در پی تحویل موشک‌های «ده هزار شمشیر» به ناوگان هوایی تایوان، تنش‌ها میان این کشور با چین افزایش یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی استار، تایوان نسل جدید موشک های «وان شی ین» [ده هزار شمشیر] را وارد ناوگان هوایی خود کرد. تایوان ادعا کرده است در صورت تشدید اختلافات نظامی میان این کشور با چین، موشک های وان شی ین آماده حمله به سواحل شرقی چین هستند.

وان شی ین، موشک کروز هواپرتاب دورایستا است که در سال 2014 رونمایی شد. برد این موشک 200 کیلومتر تخمین زده می شود.

تشدید تنش‌های پکن و تایپه در پی تحویل موشک‌های «ده هزار شمشیر» به ناوگان هوایی تایوان

به گفته مقامات تایوانی موشک وان شی ین این قدرت را به نیروی هوایی تایوان می دهد تا به سادگی پایگاه های نظامی چین در 124 مایلی سواحل شرقی را هدف قرار دهد. برخی کارشناسان معتقدند این موشک در بخش های جی پی اس و سامانه هدایت شونده، شباهت زیادی به  هوانورد های AGM-154 آمریکا دارد.

این موشک ها پیش از تحویل به ناوگان هوایی تایوان در برابر اهداف دریایی مورد آزمایش قرار گرفته اند. به نظر می رسد تحویل موشک های وان شین به ناوگان هوایی تایوان و آغاز مانور نظامی آن در نزدیکی جزایر مورد منازعه در دریای شرقی، بار دیگر به تشدید تنش های میان این کشور و چین منجر شود.

همزمان با تحویل این موشک ها به ناوگان هوایی تایوان، تلویزیون دولتی چین به پخش تصاویری از رزمایش جنگی این کشور پرداخت. یک روزنامه دولتی تایوان نیز در واکنش به پخش این تصاویر اعلام کرد چین باید خود را برای برخورد نظامی مستقیم در تنگه تایوان آماده کند.

در همین حال، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد این کشور توانایی حمله به عمق خاک چین را نیز دارد. دولت چین نیز در واکنش به این بیانیه  به تایوان و متحد آن آمریکا در خصوص هرگونه اقدام نظامی هشدار داد. پکن پیشتر، به عبور کشتی های جنگی آمریکایی از تنگه تایوان واکنش نشان داده بود و آن را هیزمی در آتش تنش های چین و تایوان دانست.

چین ماه گذشته خواستار برگزاری تمرین نظامی با اعضای آ سه آن و بدون حضور آمریکا در آب‌های مورد مناقشه شد ولی تایوان و برخی دیگر از کشورهای منطقه همچون ویتنام و برونئی با پیش کشیدن ادعاهای پکن در خصوص جزایر دریای شرقی، مخالفت خود را با این رزمایش نظامی اعلام کردند.

انتهای پیام/

تشدید تنش در روابط چین و تایوان

برچسب ها: آمریکا ، چین ، قدرت نظامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار