واشنگتن پست در گزارشی به بی‌توجهی رسانه‌ها در پوشش اخبار مربوط به قربانیان جنگ یمن و علت آن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: جنگ وحشیانه یمن، درگیری‌های خونین، حملات هوایی با دقت پایین، گرسنگی و بیماری در یمن پایانی ندارد. گلوله ها، بمب ها، بیماری و گرسنگی شهروندان یمن را به دام انداخته است. 

این در حالی است که دو سال است خبرنگاران و خبرگزاری‌های مختلف تعداد کشته‌های این جنگ را ۱۰ هزار نفر اعلام می‌کنند. یکی از مقامات ارشد سازمان ملل این آمار را بر اساس اطلاعات سیستم بهداشتی فلج شده یمن، برای نخستین بار در اوت ۲۰۱۶ اعلام کرد. اما از آن زمان این آمار هرگز بروزرسانی نشد و در گفتگو‌های عمومی به همین آمار استناد می‌شود.

مقامات سازمان ملل و تحلیلگران تعداد کشته‌های جنگ یمن را تقریباً ۵۰ هزار نفر اعلام می‌کنند. احتمالاً تفاوت این آمار‌ها به این دلیل است که گروه‌های درگیر در جنگ آمار مبالغه آمیزی را ارائه می‌دهند و شرایط خشونت آمیز منطقه نیز اجازه نمی‌دهد گروه‌های بی طرف آمار کشته‌ها را جمع آوری و محاسبه کنند.

واشنگتن‌پست: چرا علیرغم ادامه جنگ یمن آمار کشته‌ها همچنان ثابت مانده است؟

آمار نادرست و پایینی که از کشته‌های یمن ارائه می‌شود نشان می‌دهد جامعه جهانی وضعیت اسفناک این کشور را نادیده گرفته است. یکی از دلایل نادیده گرفته شدن کشته‌های یمن پوشش ضعیف رسانه‌ها است.

جنگ داخلی یمن در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و پس از اینکه ائتلاف عربستان سعودی در این جنگ مداخله کرد وخامت آن افزایش یافت. ائتلاف سعودی مانع ورود غذا، دارو و سوخت به یمن است.

جدیدترین مرکز تمرکز جنگ یمن شهر بندری حدیده است. این شهر مسیر اصلی ورود غذا، دارو و سوخت به یمن است و آژانس‌های امدادی هشدار داده اند اگر جنگ در این شهر طولانی شود پیامد‌های فجیعی برای ۸ میلیون یمنی که در آستانه قحطی هستند، دارد.

واشنگتن‌پست: چرا علیرغم ادامه جنگ یمن آمار کشته‌ها همچنان ثابت مانده است؟

براساس آمار‌هایی که مراکز مستقل منتشر کرده اند احتمالاً تعداد کشته‌های یمن به مرز هشدار نزدیک شده است. گروه «ACLED» که جنگ‌ها را مطالعه می‌کند اطلاعاتی جمع آوری کرده است که براساس آن آمار کشته‌ها از ژانویه ۲۰۱۶ تا ژوئیه ۲۰۱۸ به تقریباً ۵۰ هزار نفر می‌رسد. این آمار سربازان و افرادی که مستقیماً درگیر جنگ هستند را شامل می‌شود، اما افرادی را که به طور غیرمستقیم و بر اثر پیامد‌های جنگ مانند سوءتغذیه یا وبا کشته شده اند، شامل نمی‌شود.

سازمان «کودکان را نجات دهید» سال گذشته تخمین زد روزانه ۱۳۰ کودک بر اثر گرسنگی شدید و بیماری در یمن کشته می‌شوند. اگر آمار واقعی کشته‌ها اعلام شود توجه جامعه جهانی به بدترین بحران بشری جهان جلب می‌شود و فشار بیشتری بر تجاوزگران به یمن و گروه‌های حامی آن‌ها وارد می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار