عبداللطیف درویش، استاد اقتصاد و مدیریت بحران دانشگاه آتن گفت ایران نمونه‌ای از یک تجربه موفق در مقابله با تحریم‌های آمریکا بوده است.

استاد اقتصاد دانشگاه آتن: ایران نمونه یک تجربه موفق در مقابله با تحریم‌های آمریکا استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبداللطیف درویش، استاد اقتصاد و مدیریت بحران دانشگاه آتن در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت: ایران نمونه‌ای از یک تجربه موفق در مقابله با تحریم‌های آمریکا بوده است.

وی گفت: «در صورتی که کشور‌هایی که مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرند تدابیری اتخاذ نکنند یا تشکلی با دیگر کشور‌ها ایجاد نکنند این تحریم‌ها اثرگذار خواهد بود. آمریکا سیاست و اقتصاد را به هم آمیخته است و از هریک از این‌ها برای تحمیل خواسته‌های خود استفاده می‌کند. از این رو به دنبال ترسیم سیاست بین المللی در تمامی سطوح است. اگر ما به پرونده آمریکا در ابوغریب و گوانتانامو نگاه کنیم می‌بینیم که هیچ چیزی جلودار رفتار‌های نادرست آمریکا نیست و هیچ یک از افسران آمریکایی و نیرو‌های بلک واتر را به خاطر کار‌هایی که در عراق انجام داده اند مورد بازخواست قرار نداده است».

او در ادامه گفت: تا زمانی که کشور‌ها تشکل‌های اقتصادی و سیاسی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا تشکیل نداده اند در برابر تحریم‌های آمریکا ضربه پذیر خواهند بود. به عنوان مثال اگر تشکلی اقتصادی میان چین، روسیه و ایران شکل بگیرد و این کشور‌ها به لحاظ سیاسی و اقتصادی در بالاترین سطوح با یکدیگر هماهنگی انجام دهند می‌توانند با این تحریم‌ها مقابله کنند.

این کارشناس افزود: دلار صرفاً یک کاغذ است که از روی آن کپی گرفته اند و هیچ پشتوانه‌ای از طلا و نفت ندارد. دلار همچون کالایی است که در بازار عرضه می‌شود و هرچقدر با این کاغذ بیشتر کار شود بر ارزش آن افزوده می‌شود؛ بنابراین این کشور‌ها باید با ارز داخلی خود کار کنند. تدابیر بسیاری می‌توان در پیش گرفت. به عنوان مثال آلمان توانسته است در این مسیر گام بردارد و با حمایت از بازار داخلی خود از بسیاری از بحران‌هایی که دامنگیر دیگر کشور‌های اروپایی شده است دور بماند.

درویش تصریح کرد: «ایران در دوران طولانی مدت تحریم‌های خود به ایجاد صنایع داخلی روی آورده و در این زمینه موفق بوده است. ایران به تولید هواپیما، اسلحه و تجهیزات کشاورزی روی آورد. تجربه ایران در زمینه مقابله با تحریم‌ها یک تجربه موفق بوده و توانسته است بسیاری صنایع جایگزین برای خود ایجاد کند. کسی که به ایران سفر کند می‌بیند که ایران صنایعی را به راه انداخته است که توانسته بازار این کشور را از بحران‌ها و خطراتی که باعث فروپاشی بسیاری از کشور‌ها همچون ونزوئلا شده است، نجات دهد».

این کارشناس در پایان گفت: هم اکنون مساله اساسی این است که پیشتر آمریکا با کشور‌ها به صورت یک به یک درگیر می‌شد، اما اکنون به روی همگان آتش گشوده است. آمریکا با نزدیک‌ترین هم پیمانان خود مثل استرالیا، کانادا و اتحادیه اروپا هم در افتاده است و از این رو این فرصتی برای این کشور‌ها است که در مقابل آمریکا تشکل ایجاد کنند و می‌توانند از این فرصت بهره گرفته و پایگاهی مشترک برای انجام هماهنگی‌های اقتصادی و سیاسی میان تشکل‌های اقتصادی مختلف ایجاد کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار