شکست تلاش‌های سیاسی و اقتصادی برای براندازی نظام سیاسی ونزوئلا موجب شد تا دشمنان نیکلاس مادورو سیاست ترور او را پیگیری کنند.

تلاش آمریکا برای باز کردن پرونده ترورهای سیاسی جهت ایجاد تنش در آمریکای لاتینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، اقدام به ترور نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا با محکومیت گسترده بین المللی به ویژه از جانب ایران، روسیه و کشورهای آمریکای لاتین همراه شده است و آمریکا نیز به سرعت در پی تکذیب نقش خود در این عملیات بر آمد اما مقامات کاراکاس معتقدند، آنچه اتفاق افتاد ناشی از برنامه ریزی چندین ماهه بود و راستگرایان ونزوئلایی که از ایالت فلوریدا در آمریکا و همچنین از کلمبیا حمایت می شوند مجری آن بوده اند.

این اتفاق بار دیگر سبب گشوده شدن پرونده ترور مقامات مخالف سیاست های آمریکا شده است پرونده ای که از سال 1975 یعنی از زمان ترور سالوادور آلنده، رئیس جمهور اسبق شیلی تا به تلاش امروز جهت ترور نیکلاس مادورو قدمت دارد، فرصتی چندین ساله که در خلال آن تلاش هایی برای ترور فیدل کاسترو، هوگو چاوز و دیگران نیز رخ داد، با این حساب می توان گفت، بار دیگر سیاست ترور مخالفان واشنگتن از سر گرفته شده است.

وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا با بیان اینکه آمادگی برای ترور نیکلاس مادورو از ماه‌ها قبل آغاز شده بود از هدف قرار دادن سه پهپادی خبر داد که برای اجرای این عملیات به کار گرفته شده بودند. مادورو نیز راستگرایان افراطی را به تلاش برای ترور خود متهم کرده است.


بیشتر بخوانید: ترور نیکلاس مادورو شکست خورد/ انهدام پهپاد مهاجم توسط محافظان+ فیلم و تصاویر


مریم عثمان، گزارشگر المیادین در این زمینه تصریح کرد، برنامه ریزی برای ترور رئیس جمهور ونزوئلا دست کم در فرصتی شش ماهه انجام شده است. تروری که موفق نبود اما سوالات خطرناکی را با خود به دنبال داشته است و آن اینکه آیا بار دیگر پرونده ترورهای سیاسی جهت ایجاد تنش در آمریکای لاتین از سر گرفته شد؟ بسیاری از مجریان این عملیات برای نظام حاکم بر ونزوئلا شناخته شده اند و این نکته ای است که خورخه رودریگز، وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا نیز بدان اشاره کرده است.

وی تاکید کرد سه هواپیمای بدون سرنشین حامل مواد منفجره، قبل از اجرایی شدن عملیات ترور، سرنگون شدند. مادورو نیز از شکست تلاش ها برای ترور در زمان سخنرانی در یک برنامه نظامی سخن گفت و افزود:« تحقیقات در این زمینه به جاهای خوبی رسیده است، به یقین در فرصتی بسیار اندک توانسته ایم به نتایج خوبی برسیم، امروز برای ترور من اقدام کردند و تردیدی ندارم که تمامی شواهد حاکی است راستگرایان تندروی ونزوئلایی که با راستگرایان کلمبیایی در ارتباطند در این قضیه دست داشته اند، تردیدی ندارم خوان مانوئل سانتز (رئیس جمهور کلمبیا) در این قضیه دست داشته است.»

ولادیمیر باردینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا نیز با خطرناک خواندن این اتفاق، آن را عبور از تمامی مرزهای قانونی خواند و گفت: «در اواخر سخنرانی این حادثه رخ داد، اتفاقی که از نگاه ما بسیار خطرناک است، برای برخی از محافل تندرو، همچون ائتلاف مراکز قدرت با تبهکاران و راستگرایان تندرو دشوار است که بپذیرند راهی را که مردم ونزوئلا انتخاب کرده اند راه صلح و قانون و مسیر دموکراتیک، صندوق آراء و انتخابات است.»

پس از این قضیه انگشت اتهام به سرعت به سمت واشنگتن گرفته شد، کشورهای بسیاری واشنگتن را مسئول این اتفاق دانستند و این کشور را متهم کردند که در پشت پرده این اتفاق نقش داشته است اما جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به سرعت نقش کشورش را در این حادثه تکذیب و دولت ونزوئلا را متهم کرد در این دسیسه نقش دارد.

انتهای پیام/

نقش آمریکا در طرح ترور نیکلاس مادورو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار