چندی است بوی ماهی پخته در کوچه های آبادان به مشام نمی رسد و بومیان آن برای تهیه این آبزی خوش طعم دچار مشکل شده اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ آبادان یکی از شهرستان های جنوبی ایران است که با شهرستان های خرمشهر ،شادگان وماهشهر هم مرز است . این شهرستان یکی از پر آب ترین شهرهای استان خوزستان است که دو رود اروند و بهمنشیر در کنار آن قرار دارد.

آبادان هم پرآب ترین رودخانه کشور را دارد وهم نزدیک به خلیج فارس است، اغلب مردم آبادان را به قطب اصلی صید و فروش ماهی می شناسند.

بازار ماهی فروشان آبادان از مراکز مهم توزیع ماهی و آبزیان این شهر محسوب می شود، این بازار در کنار اروند رود یکی از مراکز مهم عرضه غذاهای دریایی در جنوب کشور است.

اما این روز ها در آبادان ماهی بسیار کمیاب شده است .

یکی از شهروندان آبادان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت: بهترین ماهی ها در آبادان وجود دارد،  اما در چند ماه گذشته قیمت ماهی بشدت افزایش یافته است .

شهروند دیگری هم گفت: در چند وقت گذشته ماهی قیمت بسیار اندکی داشت اما الان قیمت آن چند برابر شده و این امر جای تاسف دارد.

علت گرانی وکمبود ماهی در آبادان

مسئولان شیلات در این زمینه می گویند:گرمای بیش از حد هوا ، هجوم ریزگردها وکاهش بارندگی ها صید را کم کرده است . زیرا بارش کم موجب شده آب کدر شود و آب کدر هم موجب کاهش صید و صیادی می شود .

اما در بین این موارد مشکلاتی دیگری هم وجود دارد که قیمت ماهی در آبادان را چند برابر گران کرده است .

وجود عراقی ها وخرید بیش از حد ماهی توسط آنها عامل دیگری بر گرانی این آبزی است.

حذف روادید برای گردشگران خارجی از آذر ماه سال گذشته از سوی منطقه آزاد اروند انجام شد و این امر با استقبال گردشگران بویژه اتباع عراقی مواجه شده است و روزانه گردشگران عراقی بسیاری بدون ویزا وارد منطقه آزاد اروند و بنادر آبادان و خرمشهر می شوند.

خرید آبزیان توسط اتباع خارجی ، موجب گرانی ماهی شده است .

بسیاری از مردم وحتی فروشندگان ماهی می گویند تمایل بیش از حد عراقی ها برای خرید ماهی ، وحتی در بسیاری از موارد استفاده از دلار برای خرید آبزیان ، قیمت ها را افزایش داده است.

یکی از فروشندگان ماهی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت: هم اتباع خارجی در شهر آبادان زیاد شده و هم لنج داران داخل دریا به قیمت دلار ماهی ها را می فروشند واین امر باعث شده ماهی به بازار نرسد.

راه حل جلوگیری از گرانی آبزیان در آبادان

مسئولان منطقه آزاد تلویحا موضوع گرانی آبزیان را قبول دارند و برای کنترل قیمت ها راه حلی ارائه کردند.

 علی موسوی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند با بیان اینکه، با اجرای طرح ممنوعیت خروج ماهی، مرغ و گوشت توسط گردشگران خارجی ، قیمت ها به تعادل می رسد، در گفتگو با  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان گفت: این طرح با توجه به سیاست های تنظیمی دولت برای تولیدات داخلی کشور ، حمایت از مردم و تنظیم بازار اجرایی شده است که انتظار می رود در بازار ایجاد تعادل کند و قیمت ها واقعی شوند.

وی افزود: خروج ماهی، مرغ وگوشت قرمز به صورت گرم از مرز تجاری شلمچه وهمچنین مرز آبی ، برای مصرف خانگی ممنوع است و گردشگرانی که از کشور عراق و سایر کشورها به منطقه می آیند حق خرید این محصولات را برای خروج از کشور ندارند.

تمهیداتی که در حد حرف ماند

قرار بر آن شد مسئولان در مرز شلمچه از خروج ماهی،گوشت گرم ومرغ توسط اتباع خارجی جلوگیری کنند تا از این طریق بازار تنظیم شود و شاهد کاهش قیمت ها باشیم . اما هنوز این امر تحقق نیافته است وخبری از اجرای این قانون در مرز شلمچه وجود ندارد .

یکی از شهروندان در مرز شلمچه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت: با اعلام این قانون که از خروج ماهی و مرغ توسط اتباع خارجی جلوگیری شود تا الان هیچ محصولی از مرز بازگردانده نشده و ساک های گردشگران بررسی نمی شود وعراقی ها این محصولات را به کشور خود می برند.

مسئولان مرز شلمچه هم می گویند این قانون تازه وارد عمل شده است اما عزممان جزم است و بار همراه مسافر چک می شود، به آنها تذکر داده می شود چنانچه محصولات گوشت مرغ وماهی را همراه خود داشته باشد باید به سرزمین اصلی برگردانند.

توانایی رییس اتاق اصناف آبادان نیز از نشستی با اداره های شیلات و مرزبانی خبر داد و گفت: در این نشست قرار است مصوب کنیم تا از این پس هر روز صبح قیمت ماهی ها تعیین شود و در بازار به فروش برسد.

علی موسوی معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت: طی نشستی که با اصناف داشتیم تصمیماتی به‌منظور کنترل بازار ماهی و جلوگیری از کمبود ماهی در بازار گرفته شد.

وی افزود: قرار بر این شد که صیادان توجیه شوند تا ماهی‌های صید شده خود را در دریا نفروشند و فروش خود را در خشکی انجام دهند.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این موضوع در مورد اتباع خارجی نیز صدق می‌کند و به اتحادیه اعلام کردیم که به‌منظور جلوگیری از کمبود ماهی در بازار، فروش ماهی به اتباع خارجی و افرادی که در لیست ممنوعه قرارگرفته‌اند انجام نگیرد.

صید ماهی در خوزستان در سال 95 چهل وهفت هزار وپانصد تن بوده است و در سال 96چهل و نه هزار تن که این آمار نشان می دهد با تمام مشکلات زیست محیطی، صید ماهی روند صعودی داشته ونظارت دقیقتر بربازار راهکار کاهش قیمت ماهی است.

مسئولان منطقه آزاد می گویند تمهیدات ما برکنترل قیمت ماهی در بازار آبادان به زودی نتیجه خواهد داد باید منتظرماند ودید آیا این تمهیدات نتیجه رضایت بخشی خواهد داشت یا خیر.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
خدا خودش کمک کنه