تیم فوتبال نساجی قائمشهر در هفته سوم رقابت‌ های لیگ برتر مقابل پارس جنوبی جم به تساوی یک بر یک رسید تا امتیاز‌ها بین دو تیم تقسیم شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، در یکی دیگر از غروب‌ های گرم و شرجی مازندران که نفس کشیدن هم برای هواداران و بازیکنان سخت به نظر می‌ رسید، ورزشگاه وطنی قائمشهر مملو از تماشاگر، میزبان بازی دو تیم نساجی و پارس جنوبی جم بود.

ورزشگاه پر از هواداران مشتاقی بود که برای دیدن اولین برد نساجی از هیچ حمایتی دریغ نکردند، از حضور ۳ ساعت قبل بازی گرفته تا تشویق‌ های جانانه و سرود‌های زیبا و شنیدنی در حین بازی.

اما قرمزپوشان محبوب مازندران در نهایت نتوانستند از سد حریف نه چندان قدرتمند جنوبی خود گذر کنند تا همچنان حسرت کسب اولین برد برای دو آتشه‌های نساجی ادامه داشته باشد.

تحلیل بازی نساجی- پارس جنوبی/ اینجا لیگ برتر است و بردن برای نساجی سخت

ترکیب دو تیم: تغییرات اندک، همان چیزی که انتظار می‌ رفت

ترکیب نساجی نسبت به بازی هفته دوم مقابل تراکتور تنها یک تغییر داشت و آن هم جایگزین شدن علی اصغر عاشوری به جای شاهین مجیدی بود: حامد لک، فرشاد فرجی، مجتبی ممشلی، مهرداد عبدی، علی اصغر عاشوری، محمد آبشک، حامد شیری، سیدمحمد میری، حمیدرضا دیوسالار، محمد عباس زاده و سجاد آشوری.

پارس جنوبی هم با دو تغییر در ترکیب خود به میدان آمد و تارتار در این بازی میرهادی میرجوان و امیر میر بزرگی را به جای عماد میرجوان و فرشید پاداش به بازی گرفت: احمد گوهری، مجتبی لطفی، میثم نقی زاده، میرهادی میرجوان، ابراهیم صالحی، حسین پورامینی، امیر میربزرگی، سعید محمدفرد، روح الله سیف اللهی، حامد نورمحمدی و محمد ستاری.

شرح گل‌ های بازی

نساجی:محمد عباس‌زاده/ دقیقه ۲۶: محمد عباس زاده پشت ضربه پنالتی ایستاد و در حالیکه دروازبان پارس جنوبی به سمت راست شیرجه زده بود، توپ را در جهت مخالف و به طاق دروازه چسباند.

پارس‌جنوبی:ابراهیم صالحی/ دقیقه ۵۳: دفع توپ اشتباه مدافعان نساجی بر روی ضربه آزاد ارسالی و در ادامه شوت‌های پیاپی بازیکنان پارس جنوبی موجب شد توپ در موقعیتی مناسب در درون محوطه ۱۸ به ابراهیم صالحی برسد تا او دروازه را باز کند.

نساجی، بردنی در کار نیست، باید فکر چاره بود

نساجی در بازی با پارس جنوبی شکست نخورد، اما پیروز هم نشد تا دو امتیاز خوب خانگی را در مقابل چشمان هواداران مشتاق خود از دست بدهد و در حالی هفته سوم را به پایان ببرد که از دست دادن ۵ امتیاز خانگی همه را بیش از پیش نسبت به آینده این تیم نگران کرده است.

تفکر غالب بر نساجی فوتبال نتیجه گرا و محافظه کارانه است و معمولا فوتبال را با ریتم کند و بدون ریسک بازی می‌ کنداما این سوال مطرح می‌ شود که چرا تاکتیک مورد نظر جواد نکونام به پیروزی ختم نمی‌ شود؟ چرا تیمی که تماشاگرپسند بازی نمی‌ کند و فوتبال زیبا را فدای نتیجه کرده است، به مراد خود یعنی پیروزی نمی‌ رسد؟ چند دلیل عمده را در اینجا بر می‌ شماریم:

۱- چینش و تاکتیک نساجی مبتنی بر دفاع و ضدحمله (Counter-Attack) است، یعنی توپ را به حریف بدهید و از اشتباه او نهایت بهره را ببرید، اما آیا نساجی ابزار بازی با چنین روشی را دارد؟ خیر، حداقل تا به اینجای کار.

قبل از هر چیز باید با هافبک‌های قدرتمند و پرس شدید حریف را به اشتباه بیاندازید و در کنار آن، انتقال توپ از حمله به دفاع هنگام ضد حمله باید در سریع‌ترین زمان ممکن اتفاق بیافتد و برای این کار داشتن خط هافبک توانمند و خلاق، دفاع کناری‌های (فولبک های) تهاجمی و مسئولیت پذیر، و ینگر‌های خوش تکنیک و سرعتی، و مهاجمی که از هیچ همه چیز بسازد ضروری است، چیزی که در نساجی فعلی نمی‌ بینیم.

۲- حفظ توپ برای تیم جواد نکونام بسیار سخت است و با کمترین پرس تیم مقابل، توپ از دست می‌ رود که این امر موجب شده هم فرآیند انتقال از دفاع به حمله با شکست مواجه شود و هم نساجی در میانه میدان تیمی منفعل و آسیب پذیر باشد و هافبک‌ های تیم‌ های مقابل با هر کیفیت و سن و سالی در زمین حکمرانی کنند.

۳- فقدان تنوع در تاکتیک‌ های هجومی و نیز کمیاب بودن حرکات ترکیبی و زیبا در حمله به سمت دروازه حریف، از نساجی تیمی قابل پیش بینی و معمولی ساخته است که در بسیاری از دقایق بازی خسته کننده است و طرحی برای حمله ندارد.

۴- نساجی کم، اما هر بازی گل می‌ خورد و این اتفاق نشان می‌ دهد خط دفاعی نساجی به اندازه کافی در مقابل فشار تیم حریف مستحکم نیست و دستپاچگی و اشتباهات مکرر در خط دفاعی و هافبک‌ های جلوی این خط کاملا مشهود است.

جواد نکونام در ۳ نشست خبری برگزار شده غیر از بازی با تراکتور که کسب تساوی برای او رضایت بخش بود، کمبود بازیکن لیگ برتری، دیر اضافه شدن خرید‌های جدید، لیگ یکی بودن بازیکنان، تغییرات زیاد در ترکیب را دلیل نتیجه نگرفتن تیمش عنوان کرد و در میان تعجب همگان در سومین هفته لیگ برتر وعده ساخت تیمی خوب در نیم فصل دوم می‌ دهد، توجیهات و وعده‌ هایی که برای بسیاری از فوتبالی‌ ها غیرقابل قبول است و برای پیروزی باید چاره‌ ای عاجل اندیشید.

استفاده از ضربات آزاد و ارسال‌های هدف دار از جناحین در دستور کار نساجی قرار داشت وضربه آزاد محمد عباس زاده از جمله لحظات زیبای بازی بود که توپ به تیرک عمودی دروازه برخورد کرد و بدون شک حسرت گل نشدن آن تا مدت‌ها با عباس زاده خواهد بود.

تحلیل بازی نساجی- پارس جنوبی/ اینجا لیگ برتر است و بردن برای نساجی سخت

تحلیل بازی نساجی- پارس جنوبی/ اینجا لیگ برتر است و بردن برای نساجی سخت

پارس جنوبی جم، رسید به آنچه که می‌ خواست برسد

پارس جنوبی جم در بازی ۵ شنبه مقابل نساجی در ورزشگاه خانگی حریف پیروز نشد، اما یک امتیاز مهم به خانه برد که بدون شک در آینده به دردش می‌ خورد.

پارس جنوبی تیم شهر کوچک جم فارغ از هیاهوی ورزشگاه وطنی که جذابیت بازی را چند برابر کرده بود، راحت فوتبال بازی می کرد و تا لحظه آخر هم دست از تلاش برای پیروزی بر نداشت.

چینش ۴-۴-۲ لوزی مهدی تارتار موجب شد پارسی‌ ها فوتبال را تهاجمی‌ تر شروع کنند و در ادامه میانه میدان را در دست بگیرند، اما جمع بودن هافبک‌ های تیم موجب شد در کناره‌ها آسیب پذیر باشند و تیم حریف در برخی لحظات با حرکات سریع علی اصغر عاشوری و بعدا علی شجاعی آن‌ ها را دچار مشکل می‌ کرد که رشادت‌ های دو دفاع میانی آن‌ ها مانع از دریافت گل‌ های بیشتر شد.

مهدی تارتار و تیمش ترسو نبودند و توانستند با یک فوتبال شجاعانه و هجومی به خواسته خود برسند و با کسب امتیاز آوردگاه سخت قائمشهر را ترک کنند.

از نکات قابل توجه ترکیب پارس جنوبی، غیبت مهاج گلزن و آینده دار این تیم یعنی عماد میرجوان و درخشش بازیکنان جوانی نظیر ابراهیم صالحی، روح الله سیف الهی، امیر میربزرگی و حسین پورامینی بود که تارتار نشان داد همچنان به رسالت خود یعنی بازیکن سازی و کسب درآمد از این راه برای باشگاه کوچک و قابل احترام پارس جنوبی جم پایبند است.

تحلیل بازی نساجی- پارس جنوبی/ اینجا لیگ برتر است و بردن برای نساجی سخت

تحلیل بازی نساجی- پارس جنوبی/ اینجا لیگ برتر است و بردن برای نساجی سخت

اتفاق ویژه بازی

رفتار تماشاگران فوق العاده تماشاگران نساجی در ورزشگاه مانند رفتار قابل احترام با تماشاگران حریف، نبود کوچکترین بی احترامی به بازیکنان تیم مقابل درحین بازی و در آخر تشویق تیم خود با اینکه نتیجه دلچسبی نگرفته بودند نشان داد چه فرهنگ هواداری شایسته‌ ای در قائمشهر حکمفرماست.

گزارش از حامد گلی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.