محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادارت برنج ایران در آمل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در کشور در ارتباط با برند سازی محصولات است و این نگاه در این مجموعه وجود دارد، گفت: رقم های برنج طارم مازندران و هاشمی گیلان در سطح بین المللی باید برندسازی شوند.
وی افزود: امیدواریم با توجه به برنامههای خوب در رابطه با توسعه مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادارت برنج ایران در آمل، در ایجاد نمایشگاه ها و معرفی برند برنج موفق باشند و ما هم در حد توانمان از نظر تسهیلات کمک می کنیم.
حجتی گفت: اگر بتوانیم محصول کشاورز را به قیمت خیلی خوب در اختیار مصرف کننده قرار دهیم به نفع کشاورز و مصرف کننده است.
وی با بیان اینکه ما باید هزینه تولید را به خصوص در برنج کاهش دهیم، افزود: در بحث تجهیز و نوسازی و آب بندان باید خیلی کار کنیم، چرا که آب بندان میراث اجدادی ما است.
وزیر جهاد کشاورزی لایروبی آب بندان ها را ضروری دانست و گفت: متاسفانه آب بندان ها را رها کردیم و باید به فکر لایروبی آنها برای استفاده در کشت دوم برنج باشیم.
حجتی با بیان اینکه شالیکوبی های مدرن در دستور کار قرار دارد، افزود: نباید تراکم کشت شمال در کشور یک باشد و اگر سد هراز تکمیل شود به ما کمک می کند و باید تراکم کشت را بالا ببریم.
وی گفت: تراکم کشت ما در گیلان و مازندران نباید یک باشد، آب داریم، اما به هدر می رود.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: آمل با توجه به عرصههای طبیعی و منحصر می تواند مرکز دامپروری باشد، خصوصا با این نژادهای پرمحصول و زودبازده ای که در اختیار کار وزارت خانه قرار دارد.
اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل نیز در نشست با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی گفت: مرحله دوم این مرکز با ساخت سالن معاملات و بورس کالاهای کشاورزی در زمینی به مساحت ۴ هزار مترمربع و زیربنای ۱۲ هزار متر مربع اجرایی می شود.
وی افزود: برای ساخت سالن معاملات که نقش تعیین کننده در قیمت گذاری برنج تولیدی مازندران دراین مرکز خواهد داشت، حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز هست که اعتبار آن در قالب تسهیلات از وزیرجهاد کشاورزی درخواست شده است.
یزدان پناه گفت: ساماندهی بازار فروش و عرضه برنج ، برند سازی و اطمینان خاطر برای مصرف کننده جهت خرید برنج سالم و بدون ناخالصی و نیز جلوگیری از واردات برنج از اهداف مهم ساخت مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران در مازندران است.
لازم به ذکر است: توریسم برنج یکی از اهداف مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج آمل است و بارانداز و معاملات برنج در این مرکز انجام خواهد شد.
همچنین نمایشگاه دائمی ادوات کشاورزی، هتلینگ و سایر امکانات رفاهی و اقتصادی در این مرکز پیش بینی شده است.
حدود ۷۰ درصد برنج مازندران در مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج آمل خرید و فروش و صادر میشود.
این مرکز در ۱۷ هکتار بنا شده است و بازرگانی برنج در این مرکز انجام خواهد شد.
آموزش به برنجکاران در این مرکز انجام می شود تا کشاورزان با آخرین یافته های علمی و تحقیقاتی در زمینه کشت و پرورش برنج آشنا شوند.
انتهای پیام/ م