانهها است.
بیشتر بخوانید: ٧٠ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به اتوبوسها و کامیونهاست
پورسیدآقایی افزود: در 70 درصد مربوط به حمل و نقل کارهای زیادی را شروع کردیم و اولین کار این بود که معاینه فنی برتر را راه اندازی کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به مرحله بعدی طرح ترافیک اشاره کرد و گفت: مرحله بعدی طرح ترافیک از اول آبان اجرا خواهد شد و دوربینهای کنترل ترافیک در تمام سطح شهر تردد خودروهایی را که معاینه فنی ندارند، ثبت خواهند کرد و اگر خودرویی در هر ساعت از شبانه روز بدون معاینه فنی در سطح شهر تردد کند، جریمه خواهد شد.
وی تصریح کرد: از اول آبان ماه این طرح اجرا خواهد شد و هر خودرویی که بدون معاینه فنی تردد کند روزی 50 هزار تومان جریمه خواهد شد.
بیشتر بخوانید: تردد کامیونها و خودروهای آلاینده در تهران از ابتدای آبان ممنوع است
وی در ادامه با بیان اینکه تمام کامیونها مکلف به گرفتن بارنامه الکترونیکی شدند، گفت: کامیون داران باید در سایت تهران من ثبت نام کنند و مسیر تردد خود را هم در سایت بارانه ثبت کنند و اگر کامیونی بدون بارنامه الکترونیکی تردد کند، متوقف میشود.
پورسیدآقایی تصریح کرد: از چهارشنبه این هفته این کار به صورت آزمایشی و داوطلبانه آغاز خواهد شد و از اول آبان ماه هم صدور باربر برای هر کامیون اجباری خواهد بود و کامیونهایی که فاقد باربر باشند، متوقف میشوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باربر فقط به خودروهایی داده میشود که معاینه فنی گرفته باشند، گفت: هر وسیله باری که میخواهد بار جابجا کند، در سامانه چک میشود.
وی با بیان اینکه اتوبوسها را به دو بخش تقسیم کردهایم، بیان کرد: یک بخش اتوبوسهای مربوط به شرکت واحد است و بخش دیگر اتوبوسهای مربوط به بخش خصوصی و سرویسهای ادارات است.
پورسیدآقایی با بیان اینکه اتوبوسهای شرکت واحد از اول مهر ماه به داشتن معاینه فنی مکلف خواهند بود، تصریح کرد: از اول مهر به بعد هیچ اتوبوسی بدون معاینه اجازه تردد نخواهد داشت.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در 45 روز گذشته بیش از 2 هزار اتوبوس معاینه فنی شدند، تصریح کرد: 700 دستگاه موفق به گرفتن معاینه فنی شدند و تا پایان مهر ماه بالای 95 درصد معاینه فنی خواهند گرفت و آن چند درصدی که معاینه فنی نگیرند، اجازه تردد نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه نمیتوانیم شاهد سرویسدهی اتوبوسهای کهنه در سطح ادارات باشیم، گفت: اتوبوسها مکلف خواهند شد که برای مسیر خود مجوز بگیرند و شرط صدور مجوز هم داشتن معاینه فنی است.
پورسیدآقایی با بیان اینکه با بخش نامه وزارت صنعت هیچ دستگاهی اجازه ندارد با پیمانکارانی که معاینه فنی ندارند، قرارداد ببندد، افزود: اتوبوسهایی که معاینه فنی نداشته باشند، با همکاری پلیس متوقف میشوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه بعدی ما برقی کردن موتور سیکلتهایی است که در شهر تردد میکنند، بیان کرد: در حال حاضر بیش از 2 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران تردد میکنند که قطعا برقی کردن این تعداد زمان طولانی را به خود اختصاص میدهد.
وی با بیان اینکه به موازات پروژه برقی کردن موتور سیکلتها دو طرح دیگر را شروع کردیم، تصریح کرد: موتور سیکلتهای کاربراتوری را با کمک شهرداری انژکتوری میکنیم و برای این کار از ماه گذشته مناقصهای برقرار کردیم و دو شرکت توانستند شرایط اولیه ما را بپذیرند و قرار شد آنها موتور سیکلتهای کاربراتوری را انژکتوری کنند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه قرار شد تا به صورت آزمایشی 50 موتورسیکلت کاربراتوری را انژکتوری کنند، افزود: بعد از سه ماه نتایج این کار بررسی خواهد شد تا ببینیم این کار چقدر در کاهش میزان آلایندگی موثر بوده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه هزینه تبدیل موتور سیکلتهای کاربراتوری و انژکتوری زیر یک میلیون تومان است، گفت: بخش عمدهای از این هزینه را شهرداری پرداخت خواهد کرد.
وی با بیان اینکه مذاکره با انجمن موتورسازان کشور برای اجرای طرح موتورهای فرسوده آغاز شده است، تصریح کرد: بر این اساس بخشی از هزینههای اسقاط موتورهای فرسوده را انجام خواهیم داد و این کار هم یک فرصت شغلی برای موتورسازان است و هم به کاهش آلودگی هوا کمک میکند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه در حال حاضر به سمت استفاده از موتورهای یورو 3 و یورو4 میرویم، گفت: همزمان برقی کردن موتورسیکلتها را هم دنبال میکنیم، زیرا وضع موجود در شأن پایتخت نیست که مردم تا این حد متحمل آلودگی هوا شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به اعتراض خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا خبرنگاران را رانتخوار خواندهاید، گفت: من تا حالا چنین سخنی نگفتهام و متأسفانه عدهای علاقه دارند که این جمله را به من نسبت دهند.
وی در خصوص دو شغله بودن خود گفت: طبق قانون اساسی تنها کسانی که مجاز هستند شغل دیگری داشته باشند و دو شغله بودن برای آنها جایز است، اعضای هیئت علمی هستند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوای تهران تمام جزئیات را پیش بینی کردهایم، تصریح کرد: برای این کار 8 هزار میلیارد تومان بودجه میخواهیم تا بتوانیم آلودگی هوای تهران را رفع کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه این میزان منابع مالی هنوز تأمین نشده است، بیان کرد: از مجلس خواستهایم تا سالانه 1500 میلیارد تومان به بودجه شهرداری اختصاص دهد تا به مدت 5 سال آلودگی هوای تهران را برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه ما نمیتوانیم برای رفع آلودگی هوا منتظر بودجه بمانیم، گفت: اقداماتی که من اعلام کردم برای این است که بتوانیم خارج از بودجه به کاهش آلودگی کمک کنیم.
پورسیدآقایی با بیان اینکه 12 درصد آلودگی هوا برای شرکت واحد و 10 درصد برای موتورسیکلتهاست، تصریح کرد: اگر همین موارد را کنترل کنیم 50 درصد آلودگی هوا را کاهش خواهیم داد.
وی با بیان اینکه باید خیابانها به نفع پیادهروها تغییر پیدا کنند، گفت: باید خیابانها را باریکتر و پیاده روها را پهنتر کنیم و برای این کار کمیتهای تشکیل شده تا یک انقلاب در پیاده راه سازی ایجاد کنند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه در طرح تفصیلی مبنای کار باریک شدن خیابانها و بزرگ شدن پیادهراههاست، تصریح کرد: همزمان طرح استفاده از دوچرخهها را هم دنبال خواهیم کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با همکاری یک شرکت خصوصی طرح اشتراک دوچرخه را راه اندازی کردهایم، گفت: از دیروز کار اشتراک دوچرخه را در دانشگاه تربیت مدرس راه اندازی کردهایم و روز جمعه هم تور دوچرخه سواری را برای خبرنگاران برگزار خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در این طرح هر کسی میتواند پس از استفاده از دوچرخه آن را در هر نقطه از شهر رها کند و پس از رهاسازی خودروهای مربوطه اقدام به جمع آوری دوچرخهها خواهند کرد.
پورسیدآقایی در ادامه با اشاره به طرح جدید ترافیک گفت: با اجرای این طرح درآمدهای شهرداری کاهش پیدا کرده و آنچه که ما به دست میآوریم فقط برای حمل و نقل عمومی هزینه میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در طرح جدید ترافیک 67 میلیارد تومان درآمد در سال جاری کسب کرده است،گفت: اجرای طرح LEZ بدون همکاری پلیس راهور امکان پذیر نخواهد بود و ما هم باید برای اجرای این طرح تمام اطلاعات را در اختیار داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ناجا برای اجرای این طرح همکاری لازم را خواهد داشت،افزود: اگر همکاریهای دستگاههای دیگر نباشد، نمیتوانیم برنامه را جلو ببریم.
پورسیدآقایی با بیان اینکه 135 میلیارد به راهور هزینه میدهیم، گفت: ما برای کمک به حمل و نقل عمومی 10 میلیارد تومان به مترو دادهایم و ماهی 10 میلیارد تومان را هم به اتوبوسرانی میدهیم تا هزینه شرکتهای خصوصی که مسافر جا بجا میکنند را پرداخت کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح دوچرخه تصریح کرد: پروژه دوچرخه در گذشته به درستی اجرا نشد، زیرا شهرداری 2 هزار دوچرخه خریده بود و کار برنامه نویسی و توزیع هرکدام به صورت جداگانه توسط شرکتهای مختلف انجام میشد و قطعا با این وضعیت پروژه محکوم به شکست بود.
وی با بیان اینکه در این دو دوره کار خرید، برنامه نویسی و مدیریت همگی به عهده این شرکت است، بیان کرد: شهرداری فقط در این دوره مجوز فعالیت را صادر کرده و این طرح با گذشته متفاوت است و دوچرخه سواری برای بانوان هم جایز خواهد بود.
پورسیدآقایی با اشاره به وضعیت پارک حاشیهای تصریح کرد: در تهران 120 هزار جای پارک را میتوان به مردم فروخت، اما فعلا برای فروش محل پارک در داخل کوچهها و بزرگراهها پولی دریافت نمیشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص رابطه خود با اعضای شورای شهر گفت: رابطه من با اعضای شورای شهر خوب است، اما آنچه که علیخانی گفته بود، تذکر نبوده و برای من در سخنان خود حکم صادر کرده بود.
وی در خصوص واگذاری مجوزهای طرح ترافیک گفت: هیچ نماینده و ژن خوب نبوده که خبرنگار نبوده باشد و طرح گرفته باشد و ما هم بر اساس گزارشاتی که دریافت کردیم، بعد از بررسی 170 نفر، طرح 24 نفر را باطل کردیم.
پورسیدآقایی تصریح کرد: ابطال 24 طرح از میان 2 هزار و 240 طرح یعنی خطای ما کمتر از یک درصد بوده است.
انتهای پیام/