وزیر دادگستری یونان با استرداد روزنامه‌نگار ترکیه‌ای به کشورش مخالفت کرد.

یونان با استرداد یک روزنامه‌نگار ترکیه‌ای به آنکارا مخالفت کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر دادگستری یونان استرداد تورگوت کایا، روزنامه نگار ترکیه‌ای را که در کشور خود به اتهام ارتباط با یک سازمان تروریستی مجرم شناخته شده است، رد کرد.

تورگوت کایا در ماه آوریل سال 2015 برای اولین بار در یونان بازداشت شد. وی سپس آزاد شد ولی بار دیگر ماه فوریه همان سال به استناد حکم بازداشت اینترپل دستگیر شد.

دیوان عالی یونان در پایان ماه مه موافقت خود را با استرداد او به ترکیه اعلام کرد. مقامات قضایی ترکیه می گویند که این روزنامه‌نگار دارای محکومیت کیفری در ترکیه به دلیل همکاری با یک سازمان تروریستی است.

تورگوت کایا در انتظار تصمیم نهای وزارت دادگستری به عنوان آخرین مرجع تصمیم گیرنده درباره استرداد متهمان خارجی، در زندان به سر می‌برد؛ ولی به تازگی نهاد های ذیربط در یونان به این روزنامه‌نگار پناهندگی اعطا کردند و مخالفت استاوروس کونوتونیس (Stavros Kontonis)، وزیر دادگستری یونان، با استرداد او به ترکیه دور از انتظار نبود.

روابط آتن و آنکارا از زمان کودتای نافرجام 15 ژوییه 2016 رو به تیرگی نهاده است. یونان پیش از این به هشت نظامی ترکیه ای که ساعاتی بعد از شکست کودتا به یونان فرار کردند، پناهندگی داد. آنکارا این نظامیان را متهم به شرکت در کودتا کرده و خواهان استرداد آنها شده است. آتن این تقاضا را رد کرده است.

نیروهای مرزی ترکیه ماه مارس گذشته دو نظامی یونانی را در نزدیکی مرز دو کشور به اتهام ورود به منطقه ممنوعه بازداشت کردند. این اقدام به تنش بین دو همسایه دامن زد. آتن چندین بار به دستگیری نظامیان خود و تأخیر در برگزاری دادگاه آنها اعتراض کرده است. این دو نظامی یونانی گفته اند که به علت مه آلود بودن هوا، هنگام گشت زنی در ناحیه مرزی گم شده بودند و قصد تجاوز به خاک ترکیه را نداشتند.

انتهای پیام/

مخالفت آتن با استرداد یک روزنامه‌نگار ترکیه ای به آنکارا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار