دگرگونی در وضعیت آب و هوای کشور‌های مختلف دنیا گرمای طاقت فرسایی را برای افراد در این روز‌ها پدید آورده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان اعتقاد دارند در سال‌های آینده افزایش درجه حرارت کره زمین سبب می‌شود تا حدود ۷۲ درصد از مردم ساکن در زمین، گرمایی مرگ بار را برای بیش از ۵۰ روز درسال تجربه کنند.

امواج مرگبار خورشیدی در دهه‌های آینده به مشکلی جدی برای ادامه حیات انسان‌ها در زمین تبدیل شود.


بررسی  اثر‌های گرمایش کره زمین و اشعه‌های خورشیدی در جدیدترین شماره مجله (Nature Climate Change) به چاپ رسیده است.

از جمله کشور‌هایی که در سال جاری به دلیل گرمای بیش از اندازه هوا ساکنانش دچار غافلگیری شده اند می‌توان انگلستان و ژاپن را نام برد در حالی که انگلستان از جمله کشور‌های سردخیز است و مردم آن توان مقابله با گرمای شدید هوا را ندارند.


محققان دلیل افزایش گرمای بیش از اندازه دما را تولید گاز‌های گلخانه‌ای می‌دانند و هشدار داده اند اگر انتشارگاز‌های گلخانه‌ای با نرخ کنونی ادامه یابد وضعیت آب و هوای جهان بسیارآسیب می‌بیند.


کارشناسان خارج شدن دولت دونالد ترامپ از توافقنامه پاریس را یکی ازتصمیم‌های اشتباه می‌دانند که سبب بدتر شدن وضعیت آب و هوایی جهان و بالا رفتن دمای هوا درسال‌های آینده می‌شود.


محققان اعلام کرده اند انسان به طور طبیعی دارای توان اندکی در برابرگرمای شدید هواست و هرگونه دمایی بالاتر از ۳۷ درجه سانتیگراد که معادل با درجه حرارت داخلی بدن است می‌تواند سبب آسیب دیدن اعضای بدن و درمواردی مرگ شود.

کارشناسان در دانشگاه هاوایی به بررسی امواج گرمایی پرداخته و این امواج مرگبار را در ۱۶۴ شهر و ۳۶ کشورمختلف شناسایی کرده اند.


چندی پیش درسال ۱۹۹۵ بیش از ۷۰۰ نفر به دلیل گرمای شدید درشیکاگوی آمریکا جان خود را از دست دادند؛ افزون بر گرمای هوا، بالا رفتن رطوبت نسبی هم سبب می‌شود بدن نتواند به تعریق بپردازد.

تعریق راهکار طبیعی بدن برای تنظیم درجه حرارت و خنک کردن بدن است، اما زمانی که رطوبت نسبی بالا باشد بدن نمی‌تواند به تعریق بپردازد و به این ترتیب گرما درون بدن حبس می‌شود و فرد دچار احساس گرمای شدید می‌شود.

محققان اعلام کرده اند تا سال ۲۱۰۰ تعداد روز‌های بسیارگرم که اشعه خورشید درآن روز‌ها مرگ بار است به ۵۰ روز درسال می‌رسد.

آمار‌ها نشان می‌دهند اکنون حدود ۳۰ درصد از مردم جهان تجربه زندگی در وضعیت آب و هوایی فوق العاده گرم به میزان ۲۰ روز درسال را دارند.


کارشناسان ساکنان کشور‌های نزدیک به خط استوا و مناطق گرمسیری را درمعرض بیشترین میزان خطر افرایش دمای کره زمین می‌دانند زیرا به طور طبیعی این کشور‌ها دارای درجه حرارت و رطوبت نسبی بالایی به نسبت سایرکشور‌ها دربیشتر زمان سال هستند.

درسال ۲۰۱۵ بیش از ۴۰۰۰ نفر در کشورهای  پاکستان و هندوستان به دلیل گرما و ابتلا به گرما زدگی و سکته گرمایی جان خود را از دست دادند.


محققان هشدار می‌دهند یکی از خطر‌های جدی وضعیت زندگی مردم دنیاست؛ این روز‌ها در دنیا بیشتر مردم درشهر‌ها زندگی می‌کنند و جمعیت روستایی بسیار کمتراست.

زندگی درشهر‌ها و میزان بالای تولید مواد آلاینده می‌تواند درجه حرارت این مناطق را افزایش و سبب آسیب قشروسیعی از شهروندان کشور‌های مختلف شود.

منبع:CNN
انتهای پیام/

امواج گرمای خورشید چه کشور‌هایی را درمعرض خطر قرار می‌دهد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار