۱۹ تیرانداز از کشورمان به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اعزام می‌شوند که فقط ۳ ورزشکار از این تیم در ادوار قبلی این رقابت‌ها موفق به کسب مدال شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،تیراندازی از جمله رشته های مدال آور در بازی های آسیایی برای کشورمان است و تیم ملی تیر اندازی ایران نیز در ۱۰ دوره از این رقابت ها نمایندگانی داشته است و موفق به کسب مدال هایی شده است. در این دوره از رقابت های آسیایی ۱۹ تیرانداز کشورمان در سه رشته تفنگ، تپانچه و اهداف پروازی در این دور از رقابت های جاکارتا حضور خواهند داشت .

در بین ورزشکاران اعزامی ایران  در این رشته ورزشی به جاکارتا سه بازیکن در دوره های قبلی یرای کشورمان مدال آور بوده اند و نکته جالب توجه این است که این سه بازیکن هر سه در درشته تفنگ و خانم هستند که در این گزارش به بررسی بیوگرافی این سه بازیکن می پردازیم.

الهه احمدی

در بین سه بازیکن مدال آور تیم ملی تیراندازی کشورمان  الهه احمدی با کسب 3 مدال انفرادی و 2مدال تیمی در صدر جدول مدال آوران این رشته است.

الهه احمدی  دهم خرداد ماه  ۱۳۶۱ در تهران متولد شد و ورزش تیراندازی را نزد پدر خود مصطفی احمدی آموخت. پدر الهه احمدی سال های بسیاری است که مربی گری تیم تیراندازی نیروی زمینی ارتش به عهده دارد و همراه این تیم توانسته‌است سالهای زیادی در لیگ برتر تیراندازی کشور عنوان قهرمانی را کسب کند. الهه احمدی نیز از ابتدای کارخود در  تیراندازی، عضو تیم نیروی زمینی ارتش بوده و به همراه این تیم توانسته‌است بارها  به مقام نخست لیگ برتر تیر اندازی دست یابد. علاوه بر مصطفی و الهه احمدی، دو عضو دیگر از خانواده ورزشکار احمدی  یعنی محمد و مهدی احمدی نیز از تیراندازان شناخته شده ورزش کشور به حساب می آیند که در مسابقات داخلی و بین‌المللی موفق به کسب عناوین مختلف شده‌اند.

این بانوی ملی پوش کشورمان  که  در سال ۱۳۸۷ ازدواج کرده و در سال ۱۳۹۲ صاحب یک پسر به نام «سیدباور» شده‌است ،بیشترین مدال را در عرصه جهانی و بهترین نتیجه را در تاریخ رشته تیر اندازی در المپیک برای ایران به دست آورده‌ است، این ورزشکار توانمند همچنین در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو 2014 نیز از موفق‌ترین ورزشکاران کل کاروان اعزامی ایران بود چراکه که موفق به کسب  سه نشان نقره ویک برنز در این رقابت ها شد.می توان گفت احمدی جزو معدود ورزشکارانی است که پس از هر باختی  مسوولیت شکست خود در مسابقات مهم را برعهده گرفته‌ و هیچ زمان به دنبال یافتن مقصر نبوده‌است.

او در دومین مرحله از رقابت‌های جام جهانی تیراندازی سال ۲۰۱۱ که در سیدنی برگزار شد با کسب مقام دوم ، سهمیه  المپیک تابستانی ۲۰۱۲ را در ماده ۱۰ متر تفنگ بادی زنان به دست آوردو با کسب ۳۹۷ امتیاز به مرحله پایانی این رقابت‌ها راه یافت و در مرحله پایانی  با کسب ۴۹۹ امتیاز در ده مرحله، پس از نمایندگانی از چین، لهستان، چک و آمریکا جایگاه ششم را ازان خود کرد. او در رشته تیراندازی پنجاه متر سه وضعیت هم شرکت کرد اما نتوانست   به فینال این رقابت ها برسد.

الهه احمدی در سال ۲۰۱۵ به فینال رقابت های جهانی مونیخ رسید اما در رده هشتم قرار گرفت و از کسب سهمیه المپیک در این مسابقات بازماند اما در مسابقات جهانی گابالا در کشور آذربایجان  با اقتدار در فینال رشته تفنگ بادی به مدال طلا دست یافت و مجددا جواز حضور در المپیک ریو را به‌دست‌آورد.احمدی که هدف خود را پس از پایان  این رقابت ها، کسب مدال در المپیک ریو اعلام کرده بوددر نهایت، با حضور در  المپیک ریو برای سری دوم به فینال این بازی ها صعود کرد اما در نهایت باز هم نتوانست به مقامی جز  ششمی دست یابد.

گفتنی است  احمدی نخستین مدال‌آور خانم  ورزش تیراندازی کشورمان  در تاریخ این رشته ورزشی است و  با کسب چهار مدال جهانی و دوبار حضور در فینال المپیک، پرافتخارترین ورزشکار در عرصه تاریخ ورزش بانوان ایران است. همچنین او در فروردین ماه ۱۳۹۷ موفق شد در رقابت های قهرمانی کشور، به رکوردی  بالاتر از رکورد ثبت شده در مسابقات جهانی در رشته تفنگ بادی دست یابد.

فدراسیون جهانی تیراندازی پس از کسب نخستین مدال طلای ایران در رشته تفنگ سه وضعیت توسط الهه احمدی  در مسابقات جام جهانی مونیخ آلمان با تحسین عملکرد او، نوشت: «تیرانداز ۳۵ ساله ایرانی، موفق به کسب درخشان‌ترین مدال  با کسب امتیاز ۴۵۵/۴ و با اختلاف ۱/۳ امتیاز، شد.

نگاهی بر بیوگرافی مدال آوران تیم ملی تیراندازی در جاکارتا


بیشتر بخوانید:

پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا کیست؟
لیست نفرات اعزامی تیم ملی تیر وکمان کشورمان به جاکارتا+برنامه بازی ها
لیست نهایی و زمان بندی دقیق رفابت های تیم ملی تیراندازی در جاکارتا 


مه لقا جام بزرگ

پس از احمدی ،جام بزرگ با کسب دو مدال برای تیم ملی تیر اندازی کشورمان افتخار آفرینی کرده است.مه‌لقا جام‌بزرگ که متولد ۱۳۷۰ در شهر همدان واولین بانوی ورزشکار ایرانی است که سهمیه المپیک لندن را گرفت و ایران را در ماده تفنگ بادی  ۱۰ متر، صاحب سهمیه کرد.

او در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو 2014 در تفنگ بادی تیمی ۱۰ متر مدال نقره و در ماده ۵۰ متر سه وضعیت مدال برنز گرفته است  همچنین در مسابقات قهرمانی جهان که در سال ۲۰۱۰ به میزبانی مونیخ برگزار شد  برای اولین بار به فینال این رقابت ها صعود کرد و با قرار گرفتن در رده پنجم جهان، توانست سهمیه المپیک را برای ایران به ارمغان بیاورد اما در این بازی‌ها با کسب ۳۹۱ امتیاز چهل و سوم شدو از گردانه رقابت ها کنار رفت.او با کسب مدال نقره بخش سه وضعیت قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۶ در دهلی موفق به کسب جواز حضور در المپیک ۲۰۱۶ ریو شد.

گفتنی است جام بزرگ  و زهرا هاشمی ووشو کار کشورمان تنها ملی پوشان با پوشش چادر تیم های ملی بانوان ایران هستند که حجاب آن ها  مورد تشویق  نیز قرار گرفته است.

نگاهی بر بیوگرافی مدال آوران تیم ملی تیراندازی در جاکارتا

نجمه خدمتی

خدمتی سومین مدال آور ملی پوش کشورمان در رشته تیر اندازی است که متولد ۲۰ خرداد ۱۳۷۵ در شهر بیرجند است.

او با کسب مدال طلای تیراندازی تفنگ بادی ده متر بانوان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ در اینچئون کره جنوبی به عنوان نخستین کسی که به عنوان طلای این رقابت ها دست یافته است لقب گرفت.خدمتی پیش از این هم در همین روز به همراه نرجس امام‌قلی‌نژاد و الهه احمدی موفق به کسب نشان نقره تیمی این بازی ها شده بود.

گفتنی است رکورد  فینال جوانان جهان از سال 2014 تا 2016  دراختیار نجمه خدمتی بوده است.

نگاهی بر بیوگرافی مدال آوران تیم ملی تیراندازی در جاکارتا

انتهای پیام/

بیوگرافی مدال آوران تیم ملی تیراندازی کشورمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار