رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد گفت: در دنیا حدود ۱۵ هزار شغل وجود دارد، درحالی‌که در ایران تنها ۳۰۰۰ شغل ایجاد شده است.

مقایسه تعداد مشاغل در ایران نسبت به دنیابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛احمد افروغی رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد گفت: امروز اقبال عمومی به سمت رشته‌های مهارتی افزایش یافته است و این مسئله باعث شده که رویکرد ما در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی نیز تغییرکند که قطعا این رویکرد آینده خوبی خواهد داشت.

 وی اظهار کرد: در دنیا حدود ۱۵ هزار شغل وجود دارد، درحالی‌که در ایران تنها ۳۰۰۰ شغل ایجاد شده است، برهمین اساس یکی از اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی شناسایی ۲۰۰۰ شغل جدید در کشور است.

افروغی با اشاره به اینکه امروز رویکرد آموزش عالی تغییر کرده و به دنبال دانشگاه نسل سوم و کارآفرین است، تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز از این قائده مستثنی نیست و تلاش می‌کند متولی کارآفرینی در کشور باشد.


بیشتر بخوانید:پردرآمدترین شغل‌های دنیا کدامند؟ 


وی بیان کرد: یک تفاوت شاخص دانشگاه علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌ها این است که تعریف رشته جدید در آن کار دشواری نبوده و رشته‌های تحصیلی در آن ثابت نیستند و این دانشگاه تلاش دارد مطابق با نیاز روز رشته‌های خود را تعریف کند، به ویژه در سال‌های اخیر که این نیاز بیشتر احساس می‌شود.

تعطیلی مراکز دانشگاهی بی‌کیفیت

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد همچنین عنوان کرد: استقبال از دانشگاه علمی کاربردی در سایر کشور‌ها بیش از دانشگاه‌های دیگر است، درحالی‌که متاسفانه این نوع دانشگاه در ایران به درستی جای نیفتاده است و شاید علت آن را باید عملکرد نامطلوب برخی از مراکز آن دانست.

وی با اشاره به اینکه امروز دانشگاه علمی کاربردی این مشکل را لمس کرده و مراکز بی کیفیت خود را تعطیل کرده است، ادامه داد: مراکز علمی کاربردی باید خود را به خوبی معرفی کنند. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم ضریب نفوذ خود را در آموزش و پرورش بالا ببریم تا دانشجویان با کیفیت‌تری را جذب کنیم چراکه اغلب دانش آموزان با ذهن غیرکاربردی در آموزش و پرورش تربیت می‌شوند و هیچ تمایلی به کار فنی ندارند.

افروغی با اشاره به اینکه مهمترین موانع سر راه اهداف دانشگاه علمی کاربردی نگاه نادرست جامعه و آموزش و پروش به این دانشگاه است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف سند توسعه آموزش وپروش هدایت ۵۰ درصد از دانش آموزان به رشته‌های مهارتی است و از طرفی تنها دانشگاه متولی آموزش‌های مهارتی، دانشگاه علمی کاربردی است درحالی که مشاورین آموزش و پرورش حتی این دانشگاه را نمی‌شناسند.

وی عنوان کرد: برخلاف بسیاری که فکر می‌کنند مراکز علمی کاربردی روبه افول هستند، من چنین اعتقادی ندارم و برعکس به نظرم آینده روشن در انتظار آن‌ها است، زیرا جامعه کم کم از مسیر مدرک گرایی به سمت مهارت گرایی در حال حرکت است و پیش بینی می‌کنم که دانشگاه علمی کاربردی با رویکردی که اکنون دنبال می‌کند، می‌تواند در این زمینه، پیشرفت کند.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد در خصوص مصوبه واگذاری مراکز علمی کاربردی وابسته به نهاد‌های دولتی، یاددآور شد: به نظر من هدف از این مصوبه توقف اختصاص بودجه دولت به این مراکز و تصدی‌گری است. این مراکز دیگر جذب دانشجو ندارند و تغییرکاربری خواهند داد؛ اما باید دید آیا واگذاری مراکز علمی کاربردی عملیاتی است یا خیر؟

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۴۶ مرکز علمی کاربردی وابسته به جهاددانشگاهی در کشور فعال هستند، اظهار کرد: موسسه علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد همواره جزو مراکز نمونه کشوری بوده و سال ۸۸ براساس ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در میان حدود ۱۰۰۰ مرکز علمی کاربردی از سراسر کشور موفق به کسب رتبه اول شد و پس از آن ما براساس ارزیابی جهاددانشگاهی، از سال ۹۲ تا ۹۵ در میان این مراکز جزو مراکز نمونه کشوری بودیم.

افروغی افزود: مرکز ما سال گذشته در نمایشگاه پژوهش و فناوری در بین دانشگاه‌های غیرانتفاعی به عنوان مرکز برتر در حوزه پژوهش وفناوری استان خراسان رضوی انتخاب شد.

خداحافظی با رشته‌هایی که بازار کار ندارند

وی گفت: برخی رشته‌ها در موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد نظیر حقوق و حسابداری دارای تقاضای اجتماعی بالایی هستند و ما سال‌هاست که تجربه آموزش در این رشته‌ها را داریم. می‌توان گفت که تقریبا متولی در مراکز علمی کاربردی مشهد برای این رشته‌ها وجود ندارد و ما تنها متولی آن‌ها در شهر هستیم.

