کوهساری گفت:عملیات نجات مغروقه‌های خورموسی یکی از سریع ­ترین عملیات­­‌های خارج­ سازی مغروقه در دنیا است.

ارتقا سطح ایمنی مسیرهای کشتیرانی با خروج کشتی‌های غرق‌شدهبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سازمان بنادر و دریا نوردی فرهاد منتصر کوهساری ، در خصوص وضعیت مغروقه‌های کل کشور و اثرات خارج سازی شناور‌های مربوطه بر وضعیت بنادر، اظهار کرد: در چند سال اخیر عملیات خارج­ سازی مغروقه­‌ها با استفاده از مدرن­‌ترین تجهیزات روز دنیا در کشور آغاز و با رعایت کلیه اصول ایمنی و زیست محیطی به طور کامل خارج ­سازی شروع شده است که به عنوان نمونه عملیات نجات مغروقه‌های خورموسی یکی از سریع ­ترین عملیات­­‌های خارج­ سازی مغروقه در دنیا شمرده و به عنوان رکورد جدید ثبت شده است.


وی ادامه داد: خورموسی که دارای ریسک بالا برای ایمنی دریانوردی و محیط زیست بوده، با همت اداره کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در سال ۱۳۹۶ احیا شده و از شهریورماه سال ۱۳۹۶ تاکنون ۵ فروند مغروقه اقیانوس ­پیما نیز خارج ­سازی شده است.


به گفته مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی، با اجرای کامل قرارداد علاوه بر پاکسازی کانال خور موسی و مسیر تردد کشتی ها، دسترسی ایمن کشتی­‌های اقیانوس­ پیما جهت اتصال به آب­‌های آزاد مهیا شده و هزینه لایروبی سالیانه بندر امام خمینی (ره) کاهش یافته است.


کوهساری در ارتباط با اثرات مثبت خارج­ سازی مغروقه ها، تصریح کرد: ارتقای سطح ایمنی مسیر‌های کشتیرانی یکی از اثرات مثبت خارج سازی مغروقه هاست که در صورت بروز هرگونه حادثه و برخورد کشتی ­های عبوری با مغروقه­ ها، مسئولیت و عواقب آن متوجه جمهوری اسلامی ایران است، از این رو عملیات خارج سازی مغروقه‌ها سبب حذف ریسک مربوطه می‌شود.


وی افزود: کاهش هزینه ­های حمل و نقل دریایی دیگر اثر مثبت خارج سازی مغروقه هاست، بنابراین ایمنی مسیر‌های دریانوردی موجب کاهش هزینه ه­ای حمل و نقل دریایی (بابت کاهش مبالغ بیمه مربوط به صادرات و واردات مجموعه­‌ها به کشور) می­ شود که این موضوع افزایش ورود کشتی ­های متردد به بنادر ایران را رقم خواهد زد.


مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی کاهش هزینه­‌های لایروبی حوضچه­‌ها و کانال­‌های دریانوردی را دیگر اثر مثبت خارج سازی مغروقه‌ها دانست و گفت: وجود مغروقه­‌ها در حوضچه­‌ها و کانال­‌های دریانوردی موجب انباشته شدن گل و لای و رسوبات کف دریا در اطراف مغروقه­‌ها و متعاقب آن کاهش عمق حوضچه و یا کانال شده و این موضوع سبب افزایش هزینه­‌های لایروبی می‌شود.


کوهساری با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست دریایی چهارمین محور مربوط به اثرگذاری مثبت خارج سازی مغروقه هاست، گفت: نشت مواد نفتی موجود در مغروقه­‌ها و یا پخش مواد مضر استفاده شده در بدنه کشتی­‌ها همانند آزبست سبب آسیب­‌های فراوان به محیط زیست دریا از جمله آسیب به آبزیان و تأثیر بر صنعت ماهیگیری، آسیب به پوشش گیاهی و متعاقب آن بیماری آبزیان و نیز آلودگی سواحل و تأثیر بر صنعت گردشگری می‌شود.


وی تصریح کرد: از سال ٩٥ و به طور ویژه طی سه سال گذشته از ٣٣٦ مغروقه کشور، ۱۸۶ مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی ۶۰ مغروقه دیگر نیز در دست اقدام است.


کوهساری در ادامه به وضعیت مغروقه‌ها در مناطق مختلف استان خوزستان اشاره کرد و گفت: مجموع مغروقه‌ها در خورموسی ۱۸ مورد بود که ۶ مورد آن خارج سازی شده است و خارج سازی دو مورد از آن‌ها در دستور کار است. همچنین در اروندرود تعداد کل مغروقه‌ها ۶۸ مورد بود که ۳۹ مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی ۱۲ مورد در دست اقدام است. در منطقه کارون نیز از مجموع ۴۲ مورد مغروقه یک مورد خارج سازی شده و خارج سازی ۶ مورد در دست اقدام است.


وی افزود: جمعا در استان خوزستان، ۱۲۸ مورد مغروقه وجود داشت که ۴۶ مورد آن خارج سازی شده است و خارج سازی ۲۶ مورد دیگر نیز در دست اقدام است.

وی در خاتمه مطرح کرد: در استان بوشهر از بین ۱۸۸ مورد مغروقه ۱۳۱ مورد خارج سازی شده و خارج سازی ۳۰ مورد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. این درحالی است که در استان هرمزگان نیز تعداد مغروقه‌ها به ۲۷ مورد می‌رسید که تا کنون ۹ مورد از این تعداد خارج شده و خارج سازی ۴ مورد نیز در دست اقدام است.

انتهای پیام/

نجات مغروقه های زیر آب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار