رئیس سازمان غذا و دارو:

۸۰ درصد مشکلات حوزه دارو به سوء مدیریت مربوط می‌شود/ هیچ ابایی از انتشار اخبار مربوط به احتکار دارو در رسانه‌ها نداریم

۸۰ درصد مشکلات در حوزه دارو و تجهیزات به سوء مدیریت مربوط است/  اعلام شروع تحریم‌ها زودتر از موعد باعث ایجاد جنگ روانی می‌شود اصغری‌ گفت: متأسفانه اعلام شروع تحریم‌ها در فضای مجازی جنگ روانی‌ را با ایجاد شایعه‌های مختلف ایجاد کرده است و رسانه‌های دشمن با فضاسازی‌های غلط سعی دارند فضا را متشنج کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اصغری‌ رئیس سازمان غذا و دارو صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی غذا و دارو برگزار شد، اظهار کرد: امروزه‌ به دلیل وضعیت اجتماعی و روانی جامعه، مردم و بیماران نسبت به مقوله‌ دارو حساس هستند و تمام مدیران سازمان غذا و دارو تلاش خود را می‌کنند تا نیازهای مردم در حوزه دارو و تجهیزات با توجه به شرایط فعلی جامعه برطرف شود و کشور مشکلات کمتری در این خصوص داشته باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه اعلام شروع تحریم‌ها در فضای مجازی جنگ روانی‌ را با ایجاد شایعه‌های مختلف ایجاد کرده است و رسانه‌های دشمن با فضاسازی‌های غلط سعی دارند فضا را متشنج کنند.

اصغری با اشاره به اینکه رسانه‌های داخلی نقش مهمی در ایجاد آرامش در کشور دارند، افزود: رسانه‌های داخلی باید اطلاعات خوبی به مردم داده تا باعث آرامش در بین آنها شود و از هرگونه تنش‌های اجتماعی و روانی در جامعه جلوگیری کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه یکی از وظایف ما این است که تحت شرایط واقعی جامعه اقدامات علمی و سازمان خوبی را انجام دهیم، افزود: تحریم‌ها تنها 20 درصد مشکلات بوده و به نظرم 80 درصد دیگر مربوط به سوء مدیریت‌ در حوزه دارو و تجهیزات است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی اطلاعات را به وزارت اقتصاد و گمرک‌ داده است و ما منتظر دریافت این اطلاعات هستیم تا برایمان مشخص شود که چه شرکت هایی ارز دولتی دریافت کرده و کدام یک از آنها به همین میزان کالا، دارو و تجهیزات وارد کشور کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات اعلام زمان شروع تحریم‌ها خود باعث ایجاد مشکلات روانی در جامعه می‌شود، افزود: اعلام شروع تحریم‌ها زودتر از موعد مقرر آن باعث ایجاد جنگ روانی می‌شود و بیشتر مشکلات ما در حوزه دارو و تجهیزات به دلیل تأثیر همین جنگ روانی است زیرا برخی مردم و بیماران تصور می‌کنند که داروی خاصی دچار کمبود می‌شود.

توزیع خاص داروهای بیماران صعب‌ العلاج‌ برای جلوگیری از افزایش هزینه غیر واقعی آن

وی با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های کوچک دارویی‌ به وسیله آمریکا تهدید شده است که در صورت همکاری با ایران حتی ویزا به فرزندان و یا والدینشان‌ برای ورود به خاک آمریکا داده نمی‌شود، ادامه داد: عمده کاری که آمریکا انجام می‌دهد مربوط به قبل از آغاز تحریم‌هاست به طوری که همزمان با شروع اجرای تحریم‌ها جنگ روانی آغاز شده است و همین جنگ جهت دهی به انتظارات و رفتار مردم می‌دهد.

اصغری‌ اضافه کرد: آمریکایی‌ها قبل از شروع تحریم‌ بسیار اثرگذار بوده به طوری که حتی یک شرکت هندی که با ایران فعالیت دارویی داشته از طرف آمریکا تهدید به محرومیت‌ از دریافت ویزا برای خانواده صاحب شرکت شده است.

وی در خصوص مذاکره با شرکت‌های مختلف برای مقابله با تحریم‌ها گفت: با شرکت‌های اروپایی‌ مذاکره داشته  و در این زمینه تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم؛ حتی  پیش‌ بینی‌های لازم خود را برای تحریم‌های بعدی که در آبان ماه آغاز می‌شود، انجام دادیم اما مسئله مهم این است که این جنگ  هزینه دارد و مانند جنگ‌های معمولی به جای کشته و شهید دادن تلفات خاص خودش را دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: با شرکت‌های اروپایی مذاکراتی در زمینه تأمین دارو انجام شده است که آن‌ها راه حل ایجاد یک واسطه را پیشنهاد داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تغییر سیاست‌های ارزی در کشور باعث ایجاد اتفاقاتی شده است، تصریح کرد: برخی از کالا‌ها با ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تأمین می‌شود که اعلام لیست آن باعث ایجاد تلاطم در تصمیم‌گیری می‌شود.

وی اضافه کرد: با شرکت‌های سوئیسی، ترکیه‌ای، فرانسوی، آلمانی، چینی و هندی که طرف قرارداد ما بوده مذاکرات خوبی داشته ایم و در زمینه پیشگیری از مشکلات اقدامات لازم را انجام دادیم.

وی در خصوص حذف دارو‌های بیماران خاص هموفیلی در برخی از استان‌های کشور بیان کرد: گزارش‌هایی مبنی بر کمبود دارو‌های بیماران خاص دریافت کرده‌ایم و با شرکت‌های پخش که همکاری لازم را در این زمینه نداشته برخورد‌های لازم انجام شده است.

اصغری اضافه کرد: برخی از شرکت‌های پخش فروش دارو را منوط به خرید نقدی اعلام کرده‌اند که متأسفانه بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها نمی‌توانند به صورت نقدی دارو‌ها را خریداری کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: برخی از دارو‌های بیماران خاص گران قیمت بوده و دولت اکثر هزینه را به صورت یارانه پرداخت می‌کند و بیماران تنها رقم ناچیزی را می‌پردازند.

وی اظهار کرد: داروخانه‌ها باید دارو را خریداری و سپس از طریق شرکت بیمه‌ای پول خود را دریافت کنند و به دلیل حاشیه سود پایین این دارو‌ها برخی از شرکت‌های پخش و توزیع کنندگان حاضر نشده به صورت چک دارو را در اختیار داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها قرار دهند.

اصغری ادامه داد: هیچگونه از مشکلات مربوط به توزیع کنندگان دارو باعث نشده که دارویی به بیماری نرسد بلکه ممکن است دچار کمبودهایی در این حوزه شده باشیم.

کمبود ۶۰ قلم دارو در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ذخیره دارو در کشور ۸ ماهه است و اگر ذخیره به ۴ ماه کاهش پیدا کند دارو به شکل خاصی در داروخانه دولتی توزیع می‌شود، زیرا ممکن است اگر دارویی خاص در اختیار دیگران یا بخش خصوصی قرار بگیرد گران‌تر از قیمت واقعی به دست بیماران برسد.

اصغری ادامه داد: اکنون ۶۰ کمبود دارو در کشور داریم که اگر ذخیره دارو‌ها به زیر چهار ماه برسد خطرناک شده و با خرید سریع این کمبود جبران می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش‌ها ۶۰ قلم دارو در کشور کمبود نیست، ولی به دلیل آن که برخی از دارو‌ها حیاتی بوده کمبودشان بیشتر خودش را نشان می‌دهد و همین مسئله باعث ایجاد مشکلات روانی ناشی از نگرانی از کمبود دارو در جامعه می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: یکی از برنامه‌های سازمان غذا و دارو این است که ذخیره دارو‌های داخلی را به بیش از ۸ ماه برساند و سهمیه دارو‌های وار‌داتی امروزه بیشتر شده است، زیرا نیمه دوم سال شرایط سخت‌تر می‌شود و این افزایش سهمیه برای  تامین ذخیره کافی سازمان غذا و دارو است.

///

اصغری‌ در پاسخ به این سئوال‌ که چرا به محض‌ کمبود یک دارو به سراغ‌ واردات می‌روید‌ گفت: اولویت‌ اول ما تأمین داروی بیماران است و اگر تولیدکننده‌ داخلی داروی بیماران را تولید نکند و ذخیره ما به کمتر از چهار ماه در دارویی برسد تنها راه جبران ذخیره دارویی واردات است.

وی ادامه داد: اولویت‌ دوم سازمان غذا و دارو رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان دارو است؛ شرکت‌های تولیدکننده داخلی باید میزان تولید خود را در یک سامانه ذکر کنند و اگر مشکلی در تولید داشتند در صورتی که آن را به ما اعلام نکنند، تصور می‌کنیم تولیدکننده داروی مورد نیاز را تأمین خواهد کرد اما در مواردی‌ با وجود توقف در تولید دارو این مسئله به ما اعلام نمی‌شود و در واقع تولیدکنندگان‌ دست ما را در پوست گردو می‌گذارند و شاهد کمبود دارویی می‌شویم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وظیفه‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت است که به مشکلات صنعت رسیدگی کند سازمان غذا و دارو متولی صنعت داروسازی‌ نیست بلکه متولی تأمین داروی بیماران و سلامت مردم هستیم البته تا جایی که بتوانیم به صنایع داروسازی‌ کمک می‌کنیم در شرایط فعلی آرایش جنگی به این معنی نیست که چفیه‌ بیاندازیم‌ و حرکات نمایشی انجام دهیم بلکه باید برای مقابله با تحریم‌ها برنامه‌ریزی کنیم و به مردم آرامش دهیم‌.

اصغری‌ با بیان اینکه باید بین مکمل‌ و دارو تفاوت قائل شویم‌ گفت: مکمل‌ها از این پس ارز 4 هزار و 200 تومانی نمی‌گیرند و ارز 8 تا 9 هزار تومانی برای تولید مکمل‌ استفاده می‌شود البته مکمل‌هایی‌ که در شبکه‌ بهداشت توزیع می‌شوند رایگان هستند.

در جنگ تحریم ها گران فروشی رخ می دهد

وی درباره برخی کمبودهای‌ دارویی گفت: زمانی می‌گوییم دارویی کمبودش‌ وجود دارد که ژنریک‌ یا تولید داخل آن در ایران موجود نباشد و بر همین اساس کمبود دارویی ما اکنون حدود 50 تا 60 قلم است.

رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: در جنگ تحریم، تخریب و خونریزی‌ وجود ندارد اما احتکار‌ در زنجیره‌ تأمین دارو وجود دارد؛ خواهش ما از رسانه‌ها این است که در این زمینه به ما کمک کنند و هیچ ابایی‌ از انتشار اخبار مربوط به احتکار‌ دارو در رسانه‌ها نداریم‌ در جنگ تحریم‌ گران فروشی رخ می‌دهد و برخی به دنبال سوء استفاده هستند همچنین در جنگ تحریم‌ با پدیده قاچاق مواجه‌ هستیم‌ و به کمک تعزیرات‌ و نیروی انتظامی با متخلفان‌ برخورد می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار