مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری خطای خلبان را علت عمده سانحه پرواز تهران-یاسوج دانسته و گفت: گزارش دفتر بررسی سوانح هوایی کشور فرانسه، نظر کمیته بررسی سانحه تهران-یاسوج را تایید میکند.
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حسن رضاییفر مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به جلسه مشترک کارشناسان بررسی سانحه پرواز تهران-یاسوج با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون اصل ۹۰ در مورد بسیاری از موارد با هم موافقت دارند، اما در مورد لحظه آخر سانحه این کمیسیون معتقد است که بال هواپیما دچار یخزدگی شده، و راندمان خود را از دست داده و به همین علت به کوه برخورد کرده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است که درست است هواپیما در مسیر پرواز یخ زدگی را تحمل کرده است، اما پرواز در ارتفاع غير مجاز باعث شده تا جریانات پر قدرت کوهستان باعث برخورد هواپیما با کوه شده و باعث شده هواپیما نتواند مسیر خود را ادامه دهد.
رضاییفر با اشاره به استقلال کمیته بررسی سانحه از سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در گزارش نهایی بخش مقررات و قانون گذاری، و خلاهایی که در سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها وجود داشته، دیده شده و پیشنهاد اصلاحی لازم هم داده شده است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سهم خطای خلبان از سانحه پرواز تهران-یاسوج گفت: یکی از انتقادات مطرح شده این است که تمام خطاها متوجه خلبان نبوده است. سازمان هواپیمایی هم معتقد است که علت اصلي سانحه خطای خلبان بوده ليكن زنجیرهای از عوامل ديگر هم به وقوع حادثه كمك كرده است.
وی ادامه داد: با این حال خطای خلبان علت اصلي ، مؤثر نبودن آموزش شرکت هواپیمایی آسمان، نقص نظارت عمليات و نقص سیستمهای شناسايی مخاطرات داخلی شركت عوامل ديگر این زنجیره بر شمرده شده است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اختلاف نظر جزی این سازمان با کمیسیون اصل ۹۰ بر سر علت سانحه گفت: اختلاف سازمان با کمیسیون اصل نود مربوط به لحظه آخر سانحه است. این کمیسیون معتقد است که یخ زدگی روی بال اتفاق افتاده، اما ما آن پدیده را با دلایل كارشناسی رد میکنیم.
وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری میگوید یخزدگی به تنهایی نمیتواند علت سانحه باشد، اما ورود به محیط یخ زدگی و آب و هوای بد یکی از علل سانحه است. در این مورد اطلاعات لازم به خلبان داده شده بوده و خلبان نباید وارد مرحله تقرب میشده است.
رضایی فر استناد هر دو مرجع را به کار کارشناسی، مستندات و دلایل و اطلاعات جعبه سیاه دانست و گفت: اطلاعات جعبه سیاه تحليل شده و اختلاف بر سر نوع تحلیل این اطلاعات است زيرا بايد محاسبات جوی را نيز در تحليل اطلاعات بكار برد.
وی افزود: با این حال کشور فرانسه و نهاد مستقل بررسی سوانح هوایی این کشور گزارش سازمان هواپیمایی کشوری را تایید کرده اند. گزارش این نهادها نیز یخ زدگی را رد میکند. البته كارخانه سازنده و شركت آسمان نيز نظر ما را پذيرفته اند.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در توضیح اختلاف این کمیته با کمیسیون اصل ۹۰ گفت: ما با این کمیسیون موافقیم که هواپیما در مسیر یخ زدگی بوده است، چراکه خلبان ۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه از سیستم یخ زدا استفاده کرده است.
رضاییفر ادامه داد: اما خود خلبان بعد از آنکه به زیر ابر رسیده و فضای غیر یخ زدگی را تجربه کرده است، سیستم یخ زدای هواپیما را خاموش کرده است. کمیسیون اصل ۹۰ معتقد است که پس از این اقدام، یخ زدگی کماکان ادامه داشته به همين دليل به كوه برخورد كرده است و ما بر سر این موضوع با این کمیسیون اختلاف داریم.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار گزارش نهایی این سانحه گفت: گزارش نهایی به فارسی منتشر شده و به تمام مراجع رسمی از جمله مجلس و قوه قضاییه ارسال شده است. این گزارش مراحل قضایی را نیز گذرانده و افرادی که باید احضار میشدند، فراخوانده شده اند.
انتهای پیام/
می دانم که این پیام نسبت به زمان حادثه بسیار دیر است؛
آیا امکان زنده کردن پیام حادثه و پیگیری وجود دارد؟
دوم اینکه، از شبکه مستند سیما در تاریخ 1399/02/25 ساعت 16 مستندی درمورد سقوط هواپیمای ATR پخش شد.
در این مستند نشان داده شد که دلیل سقوط هواپیما یخزدگی در دم هواپیما و بالها و واماندگی هواپیما در این شرایط به دلیل وضعیت سرد بودن هوا و بارانی و یخبندانی در آن ارتفاع بوده است. واین بعث سقوط یکباره هواپیما در این شرایط میباشد.
شاید با زنده کردن و پیگیری شما بعنوان رسالت خبرنگاری بتوان گناه ناکرده خلبان را از آبروی ایشان پاک کرد.
باشد که اجر این کار شما نزد خداوند متعال قرار گیرد.
سپاسگزارم