قندالی گفت: حذف سهمیه کنکور ظلم به عشایر بود و باید این سهمیه بار دیگر احیا شود.

دولتیاری/ اجرای سرشماری جدید عشایر در سال آینده

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر جهاد کشاورزی در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های آموزش عشایر گفت: برای عشایر سه شاخص دارا بودن ساختار ایلی و عشیره‌ای، زندگی مبتنی بر عشایر و اتکای معاش بر دامداری مورد توجه است و بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 87 حدود 213 هزار خانواده با جمعیتی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر شاهد 23 میلیون دام در 38 میلیون هکتار از اراضی کشور هستند و سال آینده هم آمار جدید عشایر اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: نگاه ما به آموزش نگاهی عام است و در سال 93 طرحی مبنی بر ارتقای دانش عشایر مصوب شد که در سال 95 هیئت دولت آن را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

قندالی افزود: این طرح از ابتدای سال 96 شروع شده و 59 درصد سطح کشور را که قلمرو عشایر هستند، پوشش می‌دهد.

رئیس سازمان امور عشایر درباره دادن آمار دقیق به سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سامانه جامع عشایر در حال راه‌اندازی است که بعد از تکمیل شدن آمار سوادآموزان را در اختیار سازمان نهضت قرار می‌دهیم.

وی درباره اعمال سهمیه کنکور برای داوطلبان بیان کرد: این سهمیه حدود 10 سال پیش وجود داشت که اکنون حذف شده است، بنابراین باید مجلس آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای احیای این سهمیه تلاش کند.

اختصاص یک درصد از ورودی صندوق توسعه ملی به عشایر

در ادامه هادی قوامی رئیس فراکسیون عشایر مجلس  اظهار کرد: اگر مشاغلی که با عشایر در ارتباط هستند از جنس خودشان باشند مشکلی از نظر فعالیت نخواهند داشت و اثرگذاری آنها بیشتر از سایر گروه‌ها است به عنوان مثال اگر فردی در میان عشایر دنیا آمده باشد و معلم شود فعالیت بهتری برای عشایر دیگر دارد.

وی درباره تخصیص سهمیه کنکور به عشایر گفت: این سهمیه باید به گونه‌ای باشد که فرد با عشایر به طور کامل زندگی کند نه اینکه از فرصت سهمیه استفاده کرده و بعد از آن با انتقالی به محل دیگری برود.

رئیس فراکسیون عشایر با اشاره به اقدامات قابل توجهی که به سالهای اخیر برای عشایر در نظر گرفته شده است، گفت: اختصاص یک درصد از ورودی صندوق توسعه ملی که معادل 150 میلیارد تومان است از جمله اقدامات قابل توجهی به شمار می‌رود که در اختیار تعاونی‌های عشایر قرار گرفته است همچنین مالیات بر ارزش افزوده با فرمانداری‌ها هم برای عشایر مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
عشایری
۱۵:۳۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
هیچ توجه ای به ما دانش آموزان عشایری نمیشه
آخرین اخبار