آمریکا با توهم قدرت برتر بودن در دنیا هرکاری انجام می دهد

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع انحصار آمریکا در کشتار با بمب اتمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انحصار آمریکا در کشتار با بمب اتمی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 16 مردادماه بود که با حضور علاالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و احمد مومنی راد عضو هیئت علمی  دانشگاه تهران برگزار شد.

علاالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ابتدای برنامه با اشاره اولین و مرگبارترین بمباران اتمی تاریخ جهان توسط آمریکا اظهار کرد: محور تمام تصمیم گیری های آمریکا در دنیا منافعشان است و تصمیم گیری آن ها در حوزه های سیاسی، تبلیغاتی، نظامی و محیط زیست بر این مبنا بوده که وحشتناک ترین آن ها انفجار اتمی در ژاپن بود.

وی ادامه داد: در سفر به ژاپن و بازدید از مناطق آسیب دیده و وقایع به جامانده از آن فاجعه ابعاد تاسف باری را مشاهده کردم که معتقدم آمریکا باید تا همیشه در تاریخ به ژاپن غرامت پرداخت کند، ولی در عین حال می بینیم که نه تنها عذرخواهی نمی کنند بلکه جنایت هایشان را در افغانستان و عراق و سایر کشور مثل شکنجه گاه ابوغریب ادامه دادند.

آمریکا با توهم قدرت برتر بودن در دنیا هرکاری انجام می دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آمریکا با توهم قدرت برتر در دنیا و اینکه قدرت غالب است در دنیا هرکاری انجام می دهد و تمام جنایت های آنان برگرفته از همین تفکر کاذب است، ولی ایران تنها کشوری است که با ایستادگی و مقاومت خود در مقابل این تفکر ایستاده و فشارهای حال حاضر آن ها بر ضد ایران نیز نتیجه همین ایستادگی است.

بروجردی راه برون رفت جهان از این جریان در دنیا را اتحاد و اعتراض همه کشور ها به سیاست های آمریکا دانست و گفت: البته آن ها با بازوهای تبلیغاتی خود ذهن ها را تغییر می دهند و جنایت هایشان در اذهان عمومی را عادی و لازم جلوه می دهند.

مومنی راد در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آمریکایی ها سال ها است که داعیه حقوق بشری دارند و در عین حال خود بزرگترین ناقض آن هستند گفت: آمریکایی ها از یک طرف دور از مناطق جنگی جهانی بودند و از طرفی از طریق طرح مارشال موفق به سرمایه گذاری در اروپا شدند تا به بازسازی اروپا اقدام کنند و این باعث شد که در مقابل کشورهای اروپایی که در گذشته قدرتمند بودند تقویت شوند.

وی افزود: انگستان کشوری که سال ها یکه تاز و ابرقدرت دنیا بود در این جریان ضعیف گشت و همین عامل قدرت روز افزون آمریکایی ها شد و اجماع جهانی برای تدوین طرح جدیدی برای دنیا بعد از جنگ جهانی دوم به تدوین ساز و کارهایی برای حقوق بشر انجامید و در ادامه اعلامیه آن نیز منتشر شد.

ژِست حقوق بشری آمریکا لطیفه ای بیش نیست

عضو هیئت علمی  دانشگاه تهران ادامه داد: کشورهایی که پیروز در جنگ و در راس آن ها آمریکا تصور کردند که می توانند تاثیر بیشتری در این حوزه داشته باشند و با همکاری سایر کشور ها این اعلامیه را به تصویب رساندند، در عین حال این یک اجماع جهانی بود ولی با وضعیت جدید آمریکا در دنیا ، آن ها توانستند به وضعیت فعلی در بحث حقوق بشر دست پیدا کنند.

وی با طرح این پرسش که آمریکایی ها در طول این سال ها چه میزان به اعلامیه حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی در عمل پایبند بوده اند ، تصریح کرد: آمریکا یک سیاست اعلامی دارد و یک سری راهبردها، و ژست حقوق بشری آن ها با نگاهی به تاریخ لطیفه ای بیش نیست . با نگاه به حقوق بشر آمریکایی چه در داخل این کشور و چه خارج آن بر طبق گفته متفکرین و نظریه پردازان و منتقدان سیاست های آمریکا، این حقوق بشر لطیفه ای خنده دار است.

مومنی راد اظهار کرد: اگر نمونه های نقض حقوق بشر آمریکایی ها را احصا کنیم به فهرست بلند بالایی می رسیم و مشاهده می کنیم هیچ کشوری در طول تاریخ به این میزان در موضوع حقوق بشر فاجعه آمیز عمل نکرده است، همچنان که شاهدیم ردپای آن ها در تمام بحران، جنگ ها ، نسل کشی ها، تغییر حکومت ها و کودتا در کشورهای مختلف در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین در میان بوده  و حضور داشتند. اسناد تمام این جنایت ها توسط آمریکایی ها و غیر آمریکایی ها به صورت یک فهرست بلند بالا گردآوری شده و برشمردن آن ها نیاز به زمان زیادی دارد.

در جهان امروز مجامعی مثل سازمان ملل و شورای حقوق بشر بیشتر جنبه سیاسی دارند

بروجردی در ادامه برنامه با اشاره به عملکرد ضعیف شورای حقوق بشر تصریح کرد: عربستان یکی از اعضای شورای حقوق بشر در طول سه سال بیش از ۲۰ هزار کودک بی گناه را قتل عام می کند و آمریکایی که در عرصه های مختلف جهانی ناقض فاحش حقوق بشر بوده و عضو این شورا است و با توجه به این موارد نتیجه می گیریم در جهان امروز مجامعی مثل سازمان ملل و شورای حقوق بشر بیشتر جنبه سیاسی دارند، همچناکه که گزارش جنایت های عربستان در یمن با پل سعودی ها خریداری و این گزارش باطل شد و به همین راحتی نقش فشار سیاسی و مالی و زد و بندهای پس پرده را در این مجامع مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: گاهی شاهدیم برای ترور یک نفر دادگاه های زیادی تشکیل و وقت زیادی برای آن صرف می شود، ولی در مقابل آن در مقابل جنایت ها در عراق و یمن فلسطین و افغانستان و سایر کشور سکوت می کنند. باید به دنبال مصادیق رعایت حقوق بشر در سیاست ها و رفتارهای آمریکایی ها گشت چرا که همه رفتارهایشان چیزی جز نقض حقوق بشر نیست.

بروجردی افزود: آمریکایی ها بدون تردید با هدف راه اندازی خط تولید جنگ افزار و تسلیحات نظامی  جنگ ها را به راه می اندازند و این نشان می دهد که برای آن ها کشتن انسان ها اهمیتی نداشته و الویت، گردش اقتصادی آمریکا است و به همین جهت شاهد هستیم که تصمیمات آمریکا جدا از ساختار تعریف شده در جهان است و شورای امنیت نیز در حمله به سایر کشور ها با بهانه های ثابت نشده همراهی می کند.

عقل و منطق می گوید تنها کشوری که متهم به احتمال استفاده دوباره از سلاح اتمی است، کشوری جز آمریکا نیست

مومنی راد به جدایی کودکان مهاجر از والدین خود توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: در نسل دوم قانون حقوق بشر، موضوع حق مهاجرت مطرح  که آمریکایی ها نیز آن را امضا کرده اند و باید تعهد خود را اجرایی کنند، ولی سیاست های جدید آن ها کودکان و والدین را از هم جدا کرده و در قفس قرار می دهد، در عین حال که با مطالعه اسناد حقوق بشر وقتی کشوری آن را امضا کرد، متعهد به اجرای آن است و این فقط اعمال فقط محدود به آمریکا نشده و اروپا نیز در موج مهاجرت ها بعد از بحران سوریه به هیچ عنوان مناسب عمل نکرد.

وی با اشاره به حادثه مرگبار هیروشیما و ناکازاگی گفت: عقل و منطق می گوید تنها کشوری که متهم به احتمال استفاده دوباره از سلاح اتمی است، کشوری جز آمریکا نیست و همه کشورها باید از آمریکا شاکی باشند، ولی سیاست های آنان باعث شده تا آمریکا در مقام شاکی و باقی کشورها در مقام متهم باشند!

ما قربانی حقوق بشری بوده ایم، اما امروز از سوی آمریکا متهم به نقض آن هم شده ایم

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: ما قربانی حقوق بشری بوده ایم که نمونه های آن در ترورها، جنگ تحمیلی و در ابعاد دیگر قابل مشاهده است و حق مطالبه گری از آمریکا را داریم، ولی در عین حال شاهدیم که از سوی آمریکا متهم هم شده ایم! و و از کشورهای دنیا از جمله ایران توقع دارند تا به سمت انرژی هسته ای نروند تا احتمال دستیابی آن ها به سلاح هسته ای کاهش یابد. در سیاست های امروز آمریکا جای قربانی و جانی تغییر کرده است.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس با اشاره به اینکه اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم ها یکی از حوزه های مرتبط با نقض حقوق بشر است گفت: منع فروش ۲۰۰ هواپیمای مسافربری به ایران یکی از موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکا بوده، به طوری که این موضوع با جان ،امنیت و آسایش مردم ایران در ارتباط است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اقدامات ضد حقوق بشری که در داخل آمریکا رخ می دهد گفت: در نسل دانش آموزی آمریکا شاهد ترورهایی در مدارس و دبیرستان ها هستیم و یا اینکه حقوق اقلیت ها در آمریکا زیر پا گذاشته می شود و یا اینکه تبعیض نژادی افراطی در این کشور منجر به تجمعات و راهپیمایی ها شده است، لذا این موارد را می‌توان گوشه ای از اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا دانست.

سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس با اشاره به اینکه آمریکا ۲ ماه پیش از شورای حقوق بشر سازمان ملل به صورت یکجانبه خارج شد افزود: آمریکا از رژیم کودک‌کش حمایت می کند به طوری که آنها پرستار بی‌گناه، کودکان و زنان را به طرز فجیعی به قتل می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به صورت مستقیم با اتکا به قدرت رسانه ای خود را مدعی حقوق بشر قلمداد می‌کند خاطرنشان کرد: آمریکا خود را منادی حقوق بشر می‌داند این در حالی است که از شورای حقوق بشر به صورت یکجانبه خارج شده است، این یکجانبه گرایی آمریکا را بعد از روی کار آمدن ترامپ به وضوح می بینیم.

اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم ها یکی از حوزه های مرتبط با نقض حقوق بشر است

بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در دنیای زور هنرنمایی می‌خواهد تا کشوری بتواند مواضع خود را حفظ کند و هم تمکین نکند اظهار کرد: کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران را ندیده ام که ثابت قدم باشد، در طول چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران زخم خورده جنایات ضد حقوق بشری آمریکا بوده است که یکی از موارد آن مربوط به کودتای28 مرداد بود.

وی با بیان اینکه ایران محکم در قبال سیاست آمریکا ایستاده است به طوری که در عراق آمریکا را زمین گیر کرد اظهار کرد: بر اساس اسناد موجود در وزارت خارجه، آمریکا حداقل ۳ بار درخواست مذاکره برای حل مشکل عراق داشته است، آمریکا صدها میلیارد دلار در عراق هزینه کرد و در نهایت از این کشور خارج شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به میزان قابل توجهی از طریق هنر نمایی و با استفاده هوشمندانه از قدرت، آمریکا را زمین گیر کرده است.

بروجردی با اشاره به قاعده زور ، قدرت و اعمال آن در عرصه جهانی ادامه داد: آمریکا با استفاده از بمب اتمی کشتار وحشیانه ای را انجام داد و بعد به عنوان پیروز جنگ قلمداد شد، لذا کشوری مانند آمریکا که دارای بمب هسته‌ای است در چارچوب قدرت، زور و اعمال آن در عرصه جهانی قرار می گیرد به طوری که بقیه کشورها نباید بمب هسته ای داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شورای امنیت سازمان ملل پنج کشور دارای حق وتو دارد اظهار کرد: کشورهای حق وتو هر آنچه را که می‌خواهند انجام و هر آنچه را که نمی خواهند متوقف می‌کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون این مسئله که آیا سلاح هسته ای نابود شدنی است گفت: طبق ان پی تی کشور های دارنده سلاح هسته ای مکلف هستند تا به تدریج اقدام به کاهش سلاح کنند و این در حالی است که آمریکا به طور سازمان یافته سلاح های نسل سوم را می سازد و آزمایش و به عهدنامه عمل نمی کند، لذا کشورهای دارنده سلاح هسته ای نه فقط به عهدنامه عمل نمی کنند، بلکه در مسابقه تسلیحاتی پنهان و آشکار قرار گرفتند و آمریکایی‌ها سیاست برخورد دوگانه را در پیش گرفته‌اند.

جنگ قدرت بین کشورهای توسعه یافته به رهبری آمریکا با کشورهای در حال توسعه است

وی ادامه داد : ما از صفر تا صد این دانش را مسلط هستیم و آمریکایی ها در این خصوص شکست خورده اند.

مومنی راد با اشاره به اینکه جنگ قدرت بین کشورهای توسعه یافته به رهبری آمریکا با کشورهای در حال توسعه است تصریح کرد: در دنیا محور ،منافع نامشروع آمریکا است به طوری که ، آمریکا استراتژی براندازی را در کشورها دنبال می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه قدرت اصلی سازمان ملل در دستان شورای امنیت است به ویژه کشورهایی که دارای حق وتو هستند اظهار کرد: بارها برای تغییر ساختار سازمان ملل پیشنهاداتی داده شده، اما تغییر ساختار به نفع کشورهای داری حق وتو نیست .

مومنی راد با اشاره به اینکه ملت‌ها باید از طریق مجامع بین المللی در جهت احقاق حقوقشان برآیند افزود: متاسفانه در دنیا سیاست، قدرت و ثروت تعیین کننده است .

وی با اشاره به سیطره سیاست، قدرت و ثروت در اجرای حقوق بشر و حقوق بین‌الملل افزود : استانداردهای دوگانه در اجرا ،پله ای از ماجرا است که از سوی قدرت‌های بزرگ اعمال می‌شود ،آمر یکا می گوید هر کشوری که با ما است با آن رابطه مسالمت آمیزی بر اساس معاهدات داریم و هر کشوری که مخالف با ما باشد در جهت ساقط کردن آن برمی‌آید .

مردم اروپا در تلاش هستند تا استقلال داشته باشند و تبعیت از قدرت آمریکا نکنند

مومنی راد با اشاره به اینکه همگرایی در کشور ها وجود ندارد گفت : کشورهای در حال توسعه توانسته اند تا حدودی دیدگاه‌هایشان را به کرسی بنشانند، لذا روابط بین آمریکا و اتحادیه اروپا در برخی مواقع همسو و هم جهت و در برخی جاها ممکن است دچار تنش باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در برخی از کشورها مردم نقشی در شکل گیری قدرت ندارند، مردم اروپا در تلاش هستند تا استقلال داشته باشند و تبعیت از قدرت آمریکا نکنند، لذا باید به نظر مردم احترام گذاشت و هیئت حاکمه دولت‌های اروپایی این موضوع را دنبال کنند و نباید اجازه بدهند که آمریکا حقوق مسلم آنها را نقض کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
¤hamed¤
۰۱:۵۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
دقیقا
آخرین اخبار