افروغی با اشاره به اینکه بازارکار انتظار دارد ما به روز‌تر باشیم، ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش می‌کند که سرفصل‌های خود را مطابق نیاز‌های روز بازنگری کند.

وی با تاکید براینکه براساس سیاست ما رشته‌هایی که شانس اشتغال پذیری پایینی دارند، حذف می‌شوند، خاطرنشان کرد: ما درنظر داریم که از طریق طرح‌های آمایشی بتوانیم نیاز‌های واقعی بازارکار را شناسایی و سپس براساس آن سرفصل‌های دروس و مهارت‌های مرتبط با آن مشاغل را در دانشگاه ایجاد کنیم.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد با بیان اینکه دانشجویان ما با بازارکار فاصله دارند، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که دانشجویانمان را به بازارکار نزدیک‌تر کنیم و برای رفع این مشکل می‌توانیم از شش انجمن علمی دانشجویی و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت کمک می‌گیریم.

افروغی تاکید کرد: ما در کنار سرفصل‌های دروس ارائه شده، یکسری دوره‌های کوتاه مدت تخصصی برگزار می‌کنیم که معمولا سایر دانشگاه‌ها این کار را نمی‌کنند که این اقدام ما را به یک دانشگاه نظیر دانشگاه فردوسی تبدیل کرده است؛ برای مثال دانشجویان رشته گرافیک می‌توانند در دوره تخصصی فرهنگی و هنری نیز شرکت کند.

وی، ماموریت محوری را سیاست دانشگاه جامع علمی کاربردی دانست و بیان کرد: هر یک از مراکز علمی کاربردی دارای یک ماموریت اصلی و یک ماموریت فرعی است که با توجه به آن می‌تواند رشته‌هایی را ایجاد کند. اکنون ماموریت اصلی مرکز ما ایجاد رشته در حوزه فرهنگ، هنر و صنعت است.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد در پاسخ به این سوال که برای پرهیز از جزوه گرایی و پشت میزنشینی اساتید چه راهکاری در پیش گرفته اید؟، گفت: ما برای جلوگیری از این معضل، انگیزه دادن و جذب مدرسینی که علاوه بر دانش تئوری، تجربه عملی، تخصصی و کارآفرینی در بازارکار دارند، را درپیش گرفته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه اکثر مدرسین ما تدریس در دانشگاه علمی کاربردی را یک کار فوق برنامه می‌دانند، تصریح کرد: ما شاید جزو معدود مراکزی هستیم که کادر هیات علمی ثابتی نداریم و اساتیدمان را هر چند وقت یکبار تعویض می‌کنیم.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد، سیاست تمرکززدایی دانشگاه جامع علمی کاربردی را زیان بار دانست و افزود: ما تمایل داریم در راستای پتانسیل‌های داخلی جهاددانشگاهی رشته ایجاد کنیم، اما به دلیل محدودیت‌هایی که از سوی مرکز جامع علمی کاربردی حاکم است، نمی‌توانیم. متاسفانه دانشگاه جامع پتانسیل‌های داخلی هر مرکز و سازمان مادر آن را برای ایجاد رشته درنظر نمی‌گیرد.

افروغی تاکید کرد: ما پیگیر هستیم تا بتوانیم وضعیت شغلی فارغ التحصیلان خود را رصد کنیم به همین منظور سامانه دانش آموختگان راه اندازی شده که فارغ التحصیلان اطلاعات خود را در آن ثبت می‌کنند. هدف ما این است که دانش آموختگانی تربیت کنیم که یا توسط کارفرمایان جذب شوند یا توانایی کارآفرینی داشته باشند.

وی از راه اندازی مرکز رشد و نوآوری در این مرکز خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم نیازسنجی‌های خوبی انجام دهیم و رشته‌هایی که مشکل جامعه را حل می‌کنند، توسعه بخشیم و همچنین بتوانیم دانشجویان با کیفیت‌تری و فعال در حوزه‌های پژوهشی و فرهنگی را جذب کنیم که لازمه آن معرفی مطلوب ظرفیت‌های خود است.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد اضافه کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو در این مرکز حدود ۱۴۷۰ نفر برای مهرماه سال جاری است که این ظرفیت نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.

افروغی با اعلام اینکه این مرکز در حال حاضر دارای ۲۱ کد رشته است، گفت: برای سال تحصیلی ۹۷ در دو رشته جدید "تکنولوژی طراحی و دوخت پوشاک" و "بازی‌سازی یارانه‌ای" در مقطع کاردانی با توجه به نیاز بازارکار، پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

وی با اشاره به فعالیت‌های بین المللی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد، یادآور شد: ما در تلاشیم تا بتوانیم در کشور‌های افغانستان، ترکمستان وعراق فعالیت‌های آموزشی داشته باشیم.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

دنیا چند شغل دارد و ایران چند شغلی؟

برچسب ها: اشتغال ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
یه روز به یه نفر میگن سه تا دروغ بگو، میگه دانشگاه علمی کاربردی!!!
همه میدونن که دانشگاه علمی کاربردی فقط واسه پول درآوردن رییس دانشگاه و اخذ مدرک برای نورچشمی ها و مقامات ساخته شده. سطح علمیش فوق العاده پایینه. درحد دبیرستان هم درس نمیخونن