رئیس‌جمهور آمریکا طی هفته‌های اخیر دستکم دوازده بار در سخنرانی‌ها یا در توییت‌های خود علنا یا تلویحا خواستار مذاکره با ایران شده است.

چرا ترامپ مدام دم از مذاکره با ایران می‌زند؟ ///////به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از زمانی که از برجام خارج شد تا لحظه تنظیم این خبر دستکم دوازده بار در سخنرانی‌ها یا در توییت‌های خود علنا یا تلویحا خواستار مذاکره با ایران شده است.

وی در آخرین مورد، شنبه شب با ارسال یک پیام در صفحه توییتر خود گفت "اینکه [با مقامات ایران] ملاقات کنم یا نکنم، مهم نیست. همه چیز به آنها (ایران) بستگی دارد." این توییت پنج روز پس از آن ارسال شد که رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک خود با نخست‌وزیر ایتالیا در کاخ سفید، در پاسخ به سوال یک خبرنگار مدعی شد که حاضر است در هر کجا و هر زمان، بدون هیچ پیش‌شرطی با مقامات ایران ملاقات کند. پیشنهادی که البته دو ساعت بیشتر دوام نیاورد و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اظهارنظری مخالفِ ترامپ، چنین ملاقاتی را به تغییر رفتار ایران مشروط کرد.

اما رئیس‌جمهور آمریکا چه هدفی را دنبال می‌کند و چرا تا این حد خود را مشتاق مذاکره با ایران نشان می‌دهد؟ مروری بر مقاله‌ای که پس از خروج ترامپ از برجام در روزنامه وال‌استریت ژورنال به چاپ رسید، تا اندازه‌ای به این پرسش پاسخ می‌دهد.

در این گزارش، «دیوید پولاک» پژوهشگر ارشد «اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌گذاری خاور نزدیک» نوشته است "پیشنهاد مذاکره به ایران، ضرری برای آمریکا ندارد اما در عوض، فشار داخلی و بین‌المللی را بر ایران افزایش می‌دهد." وی در ادامه گزارش خود آورده است: مقامات ایران تقریبا به طور قطع چنین پیشنهادی را رد خواهند کرد چراکه ایدئولوژی آنها مبتنی بر مقاومت در برابر "خودبزرگ‌بینی جهانی" آمریکاست، اما در هر حال، دورنمای این پیشنهاد، به طرح آن می‌ارزد چراکه [به مردم ایران و جهان] نشان خواهد داد چه کسی طرفدار مذاکره است!

با توجه به چنین نگاهی، به آسانی می‌توان دریافت که هدف ترامپ از پیشنهاد مذاکره، صرفا انداختن توپ در زمین ایران است تا ضمن اختلاف‌افکنی میان مردم و حاکمیت، فشار داخلی و بین‌المللی را برروی ایران افزایش دهد. این رویکرد در کنار تحریم اقتصادی و حمایت از ناآرامی‌های داخلی در ایران و طرح ادعاها درباره انتقال پول برجام به خارج از کشور، بیانگر نوع جدیدی از جنگ است که از آن تحت عنوان جنگ هیبریدی (یا ترکیبی) یاد می‌شود.

از سوی دیگر، ترامپ به دلیل انتقادات شدیدی که در عرصه سیاست خارجی بر او وارد است، برای مقاصد سیاسی داخلی خود به یک «دستاورد دیپلماتیک ملموس» نیاز دارد. به بیان واضح‌تر، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره نزدیک است و با توجه به اکثریت شکننده جمهوری‌خواهان در سنا، ترامپ برای پیروزی هم‌حزبی‌هایش در این انتخابات، باید در فرصت کوتاهی که در اختیار دارد، کفه ترازو را تا جای ممکن در برابر دموکرات‌هایی که برجام را در کارنامه خود دارند، به نفع جمهوری‌خواهان سنگین کند. بویژه آنکه پروپاگاندای رسانه‌ای او و دولتش درباره مصالحه با کره شمالی نیز نه تنها دستاورد عملی قابل‌قبولی نداشته بلکه در روزهای اخیر در پی زیاده‌خواهی‌های طرف آمریکایی واکنش‌های گلایه‌آمیزی را نیز از سوی پیونگ‌یانگ به همراه داشته است.

به همین دلیل، تنها برنده دیدار احتمالی مقامات ایران و آمریکا فارغ از هر نتیجه‌ای شخص ترامپ خواهد بود و اوست که با وجود آنکه بی‌تعهدی خود را نسبت به توافقات بین‌المللی ثابت کرده، تنها با ژست طرفداری از مذاکره با ایران، در کوتاه‌مدت از منافع این دیدار بهره‌مند خواهد شد. ترامپ علیرغم اینکه در اغلب سخنرانی‌های خود، خروج از توافقِ به زعمِ او وحشتناک هسته‌ای با ایران را در زمره موفقیت‌های دوران ریاست‌جمهوری خود به حساب می‌آورد، اما از پیامدهای سیاسی این اقدام و پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر واهمه دارد و این مسئله را به خوبی در توییت‌های خود و با سفرهایی که در حمایت از نامزدهای جمهوری‌خواه به سراسر آمریکا انجام می‌دهد، نشان داده است.

طبق گفته کارشناسان، در حال حاضر، افزایش بهای سوخت در آمریکا در پی نگرانی بازار نفت از تحریم ایران، مهمترین فاکتوری است که پیروزی جمهوری‌خواهان را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به خطر انداخته است و با توجه به تقارن این انتخابات با زمان اجرا شدن تحریم‌های نفتی کشورمان، این مشکل، به اذعان بلومبرگ، تنها به دست ایران قابلِ حل است.

بر این اساس، حتی یک پالس مثبت از سوی ایران برای مذاکره نیز می‌تواند آرامش را ولو به طور موقت به بازار نفت بازگرداند و ترامپ را در آستانه انتخابات کنگره به هدف کوتاه‌مدتش که همان پیروزی دوباره جمهوری‌خواهان است، برساند. در غیر این صورت، او باید دستکم تا پایان دوره اول ریاست‌جمهوری خود با سلطه دموکرات‌هایی در کنگره دست و پنجه نرم کند که طی یک سال و نیم گذشته نشان داده‌اند حتی با وجود اقلیت بودن نیز از هیچ تلاشی برای ممانعت از تحقق وعده‌های انتخاباتی او فروگذار نمی‌کنند.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
بعد از انتخابات مجلس آمریکا با تعداد زیادی پیش شرط برای انداختن توپ توی زمین آمریکا اشکال نداره در حد سفیر ایران مذاکره شود اولین شرط هم لغو تحریم ها تا دو سال و راستی آزمایی دولت آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۰:۳۳ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
امریکانمیتونه برای مقابله باایران وحمایت اسراییل جنگ جهانی رابندازه
Iran (Islamic Republic of)
آسمانی
۱۷:۳۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
با آدم دیوونه فقط میشینند و قهقهه میزنند نه اینکه بشینند و مذاکره کنند.
ترامپ هم نه میشنوه نه میفهمه نه حرف میزنه نه درست میبینه.

مرگ بر آمریکای لعنتی.
ایران همیشه جاویدان است چون حق است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
مرگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
چرا مذاکره نکنه ؟؟ وقتی سری قبل که با ایران مذاکره کرد این همه از ایران تعهد گرفت و ایران هم تمام تعهداتش رو همون روز اول اجرا کرد و بعد خودش زیر تعهداتش زد...
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۵:۴۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
چرا آمریکا میخواهد که با ایران مذاکره کند؟؟؟خخخخ..فکر کنم همون دوست خیالی ش جیمی که ازش حرف میزد و بعد معلوم شد ساخته ی ذهنش و توهم بوده بهش پیامک زده و گفته برو به ایران التماس کن تا باهات مذاکره کنن شاید کمی از زشتیهای رفتارت جمع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
با بی قانونی و خروج از معاهده ها همه رابطه های جهانی را بهم زده حالا میخواد یه جوری جمش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
دید همه جا شکست خورده و آبروش رفته و حتی اروپاییام باهاش مخالفت کردن میخواد یه جوری شکستاشو ماست مالی کنه
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۸:۰۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
کاری به سیاستهای ترامپ ندارم فقط میتونم ازصداسیما خواهش کنم دراخبارمربوط به ترامپ تصویرش رانشان ندهندچون قیافه اش واون لهجه...چندش آوراست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
این ترامپ نادان قابل احترام و اعتماد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
برجام برای ما سودی نداشت
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۵:۰۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
یک تاجر همیشه میخواهد در معامله هایش پیروز باشد.اگر در معامله ای شکست خورد لااقل سعی میکند از آن معامله سود و منفعتی ببرد.این نکته کاملا در مورد ترامپ صدق میکند.به هر دلیل ترامپ قصد دارد بازی را به نفع خودش تمام کند،اما ترامپ نکته مهمی را در مورد مردم ایران نمیداند.تنها تفاوت مردم شریف ایران با مردم کشورهای دیگر داشتن فرهنگ ارزشمندی به نام بیگانه ستیزی و مقاومت است که هرگز در برابر دشمن سر تسلیم فرود نمی آورند و با مقاومت و صبر خود کمر دشمن را میشکنند.شاید ترامپ در مورد مردم ایران و فرهنگ شان اطلاعاتی ندارد و بر اساس بی اطلاعی از چنین فرهنگی ملت ایران را تهدید میکند.ترامپ زمانی این فرهنگ را درک خواهد کرد که خیلی دیر شده است.شاید برخی از دوستان در زمان جنگ هنوز متولد نشده بودند.دوستانی که آن سالها را دیده اند سختی های آن سالها را حس کرده اند و به یاد دارند.مردم در آن روزها به غیر از تحمل مشکلاتی مانند کم بودن اجناس،کم بودن و نایاب بودن دارو،سهمیه بندی یا کوپنی بودن بیشتر نیازهای روزمره مانند نفت،بنزین و برخی مایحتاج ضروری زندگی روزمره،تحمل بمب باران،موشک باران و شکستن دیوار صوتی توسط هواپیماهای متجاوز عراقی،غم از دست دادن جوانان و عزیزانشان را هم در سینه داشتند و یکی یکی عزیزانشان را برای دفاع از اسلام و وطن از دست میدادند،اما همین مردم سختی دیده هرگز در برابر ظلم و زورکوتاه نیامدند و تا آخر جلوی یک دنیا دشمن که همه به خاطر وقوع انقلاب دشمن سرسخت ایران شده بودند ایستادند.مطمئن باشیم که در هر صورت اوضاع بدتر و وخیم تر از آن زمان نخواهد شد.این دوران هم خواهد گذشت و مردم همچون گذشته سربلند خواهند شد.برخی افراد رفع همه مشکلات را در مذاکره با آمریکاییها میدانستند ولی از نصیحت های رهبر انقلاب درس نگرفتند و طبل مذاکره زدند.مذاکره کردند و آنچه شد که نباید میشد،اکنون چشم باز کنند و از تجربیات تلخ گذشته درس عبرت بگیرند و باز هم دم از مذاکره نزنند.مذاکره ای که از حالا آینده اش مشخص است.والسلام
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۷:۴۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
جناب آقای مجتبی همه مطالبی که گفتید درسته اما برجام با تمام مشکلاتی که داشت و هرگز مطلوب ملت ایران نبود اما یک نتیجه داشت و آن اینکه دیر فهم ترین انسانها فهمیدند که آمریکا و ازنابش مثل آل سعود و اسرائیل جز نابودی ایران به هیچ چیز راضی نمی شود و مزدورانی مثل ربع پهلوی و منافقین و فراری های حقیر هم اگر بتوانند ایران را دو دستی تقدیم آنها خواهند کرد و خودشان نیز مثل آل سعود ، نوکر حلقه به گوش و مطیع ذلیل آنها هستند و خواهند بود و اگر روزی مسلط شوند عزتی برای ملت ایران باقی نخواهند گذاشت و لذا راه سربلندی و عزت راه مقاومت و تکیه بر داشته های داخلی است
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۱:۳۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
پس مطمئن باشید آنها(امریکا) می ترسند وهیچ غلطی نمی توانند بکنند.
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۰۲:۱۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
اگر ترامپ بدون خروج از برجام این ادعا را می کرد و چیزهای دیگری مطرح می کرد شاید در میان ملت ایران و جهان خریدارانی پیدا می کرد اما امروز نه هیچ کس این ادعای ترامپ را جدی می گیرد و نه آن را باور می کند و ارزشی برای آن قائل است مخصوصاً در میان ملت ایران .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۱۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
مرگ بر ترامپ مرگ بر بن سلمان همین
Iran (Islamic Republic of)
عباس منگلی
۱۰:۰۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
سلام هیچکس نیست به ترامپ بگویدماایرانی هاادمهای باهوش وباغیرت هستیم محمدرضاشاه دوست شما بو دحتی لحظه مرگ نگاهی بهش نداختید چون عاطفه ندارید
Canada
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
میخواهد بگه من اهل مذاکره هستم ولی اونها نه .......میخواهد بگوید مقصر من نیستم .اونها مقصرند ......میخواهد برای انتخابات بعدی برگه موفقی نشان دهد .ولی قابل اعتماد نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
بیجا کرده
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۱:۰۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
اصلا حالا که احساس زرنگی میکنه و همه رو مسخره میکنه ماهم به زبون خودش حرف بزنیم.بگیم بشرطی مذاکره میکنیم که اولا هیچ صحبتی از تحریم و محدودیت جدید نکنی خصوصا در مبحث موشکی و دفاعی و ثانیا به برجام برگردی و تحریمهایی رو که قول داده بودی برداری ،برداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
هدف اختلاف افکنی داخل ایران هست و بس
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۰:۴۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
آقای ترامپ با ادبیات زشتت وکارهات نشون دادی هنوز تاجری نه سیاستمدار.از سیاست برو بیرون لطفا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ آدم بی منطقی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
این ترامپ چرا از ریاست جمهوری برکنار نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ دیوانس به حال خودش رهایش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ یه ادم بی عقل ازین آدم بی عقل چه انتظاری دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ جن داره بنام جيمي فکر کنم اون همه چيز رو بهش ميگه
ترامپ جني
ترامپ جني
ترامپ ديونه
اين اگه مرد عاقلي بود زنش رو طلاق نمي داد واسه زندگيش ي مدير خوب بود اين که نتونست ي خانواده رو مديريت کنه چه انتظاري ازش هست ي کشوري رو اداره کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
متاسفم برای ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
خدا شفاش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
مریضه جنون داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
چون که آمریکا محتاج ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
این ترامپ نادان نمیداند که مردم ایران ضرب المثلی دارند که میگوید دیوانه چودیوانه ببیند حوشش آید.پس هیچ عاقلی به حرفهاوقولهاوقراردادهاوپیمانهای یک پیمان شکن اعتماد نمیکند.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۷:۴۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ هیچ کاری نمیتونه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
من هم با شما موافقم
Netherlands
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
شاید با وجود رد پیشنهاد مذاکره از سوی ایران این یک برگ برنده برای ترامپ و جمهوری خواهان باشد اما دولت ما هم میتواند با دستگیری احتکار کنندگان ارز و سکه و محاکه آنها یک برگ برنده بزرگتری در این برهه حساس داشته باشد......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
هدفش اخلاف بین موافقین و مخالفین مذاکره با امریکاست همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
وقتی اسم ترامپ میاد عصبانی میشم و بیشتر وقتی عصبانی میشم که یه عده میگن چرا مذاکره نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
چرا واقعا من هم برایم سئواله؟ مگه برجام را نقض نکرد!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ تاجر است ولی نمیفهمد با کسی که سند امضاء شده (برجام ) را زیر پا میگذارد وبراحتی تمام اصول پذیرفته شده بین المللی را زیر پا میگذارد نمیشود مذاکره کرد . پیشرفت کشور نه در رابطه برقرارکردن با آمریکا بلکه در اتکا به جوانان این مرزوبوم و دوری جستن دولتمردان از مسابقات مادی و دوری جستن از چپاول ثروت ملی به نفع منافع شخصی محقق میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
خدا خودش بهمون رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۴:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
چرا ترامپ میخواد مذاکره کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۶:۰۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
چون مذاکره و ملاقات و عکس انداختن و سفر و بعد باطل کردن مذاکرات و ملاقاتها براش شده سرگرمی.اون نادان مشکل داره.تازه مگه یادتون نیست یه مدت ازدوستی به نام جیمی حرف میزد توو رسانه ها که اون بهترین دوستمه بعد دیدن اصلا کسی بنام جیمی وجود نداره و توهمات ذهنش بوده.از همین دیگه بشناسینش.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۶:۲۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
که شرایط محدوتر برای ما بذاره مثلا محدودیت موشکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
چون تا ما رو به دین خودشون در نیارن ولمون نمی کنن.
ما تو منطقه بیچاره شون کردیم میخوان عقده خود را اینطوری خالب کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
چرامامذاکره نمیکنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۵:۵۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
چون ترامپ روانیه مشکل روحی داره کلی قرارداد امضا میکنی و مذاکره میکنه بعد هم باطل میکنه و میزنه زیرش.این براش شده سرگرمی.به عبارتی داره همه رو مسخره میکنه.مگه ما مسخره ایم که مذاکره کنیم با همچین آدم روان پریشی.
Iran (Islamic Republic of)
محمدجمیل
۱۸:۵۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
مگه آمریکایی ها به توافقاتشون پایبند هستند که دوباره بخوایم مذاکره کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
الان وقت رزمایش یک هفته ای در خلیج فارس اللخصوص در تنگه هرمز هست و ایجاد وقفه در بیرون رفتن کشتی های نفتکش .........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ما باید با احتیاط پیش برویم
Germany
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
چرا باید ترامپ برجام را نقض کنه بعد دوباره مذاکره کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۶:۲۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
که بتونه توو مذاکره ی جدید ایران رو محدودتر کنه و شرایط سخت تر بذاره مثلا محدودیت موشکی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
بهتره ما پای میز کذاکره برویم و ببینیم حرفشون چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
یه بار رفتیم بس نبود
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۱:۴۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
عزیزم تو دیگر چرا آمریکا کی به تعهداتش عمل کرده که این دومی باشه .این ترامپ نادون میخواد با این کارش اقتدار کشورمون را به تمسخر بگیره که شکر خدا مسئولین به حرف های ترامپ نادان این توجه نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ما باید خیلی مراقب آمریکا باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
بستن تنگه هرمز بهترین اقتدار مسئولان ما بود
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۱:۴۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
بستن تنگه هرمز بالاترین اقتدار ایران اسلامی هست وخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
درود بر دکتر روحانی درود بر سردار سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ما باید هوشیارانه با ترامپ برخورد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
خوب چرا برجام را نقض کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۶:۲۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
چون میخواست راحت تحریم کنه و برجام مانع کارش بود.میخواست ضربه اقتصادی بزنه و مارو مجبور به تسلیم کنه.تن دادن به مذاکره همون تسلیمه نباید مذاکره کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمدجمیل
۱۹:۰۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ذات آمریکا همینه. میدونی چند سال واسه توافق پاریس زحمت کشیده شده بود. توافق واسش تا زمانی معنا داره که به سود سلطه گریش باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
خدا خودش کمکمون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
باید دیدید مذاکره چه تاثیری بر اقتصاد و امنیت ما دارد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
خدا به این ترامپ نادان عقل بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
خدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
جنايات نزديك به يك قرن آمريكا و انگليسي ها را صدها نسل ديگر ايرانيان فراموش نميكنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
اینطور که معلومه ما باید هر رئیس جمهوری که تو آمریکا میاد سر کار رو باس قانع کنیم غیر از برجام راه سومی وجود نداره و همه راههای دیگه به جنگ و نابودی ختم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
اين نادان نميداند كه ايران ديگر آن كشور قبلي نيست كه تسليم باشد كه با گوشه چشم مذاكره كند بلكه بايد تمامي ديون و تعهدهايش را اجرا نمايد تا ببينيم تازه چه ميشود.
Iran (Islamic Republic of)
محمدجمیل
۱۹:۰۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
بسیار عقلانی گفتی
باریکلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
گذشته از اینکه این توافق کاملاً به سود ایران باشد یا نباشد، یک قرارداد و یا تعهدنامه ای است که از آنها در دست دارد و لغو و یا کنسل کردن آن سودمند نیست. همچنین به نظر در حال حاضر خطری به آن صورت برای ایران نیست و حتی می توان از توان چانه زنی استفاده برد. ایران در خلیج فارس سواحل وسیعی دارد که این موجب برتری است و دژبانی دریایی را می توان به فواصل دورتری نیز سرایت داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
باید خیلی با احتیاط موارد را بررسی کنیم و در صورت پایبند بودن آمریکا مذاکره کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمدجمیل
۱۹:۰۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
با آمریکا یه بار مذاکره کردیم بس نبود. (آزموده را آزمودن خطاست)
اول تعهداتش رو انجام دهد. (اول برادریش رو ثابت کنه بعد تا چه پیش آید)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ خود شیفته هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ما نباید به آمریکا اعتماد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
تهدید به بسته شدت تنگه هرمز باعث اصرار ترامپ به مذاکره شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
تهدید ایران به بستن تنگه هرمز نگرانی را در امریکا افزایش داده است خب در این حالت مذاکره میتواند کاملا به نفع آمریکا باشد وقتی توافق نشود بهانه برای اقدام به اصطلاح نظامی مهیا می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
همه رو سرکار گذاشته ماکه همه چیز داریم چراباید مذاکره کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۰:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
مذاکره با کسی که چند ماه پیش از یه توافق بین المللی علی رغم اینکه ایران به صددرصد تعهداتش پایبند بود، خارج شد؟! مذاکره با کسی که از معانده ی پاریس عین آب خوردن اومد بیرون؟ مذاکره با کسی که روزنامه های خودشون میگن 4000 تا دروغ تو دوره ریاست جمهوریش گفته؟! شوخی میکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۶:۱۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
بعصی ها دوست دارن ترامپ عاقل بشه و کارهای عاقلانه انجام بده غافل از اینکه واقعا او دیوانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
درباره مذاکره باامریکا نظر مردم راهم اجراکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
اقای ترامپ شما اول به تعهدات خودتون در قبال برجام عمل کنید بعد انتظار مذاکره داشته باشین
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ایران باید ان شاءالله به جایی برسد که کوچکترین مشکلی نداشته باشد اگر مسؤلان با مردم متحد باشند همه مشکلات از بین خواهد رفت....به شرط اینکه مفسدان اقتصادی ریشه کن شوند.....
Iran (Islamic Republic of)
ابوالقاسم پابرجا
۱۰:۲۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
بسم رب شهدا و الصدقین ، :


ازیراکه نتوانسته به مراد خود نائل شود و دارد از اینکه ایران بر سر ایدوئلوژی آرمان گرایانه
خود که مورد وثوق اقشار گسترده صاحب فکران می باشد با اقتدار ایستاده است ،
از خشم به خود می پیچد و با تغییر و پیشرفت حقوق مخالف است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
روابط ترامپ و کنگره ربطی به کشور ما نداره !!؟؟ ما باید به دنبال منافع ملی باشیم تا روابط رئیس جمهور آمریکا با کنگره ! مافیا و رانت های اقتصادی برنده تحریم ها هستند !!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
این نادان یک تاجر تمام عیار است اگر چه یک اتاق فکر از هردو جریان امریکا ریاست جمهورهای این کشور را تغذیه میکنند و متناسب هر زمان و مکان تاکتیک خاصی را اعمال میکنند اینبار ترامپ نقش یک نادان را بازی میکند تا حریف را بترسانند و امتیاز بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
در خواب ببیند مذاکره دوباره با ایران رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
مگر با دیوانه هم می شود مذاکره کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
بسیار عالی ما از مسوولین هم انتظار داریم بیان صریح همه چیز روبیان کنند
مثل این خبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
آمریکا وقتی هی اصرار بر مذاکره میکنه میخواهد بهانه بدستش بدید تا بتونه حمله کنه.احتمالا میخواهند حمله کنند
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۶:۱۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
آمریکا و خصوصا ترامپ برای حمله بهانه نمیخوان.مگه یهو صدتا موشک زد سوریه بهانه خواست؟؟؟کلی کار احمقانه کرده و بهانه هم نداشته و نخواسته.علت حمله نکردنش فقط قدرت نظامی ایرانه که ما باید به کشورمون افتخار کنیم که اقلا شب راحت میخوابیم و صدای تیر و تفنگ و بمب نیست.اشکال نداره تحریمها تموم میشه یه روز.ایران میدونه چیکار کنه.
Iran (Islamic Republic of)
محمدجمیل
۱۹:۱۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
بچه می ترسونی
یادت رفته کماندوهاشون چطور گریه می کردن
Iran (Islamic Republic of)
س
۰۱:۴۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
لعنت بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ باید قول بدهد دیگه عهد شکنی نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ازدیوانه قول می خواهی
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
اونم الان به قولش عمل کرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ باید شرایط برجام را قبول کنه و خسارت مارو بدهد بعد از ما انتظار مذاکره داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
چطور توقع داره بدون اینکه حسن نیتشو ثابت کنه و دم به دم زیر تعهداتش میزنه بیاییم باهاش مذاکره کنیم اقلا تحریما رو حداقل تا زمانی که مذاکرات ادمه داره ورداره تا بیاییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
اول باید به برجام برگردد دوم 10 بار رسما بگوید در مورد ایران به اشتباه کردم بعدش بیاد پیشنهاد مذاکره بده ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
من هم با شما موافقم
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۰۹:۵۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
عالی
Netherlands
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
به خاطر اینکه مسئولان ما با اقتدار تمام جلوی تهدیدهایش ایستادن
آخرین اخبار