عضو هيئت علمی دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: یکی حقوق مهم انسان، حق کرامت است و وضع و تدوین قوانین کشور باید به گونه‌ای باشد که احترام و کرامت انسان محفوظ بماند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مینا شمخی، عضو هيئت علمی دانشگاه شهيد چمران اهواز بیان داشت: یکی حقوق مهم انسان، حق کرامت است. وضع و تدوین قوانین کشور باید به گونه‌ای باشد که احترام و کرامت انسان محفوظ بماند. به بیان دیگر یکی از ویژگی‌های جامعه دین‌مدار، اخلاق اجتماعی کرامت محور است.

وی افزود: هر شهروندی، واجد یک سری حقوق اساسی و بنیادین است که منبع و مبنای این حقوق، کرامت انسان است و دستگاه‌های حکومتی موظفند این حقوق بنیادین را رعایت و حراست کنند. حقوق بنیادی بر محور کرامت انسان باید شناخته و تضمین شود و ارگان‌های قانون‌گذاری اجرایی و دادگستری موظف به اجرا و رعایت آن باشند.

شمخی عنوان کرد: تبیین حقوق بنیادی که بر محور کرامت باید شناخته شوند، پرداخت است و این حقوق شامل حق حیات، حق امنیت، آزادی سیاسی، بیان اندیشه، برابری و .... است.

عضو هيئت علمی دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: کرامت‌ورزی ابعاد مختلفی دارد؛ مالی، آبرویی، عاطفی، اجتماعی و ... و بسیاری از گفتارها و کردارها مانند غیبت، تهمت، بدبینی، تجسس، اشاعه فحشا از آن جهت گناه شمرده شده‌اند که شخصیت و کرامت دیگران را پایمال می‌کند.

عضو هيئت علمی دانشگاه شهيد چمران اهواز با بیان اینکه قرآن کتاب زندگی، بشردوستی و مردم‌خواهی، عدالت و آزادی، اخلاص و کرامت و ارزش‌های والای انسانی است، افزود: به همین جهت، هم به زندگی و حیات شخصی سخت بها می‌دهد و آن را از خطرها پاس می‌دارد .

عضو هيئت علمی دانشگاه شهيد چمران اهواز  گفت: از آنجایی که اسلام کرامت انسان را به رسمیت شناخته است، در قوانین اسلامی به لوازم و پیامدهای کرامت انسان توجه شده است و هیچ حکمی ناسازگار با کرامت انسان در احکام اسلامی وجود ندارد.

انتهای پیام/م

تشریح اهمیت کرامت انسانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار