مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۵ هزار و ۸۰۰ نوزاد در چهار ماه نخست امسال در طرح غربالگری شنوایی سنجش شدند.

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ افزود: در طرح غربالگری شنوایی ۱۷ نوزاد مشکوک به اختلالات شنوایی شناسایی و ارجاع شدند.

وارثی با بیان اینکه نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاری‌های بدو تولد است، افزود:. همه نوزادن قبل از یک ماهگی باید زیر پوشش طرح غربالگری شنوایی قراربگیرند.

وی افزود: نوزادانی که مشکوک به کم شنوایی هستند باید قبل از ۳ ماهگی در شنوایی شناسی تخصصی ارزیابی شوند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان، همه نوزادان کم شنوا باید قبل از ۶ ماهگی تحت مداخله بهنگام مناسب قرار بگیرند.

مدیرکل بهزیستی استان اضافه کرد: در صورت تشخیص سطوح تخصصی، کودکانی که به سمعک و کاشت حلزون نیاز داشته باشند بعد از مراحل مددکاری از طرف معاونت توانبخشی بهزیستی استان حمایت می‌شوند.

وارثی گفت:: طرح تشخیص و مداخله به موقع اختلالات شنوایی در سن نوزادی با دستگاه‌های مدرن در بیمارستان‌های دولتی کوثر، رازی، ۹۶ تختخوابی (تامین اجتماعی) قزوین، شفا تاکستان و امیر المومنین بویین زهرا اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین این برنامه در بیمارستان‌های خصوصی دهخدا، پاستور، مهرگان قزوین، رحیمیان شهرستان البرز و، ولی عصر (عج) آ. بیک از سوی کارکنان شنوایی سنجی آن بیمارستان‌ها با اخذ تعرفه تعریف شده در بخش خصوصی در حال اجرا است.

مدیرکل بهزیستی استان اضافه کرد: پیش از اجرای طرح غربالگری به ویژه در مناطق روستایی، سن تشخیص کم شنوایی در بین سنین ۲۵ تا ۳۰ ماهگی بود که در حال حاضر با اجرای کامل این طرح، سن تشخیص به زیر ۳ تا ۵ ماه و سن مداخله به زیر ۶ تا ۸ ماه کاهش یافته است.

به گفته وارثی؛ شیوع کم شنوایی در استان قزوین به میزان ۵ در هر هزار نفر است.

وی گفت:در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است کم شنوایی تا ۲۴ تا ۱۸ ماهگی پنهان بماند.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: پارسال ۱۷ هزار و ۴۹۵ نوزاد در طرح غربالگری شنوایی سنجش شدند که از این تعداد ۲۵ نفر مبتلا به اختلالات شنوایی بودند.

انتهای پیام/

اجرای طرح غربالگری شنوایی در بیمارستان های قزوین

برچسب ها: بهزیستی ، توانبخشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.