خبرنگارستیزی، دکترای نامعتبر و نوسانات اخلاقی رئیس والیبال

رئیس فدراسیون والیبال در دوره کوتاه مدیریت در این فدراسیون با رویکرد رسانه ستیزی عملکرد عجیبی را رقم زده است.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که احمد ضیایی بعد از سال‌ها که به عنوان نایب رئیس در فدراسیون والیبال مشغول به کار بود، با حمایت محمدرضا داورزنی روی صندلی ریاست فدراسیون والیبال نشست. جامعه والیبال و اهالی این رشته امیدوار بودند که مسیر درست سال‌های پیش والیبال ادامه پیدا خواهد کرد. اما خیلی زود مشخص شد که این والیبال دیگر آن والیبال سابق نخواهد بود.

پررنگ‌ترین بخش تغییرات والیبال نوع برخورد فدراسیون نشینان جدید با رسانه‌ها بود. والیبالی که سال‌های قبل بخش مهم از موفقت‌هایش را مدیون حمایت رسانه‌ها و انتقادات به جای اصحاب رسانه‌ها بود، رفته رفته از رسانه‌ها دور شد.

خبرنگارستیزی، دکترای نامعتبر و نوسانات اخلاقی رئیس والیبال

بی احترامی به خبرنگاران، گام اول آقای دکتر در فدراسیون والیبال!

  • در همان ابتدای راه و در حاشیه مجمع انتخاباتی، زمانی که مدیر سابق روابط عمومی فدراسیون قصد معرفی خبرنگاران حوزه والیبال به رئیس جدید را داشت، ضیایی با رفتاری عجیب، جمع خبرنگاران را ترک کرد! این اتفاق، اما تازه ابتدای چالش‌ها بود. تغییرات زیادی در فدراسیون والیبال ایجاد شد که البته در حیطه اختیارات رئیس بود. در این بین، اما تغییرات گسترده در روابط عمومی فدراسیون نشان از این داشت که ضیایی تصمیم به تحول نگرش در نحوه تعامل با رسانه‌ها دارد. روابط عمومی قوی و کاربلدی که چند سال پیاپی به عنوان مدیر روابط عمومی برتر سال انتخاب شده بود بدون دلیل از کار برکنار شد و فردی جدید جایگزین وی شد.

**توهین‌های علنی به رسانه‌ای‌ها!

  • احمد ضیایی که تلاش می‌کرد ظاهر روابط با رسانه‌ها را حفظ کند، ابتدا جلسه‌ای با سردبیران رسانه‌های مطرح و سپس جلسه‌ای با خبرنگاران برگزار کرد که خروجی خاصی از این جلسه‌ها شاهد نبودیم. استفاده از ادبیات عجیب و غریب و بگومگو‌های متعدد در جلسه آشنایی با خبرنگاران نشان از این داشت که ضیایی بدون اینکه کسی دلیلش را بداند نسبت به جامعه خبر و خبرنگار بدبین است. اولین چالش جدی با رسانه‌ها زمانی رخ داد که ضیایی در حاشیه مسابقات تور جهانی والیبال ساحلی جزیره کیش، در حین پاسخگویی به سوال خبرنگاران و زمانی که سوال یکی از خبرنگاران به مذاقش خوش نیامده بود، به طور مستقیم و با ادبیاتی که انتظار نمی‌رفت گفت: «درآمد شما خبرنگاران به لعنت خدا نمی‌ارزد!» این آغاز کمکش‌های دوسویه بین رسانه و ضیایی بود.

خبرنگارستیزی، دکترای نامعتبر و نوسانات اخلاقی رئیس والیبال

خبرنگار ستیزی تاکتیک این دوره فدراسیون

  • آقای رئیس جدید توان انتقادات را نداشت و چندی بعد در مصاحبه‌ای جنجالی جمله سخیف دیگری در توصیف خبرنگاران گفت: «خبرنگارانی که برخی حرف‌ها را مطرح می‌کنند مرض دارند و امیدوارم خدا آن‌ها را شفا بدهد!» استفاده از ادبیات‌های این چنینی که توهین مستقیم به اهالی رسانه محسوب می‌شد، باعث شد رفته رفته چهره ضیایی در بین رسانه‌ها به چهره فردی تبدیل شود که ادبیات درست و مدیرانه ندارد و بدون توجه به اینکه چه رخ خواهد داد هرچه در لحظه به زبانش می‌آید عنوان می‌کند.

وقتی پای عمه‌ی آقای رئیس به والیبال باز شد!

  • آخرین شاهکار آقای رئیس در برخورد با خبرنگاران به ماجرای درگیری لفظی با گزارشگر شبکه خبر بر می‌گردد. در حالی که خبرنگار شبکه خبر به دعوت فدراسیون والیبال برای تهیه گزارش از مراسم استقبال تیم ملی والیبال جوانان که قهرمانی آسیا را تصاحب کرده بودند، به فرودگاه رفته بود، با برخورد نامناسب از سوی احمد ضیایی، رئیس و امیرحسین منظمی، دبیر و یزدان‌پناه، دبیر سازمان لیگ فدراسیون والیبال روبه‌رو شد. ماجرا از این قرار بود زمانی که خبرنگار شبکه تلویزیونی خبر از احمد ضیایی در مورد بحث داغ این روز‌ها و قرار گرفتن نامش در لیست مدیران بازنشسته پرسید رئیس فدراسیون والیبال ناگهان از کوره در رفت و گفت: «که این چه سوالی است که مطرح می‌کنید؟ این سوال به درد عمه من می‌خورد!» چالش و درگیری لفظی بین رئیس و خبرنگار بالا گرفته بود که امیرحسین منظمی، دبیر فدراسیون والیبال وارد عمل شد و با به کار بردن الفاظ نادرست، هل دادن و ممانعت از تصویربرداری کار را به حاشیه کشاند. در این بین مسعود یزدان‌پناه، دبیر سازمان لیگ فدراسیون والیبال هم وارد عمل شد و مانع از تصویربرداری تیم خبری اعزامی به فرودگاه شد.

ماجرای تاقدیس و ناودیس‌های اخلاقی جناب دکتر!

  • ضیایی مدتی بعد در گفتگویی تلویزیونی از خبرنگار مربوطه عذرخواهی کرد، اما چند روز بعد در گفتگو با یک رسانه مکتوب برای چندمین بار از کوره در رفت و حرف‌های متفاوتی زد، او در توضیح اتفاقات رخ داده در فروگاه گفت: «اتفاق خاصی نیفتاد. ما از صبح در پرواز و مشغول کار‌های تیم بودیم قرار شد که در مورد قهرمانی تیم جوانان حرف بزنیم. دوستان رسانه‌ای در ابتدا گفتند که حاضر به مصاحبه با نمایندگان وزارت ورزش نیستند. این موضوع بر طرف شد تا اینکه در حین صحبت در مورد شیرینی قهرمانی از من در مورد لیستی از روسای بازنشسته فدراسیون‌های ورزشی پرسیدند که باید فدراسیون را ترک کنند. من هم گفتم که آن سوال ربطی به شرایط فعلی ندارد و البته در حالت عصبانیت، چند جمله پس و پیش به او گفتم، اما مثل همیشه مراقب بودم که بی ادبی نکنم. بعد از این قضیه هم چند بار با او تماس گرفتم که به او تذکر بدهم و صحبت کنم. من حقوق بگیر فدراسیون نیستم که نگران شغلم باشم. من ۴۵ سال است که در والیبال هستم و حتی جنازه من هم به والیبال خدمت خواهد کرد. سوال آن خبرنگار مثل این بود که در مراسم عروسی، نوحه سرایی کنیم. با این حال اصلاً از او ناراحت نیستم و اگر باعث ناراحتی او هم شدم، به عنوان یک پدر و شخص باتجربه خالصانه عذرخواهی می‌کنم.»

وقتی تصاویر دوربین‌ها دروغین خوانده شد

  • در این بین امیر حسین منظمی، دبیر فدراسیون والیبال که از قضا در زمان ریاست داورزنی سمت مدیر تیم‌های ملی را داشت، در گفتگویی عنوان کرد که برخورد رسانه‌ها ناشی از این است که برخی‌ها منافع‌شان به خطر افتاده است و بله طور علنی به نیت و رسالت خبرنگاران اهانت کرد: «متاسفانه بسیاری از افراد خط و خطوط از کسانی می‌گیرند که علیه والیبال هستند و منافع شان به خطر افتاده است. من از کسانی که من را متهم به هول دادن خبرنگار کردند شکایت خواهم کرد.»
  • این در حالی است که در تصاویر منتشره آقای منظمی در متن گفتگوی نه چندان دوستانه رئیس فدراسیون والیبال با خبرنگار موجود است!

خبرنگارستیزی، دکترای نامعتبر و نوسانات اخلاقی رئیس والیبال


بیشتر بخوانید:ضیایی با مدرک «دکترا» برای ریاست والیبال ثبت نام کرد!


**ماجرای دکترای نامعتبر آقای رئیس و بی تفاوتی دستگاه‌های نظارتی

  • درست یک روز پس از ماجرا‌هایی که بین ضیایی و دبیر فدراسیون و گزارشگر شبکه خبر پیش آمد، خبری مبنی بر نامعتبر بودن مدرک دکترای احمد ضیایی منتشر شد که نشان داد کشمکش‌های ضیایی و خبرنگاران داستانی ادامه دار است. این بار با مدرک اثبات شده بود که احمد ضیایی با مدرک دکترا در انتخابات فدراسیون والیبال شرکت کرده است و این در حالی است که مدرک دکترای وی نامعتبر است و مورد تایید وزارت علوم ایران نیست! سوالی که به طور قطع در این بین مطرح شد این است که وزارت ورزش بدون اینکه استعلام درستی از مدرک تحصیلی ضیایی داشته باشد به وی اجازه حضور در انتخابات را داده است و این ماجرا ابهام بزرگی ایجاد کرد. شخص ضیایی با انتشار مطلبی در سایت فدراسیون نسبت به خبر منتشره واکنش نشان داد: «من هیچ گاه از مدرک دکترا استفاده نکرده‌ام، به دلیل این که این مدرک مورد تایید وزارت علوم نبوده است. من همواره مدارکی را ارائه کرده‌ام مورد تایید وزارت علوم بوده است.» این صحبت‌ها در حالی از سوی ضیایی عنوان شده است که در طول هفت ماهی که او رئیس فدراسیون والیبال است یک بار هم نبوده که در سایت فدراسیون و یا محافل رسمی لفظ «دکتر» پیش از نام او نیامده باشد و در سایت فدراسیون نیز نامش دکتر احمد ضیایی درج شده است!
  • او در اظهاراتش عنوان کرده است: دکترای من معتبر نیست و من با مدرک کارشناسی ارشد بازنشست شدم"
  • البته این اظهارات اگر چه توجیهی برای مدرک نامعتبر او است، اما دلیل واضحی برای بازنشستگی رئیس محترم والیبال است همان سئوالی که باعث شد نسبت به خبرنگاران واکنش نشان دهد و به نوعی از واقعیت فرار کند.
  • در حاشیه این اتفاقات همه اهالی رسانه و اهالی ورزش منتظر هستند که وزارت ورزش چه زمانی به این ماجرا ورود خواهد کرد و درباره این اتفاق توضیحات لازم را ارائه می‌دهد. هنوز، اما اظهار نظری رسمی در این خصوص ارائه نشده و شخص ضیایی نیز تلاشی برای سر و سامان دادن به این ماجرا نکرده است.

خبرنگارستیزی، دکترای نامعتبر و نوسانات اخلاقی رئیس والیبال

** آقای ضیایی! دکترا مبارک، کمی ادیب باش!

  • استفاد از ادبیات ناشایست، پایین بودن آستانه تحمل، برخورد ناگهانی و پرخاشگرانه، بی احترامی‌های مستقیم و غیر مستقیم، همه و همه ویژگی‌هایی است که احمد ضیایی را از دایره محبوبیت عمومی دور می‌کند. صبوری، درست اخلاقی و قانون مداری سه رکن مهم مدیریت به شمار می‌رود که به نظر می‌رسد احمد ضیایی تلاشی برای کسب این ویژگی‌ها ندارد. احمد ضیایی در هفت ماه فعالیتش به عنوان رییس فدراسیون والیبال بار‌ها و بار‌ها نشان داد که شناخت خوبی از رسانه‌ها و میزان اهمیت فعالیت آن‌ها در حوزه ورزش نداشته است. فردی که حالا و با رخ دادن اتفاقات و ایجاد حواشی به ویژه درباره مدرک تحصیلی‌اش بدون شک متوجه اهمیت رسانه‌ها و میزان تاثیرگذاری آن‌ها در بین مردم پی برده است. از احمد ضیایی انتظار بیشتری وجود دارد. فردی که با پشتوانه مالی قوی و سهام داری در بانک گردشگری و پروژه‌های عظیم ساخت و ساز سال‌ها بدون داشتن فعالیت روشن در فدراسیون والیبال مشغول بوده است، اما هرگز لب به انتقاد باز نکرده است و امروز برای حفظ جایگاه خود دوران ریاست رییس پیشین را زیر سوال می‌برد و کسی از وی نمی‌پرسد اگر این همه نقد به دوران ریاست داورزنی وارد بوده است چطور راضی شده سال‌ها در این مجموعه کار کرده و سکوت اختیار کند. آیا دور از انصاف است که تصور کنیم احمد ضیایی برای رسیدن به صندلی ریاست حاضر با تظاهر شده است؟ آقای رییس بهتر است به جای پرخاش به اهالی رسانه، به جای تهدید منتقدان و به جای سرپوش گذاشتن روی ایرادات، کمی منصفانه پا پیش بگذارید و از مسائل و ابهامات پرده برداری کنید. شما مدیر یک مجموعه بزرگ هستید و موظفید پیش از هر چیز از قوانین پیروی کرده و اخلاق را به معنای کامل رعایت کنید. شاید اگر رویه عجیب و غریب‌تان را تغییر دهید هنوز بتوان به مخدوش نشدن چهره‌تان در بین عموم اهالی ورزش و دوستداران والیبال کمکی کرد. این که دکتر نبودید و با عنوان دکتر خودتان را به صندلی ریاست فدراسیون رساندید را مردم شاید ببخشند، اما از ادبیات سخیفانه شما به سختی می‌شود چشم پوشی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
ضییائی بازنشسته است و باید به قانون تمکین کند.خداحافظی با ریاست
آخرین اخبار