تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در روز‌های اخیر با همه ستاره هایش ناکام است و ما را به یاد تیم استیل آذین می‌اندازد.

پرشورهای تبریزی در مسیر ی مشابه استیل آذینبه گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیم فوتبال تراکتورسازی شب گذشته با همه ستاره های نامدارش از جمله دژاگه و شجاعی شکست سنگینی برابر آبی پوشان پایتخت متحمل شد تا مشخص شود ستاره ها به تنهایی نمی توانند یک تیم را نجات بدهند.

تراکتورسازان تغییر و تحولات زیادی در لیگ هجدهم فوتبال داشتند و بازیکنان جدید و قدیم هنوز به هماهنگی لازم دست نیافتند و این ناهماهنگی برابر استقلال مشهود بود.

به هر حال تراکتورسازی لیگ هجدهم را در حالی آغاز کرده است که شرایطش با سال های گذشته متفاوت است. این تیم که سال ها از سوی سازمان های نظامی فعالیت می کرد به یک باره به بخش خصوصی واگذار شد و زنوزی که بیش از این به خاطر مردم آذربایجان هزینه های تیم های گسترش فولاد و ماشین سازی را برعهده گرفته بود این بار تراکتورسازی را نشانه گرفت و دوباره به بهانه اینکه هواداران این تیم دغدغه ای نداشته باشند تیم پرشورها را خرید و وعده های فراوانی به هوادارانش داد.

زنوزی که همانند هدایتی به فوتبال ایران وارد شد این فصل تراکتورسازی را همان گونه جلو می برد که هدایتی باشگاه استیل آذین را پیش می برد. خریدهای گران قیمت، جذب مربی صاحب نام و دادن وعده های قهرمانی از جمله اقداماتی بود که زنوزی  در ابتدای کار خود انجام داد و همین کارها هم در سال های گذشته هدایتی انجام داده بود.

برای مالک تراکتورسازی هزینه کردن برای این تیم اشکالی ندارد و او به هر اندازه که بخواهد می تواند برای تیم خود هزینه کند و کسی هم نمی تواند از او ایرادی بگیرد. زنوزی در اولین اقدام خود سرمربی سابق رئال مادرید را به تبریز آورد و مالک متمول تبریزی در ابتدای راه نتوانست بازیکنان صاحب نام را جذب کند و خیلی از کارشناسان این تیم تبریزی از جمع مدعیان قهرمانی خارج کرده بودند و هیچ سهمیه ای برای این تیم قائل نبودند اما به یک باره در نقل و انتقالات تراکتورسازی طوفانی به پا شد و کاپیتان های اول و دوم تیم ملی فوتبال جذب تراکتورسازی شدند و آنها با یک مبلغ نجومی و براساس دلار به این تیم پیوستند.

مسعود شجاعی و اشکان دژاگه که پیش از این در باشگاه های اروپایی توپ می زدند به صورت کاملا مخفی و سری به عضویت تراکتورسازی در آمدند تا جمع پرشورها حسابی جمع شود.

البته این 2 بازیکن ملی پوش در اولین بازی خود نتوانستند نظر سرمربی تراکتورسازی و هواداران این تیم را جلب کنند و باید دید در ادامه بازی ها می توانند برای این تیم تبریزی کار ساز باشند یا روند نزولی شان ادامه دار خواهد بود.

به هر حال تا اینجای داستان، زنوزی به تعهداتش عمل کرد اما اینکه تیمش بتواند در لیگ برتر به موفقیت دست یابد به اما و اگر وابسته است.

تیم فوتبال استیل آذین هدایتی بدون شک پرستاره ترین باشگاه در تاریخ فوتبال ایران بود و همه بازیکنانش یا ملی پوش بودند یا سابقه حضور در تیم ملی را داشتند اما همان تیم پرستاره چنان پرحرف و حدیث ظاهر شد که در نهایت به لیگ دسته یک سقوط کرد. هدایتی آن روزها مثل زنوزی امروز افکار اقتصادی زیادی در سر داشت اما غافل از این بود که فعالیت های کلان اقتصادی و به درآمد رساندن باشگاه ها در فوتبال محلی از اعراب ندارد.

هدایتی نه تنها سودی از تیمداری نبرد بلکه میلیاردها تومان هم ضرر کرد، به هر حال آن اتفاق می تواند درس عبرتی برای زنوزی باشد که به گفته خودش می خواهد تراکتورسازی را به بزرگترین بنگاه اقتصادی فوتبال ایران تبدیل کند به طور حتم زنوزی از این امر غافل است که همه نتایج فوتبال ما در زمین فوتبال رقم نمی خورد چه بسا دست های پشت پرده نتایج را تعیین می کند.

هر چه تیم بزرگتر باشد حواشی و کنترل آن سخت است و زنوزی و مشاورانش باید از هدایتی درس عبرت بگیرند تا آن اشتباهات را تکرار نکند چرا که ریخت و پاش ها و جذب ستاره ها تضمینی برای موفقیت در لیگ برتر فوتبال نیست. جذب بازیکنان بزرگتر از شجاعی و دژاگه هم تضمینی برای قهرمان شدن نیستند. نمونه آن استقلال خوزستان بود که بدون ستاره و کمترین هزینه 3 سال پیش قهرمان شد و استیل آذین با آن همه ستاره به لیگ دسته یک سقوط کرد.

البته دوست نداریم که نیمه خالی لیوان را ببینیم و امیدواریم پرشورها یکی از بهترین فصل های فوتبالی خود را پشت سر بگذارند و در نهایت نتایج دلخواهشان را بدست آورند اما بد ندیدیم نکاتی را به مالک تراکتورسازی گوشزد کنیم تا بداند در فوتبال آن چنان که از بیرون جذاب و دیدنی است در داخل زمین به این صورت نیست.

حلالی: تراکتورسازی به سرنوشت استیل آذین دچار نمی شود 

اسماعیل حلالی درباره اینکه تیم تراکتورسازی با این همه ستاره ها در کسب نتیجه ناکام بوده است، گفت: تراکتورسازی همه نفراتش عوض شده است و باید به این تیم فرصت داده شود تا به هماهنگی لازم برسند. ستاره ها به تنهایی نمی توانند کارساز باشند تا زمانی که یک تیم نشوند.

حلالی بیان کرد: تراکتورسازی نیاز به خانه تکانی اساسی داشت و زنوزی به صورت حرفه ای برخورد کرد و بازیکنان جدید این تیم تبریزی نیاز به زمان دارند تا به هماهنگی دست یابند و تراکتورسازی به جمع مدعیان قهرمانی بازگردد.

کارشناس فوتبال تصریح کرد: مدافعان تراکتورسازی از لحاظ بدنی هم مشکل داشتند و در فرم ایده آل خود نبودند و این موضوع به طور کامل مشهود بود. همچنین توشاک از بازیکنانی استفاده می کند که شناخت زیادی از آنها ندارد و خودش هم از به این موضوع واقف است.

او درباره عملکرد شجاعی و دژاگه در تیم تراکتورسازی بیان کرد: به نظرم عملکرد این 2 بازیکن مطلوب نبود و آنها از لحاظ بدنی هنوز آماده نیستند و چند هفته طول می کشد تا به آمادگی کامل دست یابند. توقعات از این 2 بازیکن بالاست و هواداران تبریزی از آنها می خواهند توانمندی های خود را نشان بدهند و با پولی که می گیرند در حد نام خود ظاهر شوند. به نظرم فشار زیادی بر روی این 2 بازیکن نباید وارد شود و 6، 7 هفته زمان باید به آنها بدهیم تا به فرم ایده آل خود برسند.

حلالی درباره اینکه تراکتورسازی هم به سرنوشت استیل آذین دچار می شود، گفت: نه، هیچ موقع سرنوشت 2 تیم با یکدیگر یکسان نمی شود و اکنون زود است درباره تراکتورسازی قضاوت کنیم. تیم تراکتورسازی بازیکنان جوان و با انگیزه دارد و مدیریت خوب پشت این تیم تبریزی است و به سرنوشت استیل آذین دچار نمی شود. تیم فوتبال استیل آذین تماشاچی نداشت اما حداقل 2 میلیون نفر طرفدار تراکتورسازی هستند.


بیشتر بخوانید: دژاگه: من در لیگ برتر ایران استراحت می کنم؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار