عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، تأکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری به نوعی ایجاد اخلال در بازار است.

تبعات قیمت‌گذاری دستوری در بازار/ شفاف نبودن مقررات صادرات مشکل اصلی تولیدکنندگان فولاد استبهادار احرامیان عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر، بزرگترین مشکل برای تولیدکنندگان فولاد کشور، شفاف نبودن قوانین و مقررات صادراتی است. در این راستا، به هیچ عنوان نمی‌توان بورس کالا که تنها بازار شفاف برای خرید و فروش محصولات است را مقصر شناخت؛ چرا که بخش‌نامه‎های وزارت صمت باید از شفافیت بیشتری برخوردار باشد و منشاء اصلی مشکلات را باید از این نهاد دنبال کرد.

وی اظهار کرد: اگر اجازه دهیم که بازار کار خود، یعنی کشف قیمت از محل عرضه و تقاضا را انجام دهد، بازار تنظیم می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری به نوعی ایجاد اخلال در بازار است و کنترل قیمت‎‌ها، منشاء آشفتگی‌های موجود بود که همچنان ادامه دارد.


بیشتر بخوانید: قیمت‌گذاری دستوری به پیکر تولید ضربه می‌زند 


احرامیان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه صنایع پایین‌دستی فولاد از کمبود عرضه در بورس کالا شکایت دارند و این در حالیست که صادرات آهن قراضه به میزان 30 درصد افزایش داشته است، گفت: میزان عرضه در بورس کالا مشکل اساسی زنجیره تولید فولاد نیست، بلکه قیمت‌گذاری دستوری و اصرار دولت بر مداخله در بازار، بزرگترین چالش این صنعت به شمار می‌رود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: اگر به بازار اجازه داده شود که با تقابل عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند، بسیاری از چالش‌ها حل می‌شود.

احرامیان افزود: صنایع از این امر رضایت کامل دارند که قیمت محصولات تولیدی آنها در بازاری شفاف، مانند بورس کالا به صورت آزاد و رقابتی کشف شود؛ این در حالیست که اگر دولت بخواهد در قیمت‎‌گذاری این بازار دخالت داشته باشد، بار دیگر تجربه تلخ چند سال گذشته تکرار خواهد شد.

انتهای پیام/

قیمت‌گذاری دستوری، مصرف‌کنندگان را متضرر می‌کند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار