رئیس کمیسیون طلاو جواهر اتاق اصناف گفت:حباب قیمت سکه حتی تا  یک میلیون و 300 هزار تومان هم رسید اما امروز تحت تاثیر اجرای بسته جدید ارزی با کاهش 580 هزار تومانی، حباب قیمت سکه مواجه بودیم.

الزامات اجرای موفق بسته جدید ارزیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تیمور رحمانی  کارشناس  اقتصادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره الزامات اجرای موفق بسته جدید ارزی گفت: در روز اجرای تحریم ها بازار ارز و طلا تحت تاثیر بسته جدید ارزی با کاهش نرخ  مواجه شد.

وی افزود: بسته جدید ارزی این امکان را به بانک مرکزی می دهد که همه چیز را کنترل کند؛ بسته قدیمی بخشی از بازار را غیر قانونی اعلام کرده بود. طبیعی است وقتی بخشی از بازار غیر قانونی باشد، کنترل آن بخش سخت است.

رحمانی گفت: نباید انتظار داشت فقط با این بسته ارزی بازار ارز سامان یابد بلکه باید سیاست های پولی و تمهیدات دیگر را هم در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:زمانی که نرخ اعلامی با نرخ بازار فاصله دارد، امکان ایجاد فساد وجود دارد.

رحمانی با اشاره به سیاست های حمایتی دولت از تولید گفت: در شرایط کنونی دولت نباید با کنترل بنگاه ها، قیمت را کنترل کند؛ چون در این صورت تولید آسیب جدی می بیند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست های حمایتی دولت باید تولید کننده ها  را تحت پوشش قرار دهد گفت: بنگاه هایی که از سیاست های پولی دولت متضرر می شوند، باید مورد حمایت قرار گیرند و به بنگا ه ها یارانه داده شود.
 

ضرورت حمایت از تولید پس از اجرای بسته جدید ارزی

 
بر اساس این گزارش مرتضی الله داد معاون اقتصادی اتاق بازرگانی در ادامه برنامه اظهار داشت: تصمیم دولت در ارائه  بسته ارزی درست است اما دیر اعمال شد.
 
وی افزود: در این بسته ،دولت تعیین نرخ را در شرایط امروز به بازار سپرده است البته دخالت و نظارت بانک مرکزی حتما زمانی که بازار واکنش غیراصولی نشان می دهد لازم است.
 
معاون اقتصادی اتاق بازرگانی تصریح کرد: بستن صرافی ها از ابتدا کار درستی نبود  چون صرافی از بانک مرکزی مجوز گرفته است و باید کار کند.
 
الله داد درمورد ممنوعیت ارز مسافرتی بیان کرد: در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است دادن ارز مسافرتی اشتباه بود.

وی در ادامه گفت: با آزاد شدن نرخ ارز در برخی محصولات وارداتی ، واحدهای تولیدی درباره نقدینگی به مشکل خواهند خورد که دولت باید گزینه های دیگر حمایتی همچون تعرفه را نیز اجرا کند. 

این مقام مسئول افزود: دولت باید در کنار جراحی ارزی به بنگاه های تولیدی توجه خاص داشته باشد و ارز شناور را مدیریت کند.
 
وی ادامه داد:در تولید باید شرایط رقابتی ایجاد کرد و شفافیت بسیار مهم است. دولت باید زمینه اقتصاد رقابتی را ایجاد کند .

معاون اقتصادی اتاق بازرگانی گفت: سال 84 میزان نقدینگی کشور 62 هزار میلیارد تومان بود که در سال تحویل به دولت یازدهم به 450 هزار میلیارد تومان رسید امروز نیز به رقم 1600 هزار  میلیارد تومان رسیده است.
 
وی ادامه داد:این نقدینگی وارد هر بخشی شود ویرانگری به همراه دارد. جمع کردن این نقدینگی بسیار مشکل است و نیازهای روش هایی است که بانک مرکزی باید اعمال کند.

 

اجرای بسته جدید ارزی به شفافیت اقتصاد کمک می کند

 
بر اساس این گزارش خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در ارتباط تلفنی گفت:  بسته جدید ارزی از بعد حمایت از صادرات در کوتاه مدت مفید است اما در بلند مدت نیازمند تقویت ساختارهای اقتصادی است.
 
وی افزود:در این بسته، واحدهای تولیدی از این بابت که آزادی این را دارند که در بازار از ارز استفاده کنند تعیین تکلیف شدند و دسترسی واحدهای تولیدی  به ارز راحت تر می شود. در این بسته دولت باید سیاست های حمایتی از تولید را نیز مدنظر قرار دهد. 

خسروتاج در ادامه گفت: با اجرای این بسته  بخش اقتصاد و تجارت به سمت بازار آزاد هدایت شده و شفافیت بیشتر می شود.
 

واکنش مثبت بازار سکه به بسته جدید ارزی


بر اساس این گزارش کشتی آرای رئیس کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف در ارتباط تلفنی  اظهار داشت: واکنش بازار سکه و طلا به بسته ارزی جدید از دیروز شروع شد و قیمت ها روند کاهشی به خود گرفت.
 
وی افزود: یکی از مولفه های قیمت سکه و طلا ، نرخ ارز است و با کاهش  قیمت ارز ، شاهد روند نزولی  قیمت طلا بودیم.
 
کشتی آرای تصریح کرد:طی روزهای گذشته حباب قیمت سکه حتی تا  یک میلیون و سیصد هزار تومانی هم رسید و روز شنبه به یک میلیون و 20 هزار تومان رسید اما امروز با کاهش 580 هزار تومانی، حباب موجود تا حد زیادی تخلیه شد .
 
وی افزود: همچنین تصمیم بانک مرکزی درباره آزاد شدن ورود طلا  و ارز به کشور ، در نوع قیمت گذاری طلا بسیار موثر است. این روند با توجه به ثبات رویه بانک مرکزی می تواند تاثیر مثبت در بازار داشته باشد.
 

صرافی ها همگام با دولت در صدد ایجاد ثبات در بازار ارز هستند

 
بر اساس این گزارش ترکاشوند دبیرکل کانون صرافان در ارتباط تلفنی درباره واکنش صرافی ها به بسته ارزی دولت گفت:در چند روز گذشته بازار واکنش مثبتی به سیاست های ارزی دولت نشان داد.
 
وی ادامه داد: اگر آیین نامه ای که امروز در بانک مرکزی تهیه و منتشر شد بقیه نیز به آن عمل کنند ارز به قیمت واقعی و ثبات خواهد رسید.
 
دبیرکل کانون صرافان تصریح کرد: امروز چون آیین نامه بعد از ظهر منتشر شد تلاش صراف ها این بود که بازار را آرام نگه دارند.
 
وی تاکید کرد:سیستم صرافی با هدف حمایت از سیاست های دولت سعی در آرام نگه داشتن بازار دارد.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
حباب فقط تو سکه و ارز نیست حباب در بازار شامل کلیه اقلام هست که اصلا مسولین به روی خودشون نمیارن چهار پنچ برابر شدن قیمتها در بازار نشون دهنده سو مدیریت میتونه باشه
آخرین اخبار