مدیر امور آب و فاضلاب روستایی کاشمرگفت: باتوجه به اینکه قرن حاضر با کمبود آب مواجه هستیم خوشبختانه 70 درصد مشترکین روستایی این شهرستان اصلاح الگوی مصرف را رعایت می‌کنند.

70 درصد مشترکین روستایی کاشمر اصلاح الگوی مصرف را رعایت می‌کنندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ محمدکاظمی مدیر امور آب و فاضلاب روستایی کاشمر با اشاره به اینکه اکنون آب و فاضلاب روستایی شهرستان کاشمر 52 روستا با جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر را تحت پوشش خود دارد افزود: آبرسانی به این روستا‌ها توسط 39 منبع آبی شامل چشمه، قنات، رودخانه صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: 30 درصد مشترکین با عدم رعایت الگوی مصرف 60 درصد آب تولیدی را مصرف می‌کنند، در صورت عدم رعایت الگوی مصرف با آن‌ها برخورد قانونی صورت گیرد.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی کاشمر گفت: به علت خشکسالی‌های پی در پی عمق برخی از چاه‌های آب شرب شهرستان به 300 متر رسیده است و شاهد افت سالانه سطح آب در دشت‌های شهرستان هستیم.

کاظمی یکی از مشکلات اساسی آب روستایی را تامین آب شرب دام دانست و افزود: خشکسالی‌های اخیر و لوله گذاری چاه موتور‌ها بار  وارده بر شبکه توزیع آب شرب را برای مصارف دام بیشتر کرده است.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که 27 هزار مشترک این امور از آب سالم و بهداشتی برخوردار باشند که در این راستا از لحاظ بهداشتی کلرسنجی و کلرزنی روزانه آب شرب و نمونه‌برداری میکروبی به صورت ماهیانه از تمامی روستا‌ها و آزمایشات میکروبی و شیمیایی از منابع آب  نیز به صورت دوره‌ای انجام می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی کاشمر گفت:اکنون در کاشمر حدود 700 کیلومتر شبکه توزیع و انتقال وجود دارد که بخشی از این شبکه‌ها فرسوده بوده و باعث هدر رفت آب می‌شود.

کاظمی با تاکید براینکه باید به ترتیب اولویت با تخصیص اعتبارات لازم در این راستا گام بر داریم،افزود: با توجه به اینکه برای ترمیم هر کیلومتر از شبکه به حدود 50 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، اما با این اعتبارات سال‌ها زمان نیاز است که شبکه‌های فرسوده تعویض شود.

وی از فرسوده بودن 50 درصد شبکه‌های آب شرب که موجب هدر رفت 27 درصدی آب می‌شود خبر داد و تصریح کرد: اعتباراتی که به شهرستان تخصیص پیدا می‌کند براساس اولویت هزینه می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی کاشمر در ادامه با اعلام اینکه برخی عمق چاه‌ها برای رسیدن به آب از 200 متر به 300 متر رسیده و هر سال وضعیت بدتر می‌شود،گفت: هر ساله شاهد افت قابل توجه دبی آب چاه‌ها هستیم.

کاظمی با اعلام اینکه با این روندی که در پیش داریم با بحران جدی مواجه خواهیم بود،افزود:فقط در یکی از روستا‌ها روزانه 5 تا 6 ساعت با قعطی آب مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه به خاطر افت سطح آب‌های زیر زمینی هر ساله عمق بیشتری را باید حفر کنیم که این موجب می‌شود از نظر کیفیت به سمت شوری حرکت کنیم و از نظر کمیت با مشکل مواجه شویم، تصریح کرد: در کوهسرخ پس از 60 متر حفاری به سنگ بستر برخورد می‌کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه در بخش مرکزی آب را با فاصله بعضأ بیش از 50 کیلومتر باید به برخی روستا‌ها انتقال دهیم، بیان کرد: در بیشتر روستا‌های بخش مرکزی، چون منبع آب شرب بهداشتی و سالم وجود ندارد مجبور هستیم کیلومتر‌ها خط انتقال کار کنیم تا آب را برسانیم.
 
انتهای پیام//و.ت
 

شاهد افت سالانه سطح آب در دشت های کاشمر هستیم

برچسب ها: آب و فاضلاب ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.