نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی:

مجلس باید در جایگاه قانون گذار باشد/باید در اصولی از قانون اساسی که ابهام دارد بازنگری شود

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید در جایگاه قانون گذار باشد، و نباید بر مدار مطالبه ملتمسانه حرکت کند.

مجلس باید در جایگاه قانون گذار باشد/باید در اصولی قانون اساسی که ابهام دارد بازنگری شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ رضا شیران خراسانی در دومین نشست تخصصی "یاران انقلاب" با موضوع بررسی عملکرد نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتقاد دارم اگر مجلس می‌خواهد در رأس امور و در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد باید به وظیفه ذاتی خود یعنی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای آن بپردازد، اما اکنون چنین نیست و بخش بزرگی از مشکلات، به این دلیل است که مجلس در جایگاه واقعی خودش نیست.

وی با اشاره به ۱۵ میلیون پرونده قضایی سالانه کشورافزود: این که در هر پرونده ۲ تا ۳ نفر درگیر هستند، نشان‌دهنده این است که نیمی از جمعیت کشور درگیر مسائل حوزه قضایی می‌باشند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: این وضعیت از نظر اقتصادی هم تأثیر منفی خواهد گذاشت، به طور مثال اگر ملکی یا پروژه‌ای مورد دعاوی باشد، قطعاً آن پروژه یا ملک به بهره‌برداری نخواهد رسید.

رضا شیران خراسانی افزود: من طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی را آماده ارائه به مجلس کرده ام که در این طرح، مردم ملزم هستند، عقودی را که با آن سروکار دارند، در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنند، چرا که بیش از نیمی از پرونده‌های قضایی مربوط به سند‌های عادی است.

وی گفت: بعد از انجام مراحل مشورت با مراجع و صاحب‌نظران، نهایتاً این طرح تکمیل شده و اکنون در کمیسیون قضایی مجلس در حال بررسی است و در صورت به سرانجام رسیدن این طرح، حتماً در حوزه‌های امنیت قضایی و بهداشت روانی و اقتصادی جامعه، قدم‌های بزرگی را برداشته‌ایم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل اراضی محوری مشهد (حاشیه شهر) که مسکونی شده و موقوفه بوده‌اند، طی مکاتباتی با تولیت آستان قدس رفع و برای صدور اسناد موافقت شد و مشکل شهرک‌های بزرگی مانند، شهرک‌های طرق، باهنر، رجایی و محور‌های شهر مشهد با صدور اسناد رسمی توسط آستان قدس حل خواهد شد.

رضا شیران خراسانی در ادامه گفت: تابعیت در قانون مدنی کشور برگرفته از قانون کشور فرانسه است، فقط هفت کشور در دنیا که ایران نیز جزو آن‌هاست؛ اصل خونی تابعیت را که هم از پدر و هم از مادر است، قبول ندارند و تابعیت را فقط از خون پدر قرار داده‌اند.

وی افزود: طرحی که پیگیر آن هستم، باید این قانون تصحیح شود و فرزندان حاصل از مادر نیز تابعیت ایرانی بگیرند. برخی به اشتباه تصور می‌کنند این قانون مربوط به مهاجران است، اما در واقع در این طرح ما یک بحث حقوقی مطرح می‌کنیم که اصل خون از مادر به فرزند می‌رسد یا خیر، ما اعتقاد داریم هر کسی در هر جای دنیا از مادر یا پدر ایرانی متولد شود، تابعیت ایرانی خواهد داشت.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: نیمی از کشور ما بانوان هستند، و ما نمی‌توانیم حق آن‌ها را نادیده بگیریم، من بار‌ها به مسئولان امنیتی کشور گفته‌ام چگونه می‌شود که یک مرد ایرانی به آمریکا می‌رود و آن جا ازدواج می‌کند و فرزندش جاسوس نیست، اما یک زن مؤمنه در مشهد با یک مرد خارجی ازدواج می‌کند، بعد بگوییم فرزندش ممکن است جاسوس باشد، این نگاه باید از بین برود.

رضا شیران خراسانی در ادامه  به مصاحبه برخی نمایندگان مجلس در خصوص وجود ۶۰ میلیارد دلار کالا در گمرکات کشور اشاره کردوگفت: اگر ۶۰ میلیارد دلار کالا در گمرکات و ۴۰ میلیارد دلار ثبت سفارش حقیقت داشته باشد، در بحث اقتصاد، تأثیرات زیادی دارد، و اگر واقعیت نداشته باشد باید به‌گونه دیگری تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: به هر حال خروج سرمایه از کشور، یک واقعیت است که شاید یکی از دلایل آن، این باشد که افراد بتوانند در کشور‌های دیگر تابعیت بگیرند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ی در پاسخ به سوالاتی که در خصوص امید به آینده و گسترش فساد در سازمان‌ها طی سال‌های اخیر و احساس رها شدگی مردم که ناشی از شرایط نابه سامان ارز در کشور است، مطرح شد گفت:مسائل و معضلات اجتماعی یک روزه خلق نشده‌اند این مسائل به دلیل قوانین و الگو‌های رفتاری که ما در طول سالیان داشته‌ایم، به وجود آمده‌اند و همه در برابر آن‌ها مسئول هستیم.

شیران خراسانی افزود: مشکل ما در نوع اداره کشور است که ما بار‌ها گفته‌ایم قانون اساسی بر اساس آرمان‌های ما نوشته شده است، ولی در واقعیت اتفاق دیگری رخ می‌دهد، زیرا این قانون اساسی را بر ساختاری سوار کردیم که تفکیک قوا نداشتیم، ضمن این که همه از بازنگری در قانون اساسی هراس دارند، اما من بار‌ها گفته‌ام باید در اصولی که ابهام دارد و اصولی که باعث تداخل کارکرد قوا شده است، بازنگری شود.

وی گفت: همین قانون اساسی وظیفه نماینده مجلس را قانون‌گذاری و نظارت بر قانون مشخص، تعیین کرده است، اما تا نماینده به حوزه انتخابی خود می‌رود مردم از او آب، برق، گاز و وام بانکی می‌خواهند، ونماینده، این موضوعات را باید از چه کسی پیگیری کند، آیا غیر از این است که من به عنوان نماینده باید از وزیر این مسائل را گدایی کنم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: تبریز که یک میلیون نفر جمعیتش از مشهد کمتر است، شش نماینده در مجلس دارد، ولی مشهد پنج نماینده دارد و تهران که سه برابر مشهد جمعیت دارد ۳۰ نماینده دارد، بنابراین حاصل این الگو، لابی گری در توزیع امکانات کشور می‌شود و تفاوت این توزیع بین شرق و غرب کشور، گویای این موضوع است.

شیران خراسانی در ادامه به موضوع گسترش حاشیه شهر مشهد اشاره کرد و گفت: در روستا‌ها بنیاد مسکن شهرداری ایجاد شده است، و به روستایی می‌گویند باید برای ساخت‌وساز، مهندس مجری هم داشته باشید، یا خط فرضی به عنوان حریم روستا درست کرده اند و قانون نیز اعلام کرده این موضوع هر ۱۰ سال یک بار باید بازنگری شود، حالا هم از ۱۰ سال گذشته می‌گوییم که این حریم را بازنگری کنید، می‌گویند بودجه نداریم. این طور می‌شود که اگر فرد خارج از حریم، خانه بسازد آن را تخریب می‌کنند و نتیجه‌اش مهاجرت می‌شود.

وی افزود: مجلس دارای یک بوروکراسی خاص است که خود این‌ها اشکال دارد و باید اصلاح شود، مثلا گاهی سوال یک نماینده، یک سال و نیم بعد از اعلام، با یک مسئول مطرح می‌شود.

  نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: در بررسی بودجه سال ۹۶ در شب آخرباید منابع ومصارف بودجه تراز می‌شد، که در آن جا بیش از سه هزار میلیاردتومان منابع اضافه داشتیم و پیشنهاد‌های مختلف رد شد و در نهایت قرار شد بین استان‌ها به طور مساوی تقسیم شود یعنی به خراسان رضوی که شش میلیون و هزار نفرجمعیت داشت، با خراسان شمالی که هزار نفر جمعیت داشت یک اندازه سهم داده شد.

وی افزود: برای یافتن راه حل برخی مشکلات یا باید یک مجلس سنا درست کنیم، یا مجلس‌های محلی مانند شورا‌ها را برای تربیت نیرو جهت حضور در مجلس‌های ملی تقویت کنیم.

نماینده مردم مشهد گفت: قوه مقننه باید مقتدر و قانون‌گذار باشد، اما با قوه مقننه‌ای که ملتمسانه عمل می‌کند، روبه رو هستیم و باید این ساختار اصلاح شود.

رضا شیران خراسانی افزود: مشکل ما در استان، مشکل مدیریتی است، زیرا با داشته‌هایمان بدترین رفتار را می‌کنیم.

وی گفت: ۴۸ میلیون متر مکعب آب در لوله‌های آب مشهد هدر می‌رود، مصرف سالانه مشهد ۱۷۰ میلیون متر مکعب است وآب سد کارده را که ۲۴ میلیون مترمکعب است، به شهرداری مشهد می‌فروشند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در مشهد ۴ هزار متر مکعب فاضلاب بیمارستانی آلوده داریم.

رضا شیرا خراسانی تصریح کرد: سپتاژی که با هزینه هفت میلیاردی حفر می‌شد، امروز باید ۲۴ میلیارد تومان برایش هزینه شودهفت ماه است که ساخت این سپتاژ را شروع کرده‌اند.

وی در خصوص مشکلات اقتصادی و نوسانات ارزی گفت: صاحب‌نظران معتقدند وضعیت اقتصادی کشور به‌گونه‌ای بوده که ترامپ را مجاب به خروج از برجام کرده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: در گزارشی که به مجلس ارائه شد، مشخص شد در این سه ماه بیش از ظرفیت نفت فروختیم و درآمد نفتی افزایش یافته بود، نقدینگی که در دست مردم است تبدیل به اژد‌هایی شده و این اژد‌ها به محض این که احساس ناامنی کند، به هر طرف حمله می‌کند و غیر قابل کنترل است.

رضا شیران خراسانی گفت: باید بانک مرکزی در نظارت بر بازار فعال باشد، از سویی دیگر تیم اقتصادی دولت، دارای طیف‌ها و نظریات مختلف است، بهترین نمونه، مدیریت سرمایه‌های سرگردان در پدیده است که دولت باید از آن الگو بگیرد.

وی افزود: در وضعیت کنونی باید به سمت سیستم توزیع کوپنی برویم و از قشر ضعیف حمایت کنیم و این هدف با ۲۰ میلیارد دلار جمع خواهد شد و کشور از این برهه تاریخی گذر خواهد کرد.

انتهای پیام // ف. ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار