رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: یکی از منابع آلاینده هوا به ویژه در کلانشهر‌ها، نیروگاه‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود زندی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در نشست خبری اقدامات کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از منابع آلاینده هوا به ویژه در کلانشهر‌ها، نیروگاه‌ها هستند که در این زمینه مصوباتی داریم و سازمان محیط زیست نیز اقداماتی در این زمینه انجام داده است.

وی افزود: یک نیروگاه ۲ هزار مگاواتی حدود ۸ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کند که اگر این نیروگاه از سوخت مازوت استفاده کند، میزان آلایندگی آن با گوگرد ۳ درصد افزایش می‌یابد.

زندی گفت: جایگزینی سوخت نیروگاه‌ها یکی از موضوعاتی است که سازمان محیط زیست آن را دنبال می‌کند و هم اکنون اطراف شهر تهران و البرز نیروگاهی که مازوت بسوزاند نداریم، مگر اینکه در فصل سرد سال شرایط اضطراری ایجاد شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته برای اولین بار توانستیم چند نیروگاه که از سوخت مازوت استفاده می‌کردند را پلمب کنیم و در حال حاضر سوخت گاز جایگزین سوخت مازوت شده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم تصریح کرد: نیروگاه‌هایی مانند شهید رجایی قزوین یکی از نیروگاه‌هایی است که ماهانه آمار را به صورت مستند به ما اعلام می‌کند.


بیشتر بخوانید:سوخت های گوگردی ، سیستم FBR خودروهای دیزلی را نابود می کند


وی ادامه داد: متأسفانه کارآیی نیروگاه‌ها حدود ۳۰ درصد است که باید افزایش یابد، اما پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است.

زندی گفت: به شهرک‌های صنعتی ابلاغ شد که از نیروگاه‌های با کارکرد بالاتر استفاده کنند که متاسفانه در این زمینه نتیجه‌ای حاصل نشده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده ما باید از تجهیزات کنترلی استفاده کنند، اما در نیروگاه‌های قدیمی هیچ گونه سیستم کنترلی وجود ندارد.

وی افزود: روزانه ۱۶۰ میلیون لیتر سوخت در نیروگاه‌های کشور استفاده می‌شود که از این میزان ۹۰ میلیون لیتر گاز بوده و باقی آن سوخت مازوت سوزانده می‌شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار