محمود تمتاجی با همکاری ابوالفضل کاظمی و مصطفی عطوف از هنرمندان کاشانی پارچه زر بافت سنگ مرقد مطهر علی ابن امام محمدباقر(ع) در مشهد اردهال را در حال بافت دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد بینوا معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه نقشه این پارچه اسلیمی و دارای ذکر صلوات به خط کوفی بنایی است ، افزود : بافت این پارچه در ابعاد 2متر و 20سانتیمتر در 1متر و 10سانتیمتر به صورت یک سره از  6 صبح تا 6 عصر ادامه دارد.

وی گفت: روزانه 8سانتی متر از این پارچه بافته می شود و قرار است کار بافت آن 10شهریور به پایان برسد.

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان هزینه بافت این پارچه را 300میلیون ریال اعلام کرد وگفت: در تار و پود این پارچه 100درصد ابریشم طبیعی به همراه گلابتون استفاده شده است.

به گفته وی، محمد تمتاجی که کار بافت این پارچه را بر عهده دارد دارای نشان اصالت یونسکو، نشان ملی کشور و نشان درجه یک هنری در رشته زری بافی است.

علی بن محمد باقر(ع) فرزند بلا فصل امام محمدباقر(ع) پنجمین امام شیعیان است که در سال113 ه.ق به درخواست دوستداران اهل بیت از اهالی چهل حصاران و فین کاشان به این منطقه هجرت و پس از سه سال تبلیغ و ارشاد مردم، سال116 ه.ق به همراه تعدادی از اهالی منطقه بدست نیروهای حکومتی در دربند ازناوه کاشان به شهادت رسیدند.

پیکر مطهر علی بن محمدباقر(ع) در مشهد اردهال به خاک سپرده شد و آیین سنتی مذهبی قالیشویان در دومین جمعه مهر هر سال برای بزرگداشت ایشان برگزار می شود.

مشهد اردهال در 45 کیلومتری کاشان واقع شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.