شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل واقع است که به سبب وجود روستاهایی با معماری پلکانی و طبیعت بکر و زیبا و سرسبز از شهرستان های مستعد برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و جذب گردشگر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گاهی باید رفت و دور شد از شلوغی زندگی ماشینی امروز و در فضایی که با طبیعت و ذات آدمی همخوانی دارد آرام گرفت و سکنی گزید در جایی که گلدان های سفالی شمعدانی های پرگل روی پرچین ها و بالشتک های قرمز با رویه های سفید گلدوزی شده که بر دیوار کاه گلی اتاق تکیه داده بوی آش و چای زغالی به همراه بوی نان داغ محلی در کنار لبنیات تازه و سالم و دیدن و شنیدن موسیقی گوش نواز رودخانه ها و آبشارهای جوشان و خروشان و نوای بلبلان باغات پر از میوه از پنجره های آبی رنگ یک خانه روستایی ناخودآگاه انسان را به گذشته های نه چندان دور می برد و در کنار مادر بزرگ و پدر بزرگ می نشاند.

تجربه احساس دلنشین گذشته در نخستین اقامتگاه بوم‌گردی استان اردبیل

همه اینها جلوه های دیدنی در نخستین اقامتگاه بوم گردی استان اردبیل است مجتمع اقامتگاه های بوم گردی کزج واقع در روستایی به همین نام در شهرستان خلخال استان اردبیل قرار دارد.

روستای تاریخی کزج جز 10 روستای دارای بافت ارزشمند روستایی در کشور و یکی از 12 روستای نمونه هدف گردشگری استان اردبیل است و به دلیل شباهت در ساخت و ساز و معماری خانه ها با روستای ماسوله در بین گردشگران به ماسوله اردبیل معروف است و به نظر می رسد به دلیل این شباهت ها اهالی روستای ماسوله از سکنه این روستا بوده و در گذشته های دور که مردم بیشتر کوچ رو بودند مردم این روستا از منطقه ماسوله به عنوان ییلاق استفاده می کردند و بخشی از مردم روستای کزج در آنجا ساکن شده و روستای ماسوله را به وجود آورده اند.

تجربه احساس دلنشین گذشته در نخستین اقامتگاه بوم‌گردی استان اردبیل

مدیر عامل اقامتگاه های بوم گردی کزج روستاهای استان اردبیل و به ویژه خلخال را با قابلیت گردشگری بالا عنوان می کند و می گوید: استان اردبیل به سبب داشتن آب و هوای خنک و طبیعت بکر و زیبا و آب های معدنی گرمش در میان گردشگران و مسافران شناخته می شود غافل از اینکه در دامنه کوههای سر به فلک کشیده این استان روستاهایی واقعند که به واسطه داشتن باغات سرسبز و جاری بودن رودهای خروشان از میان این باغات و از همه مهمتر صفا و سادگی زندگی روستایی، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر و توسعه و آبادانی این روستاها برخوردارند.

تجربه احساس دلنشین گذشته در نخستین اقامتگاه بوم‌گردی استان اردبیل

به همین منظور و برای ایجاد یک محیط آرام و راحت برای گردشگران و طبیعت گردانی که با طبیعت و دل روستاها مسافرت می کنند از حدود 4 سال پیش مطالعاتی را در روستاهای استان انجام دادیم که در نهایت روستای کزج را برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی مناسب یافتیم چرا که کزج با دارا بودن بافت سنتی و معماری خاص اماکن مسکونی قرار گرفتن در کوهپایه و بهره مندی از طبیعت بکر و زیبا و جاری شدن رودخانه پرآب قزل اوزن در بین باغات و قدمت و پیشینه تاریخی روستا و از همه مهمتر تاکید و تلاش اهالی بر حفظ این نوع معماری و حراست از سنن، آداب و رسوم و فرهنگ گذشته، سالانه هزاران مسافر را به سمت این روستا می کشاند که با ایجاد و احداث مجتمع اقامتگاه های بوم گردی در این منطقه که از داشتن محل اقامتی بی بهره بود علاوه بر جذب و ماندگاری گردشگران در شهرستان خلخال، سهمی در توسعه و پیشرفت و آبادانی روستا و بازگشت اهالی به روستا و افزایش جمعیت روستا موثر واقع شده است.

تجربه احساس دلنشین گذشته در نخستین اقامتگاه بوم‌گردی استان اردبیل

در ادامه گفت و گوی ما با را با این فعال عرصه گردشگری و بوم گردی می خوانید؛

کمی از فعالیتها و خدماتی که در اقامتگاه روستایی کزج انجام می دهید برای ما بگویید:

مجتمع اقامتگاه های بوم گردی کزج با 14 واحد خانه روستایی کاملا سنتی حدود یک سال پیش با مشارکت و همراهی اهالی روستا راه اندازی شده است که گردشگران صرف اسکان و اقامت به اینجا نمی آیند بلکه ما از گردشگران و مهمانانمان با غذاها و نوشیدنی های بومی و محلی که کاملا با مواد اولیه محلی تهیه گردیده پذیرایی می کنیم و با اجرای نمایش و موسیقی سنتی و برگزاری رویدادهای بومی تور ها و فعالیتهای بوم گردی ضمن فراهم کردن اقامتی دلنشین با فرهنگ و آداب و رسوم و سنن جوامع محلی نیز آشنا می شوند در کنار همه اینها گردشگران می توانند با راهنمایی راهنمایان محلی از روستاهای زیبای همجوار و پل پیر تقی و رودخانه زیبای قزل اوزن آبشار دیز و نوده و ساحل زیبای روستای نمهیل در مجاورت رودخانخ خروشان قزل اوزن و دهها اثر تاریخی و طبیعی واقع در درون و پیرامون روستا بازدید کرده و همچنین در 45 کیلومتری روستا آبگرم گیوی و دریاچه زیبای سد گیوی نیز استفاده کنند.

تجربه احساس دلنشین گذشته در نخستین اقامتگاه بوم‌گردی استان اردبیل

استقبال از اقامتگاه بوم گردی به چه صورت است آیا از کشور های دیگر هم مسافر داشته اید؟

در مورد جذب مسافر در مجتمع اقامتگاه های بوم گردی کزج ما دو مساله را مد نظر قرار داده ایم یکی آرامش روستائیان و دیگری احترام به فرهنگ و سنت اصیل جوامع روستایی.

به منظور رعایت همین موارد سعی می کنیم در ایام خاص مانند عید پذیرش گردشگر را به حداقل برسانیم و همچنین تمرکز ما بیشتر بر روی فعالیت با تورها و رزروهای اینترنتی است ما در سایت های معتبر فعال در زمینه گردشگری و بوم گردی مانند علی بابا، هفت اقلیم، اسنپ  تریپ حضور داریم.

 در مدت فعالیت این مجموعه که از 15 فروردین 96 است تا کنون  در حدود 500 طبیعت گرد و گردشگر را پذیرش داشتیم که 35 نفر از این گردشگران خارجی بوده و از کشورهای بلژیک، هلند، چین، فرانسه و ترکیه و دیگر کشورها بودند.

تجربه احساس دلنشین گذشته در نخستین اقامتگاه بوم‌گردی استان اردبیل

وجود یک اقامتگاه بوم گردی چه اثراتی بر جوامع محلی روستایی دارد؟

اقامتگاه های بوم گردی جایی است که حس یک زندگی ساده و صمیمی با ارزش های ایرانی_اسلامی با تکیه بر مهمان نوازی و مهرورزی مردمان محلی را به گردشگران داخلی و خارجی انتقال داده و آنها را به سمت خود می کشاند و فرصت های اشتغالزایی جدیدی را برای ساکنان این مناطق به وجود می آورد. تامین کلیه مایحتاج اقامتگاه از جمله محصولات لبنی، دامی، ماکیان،خشکبار زعفران گیاهان دارویی و برنج و.... از روستا و روستاهای همجوار، استفاده از کارکنان و راهنمایان محلی برای ارائه خدمات پذیرایی و مهمانداری و از همه مهمتر افزایش خریدهای محلی توسط گردشگران از جمله موارد با اهمیتی است که در توانمند سازی مردم محلی و افزایش شاخص های رفاهی جوامع محلی اثر گذار بوده و در کاهش مهاجرت و خالی شدن روستاها تاثیر گذار خواهد بود.

به نظر شما که به صورت علمی و با مطالعه قدم در این راه گذاشته اید بزرگترین چالش صنعت بوم گردی چیست؟

متاسفانه یک دیدگاه نادرست در بین ما وجود دارد و آن اینکه اگر ایده ای به نتیجه رسید با افزایش کمی آن ایده باز جواب خواهد داد که لزوما اینگونه نیست در بحث بوم گردی نیز این مسئله صدق می کند.

بوم گردی صنعتی آمیخته با روح و روان و سنا و اعتقادات و آداب و رسوم و سنت های پیشینیان است که در صورت ورود کنترل نشده و بدون انجام آمایش سرزمینی و برآورد توانمندیها و اقبال جوامع بومی و محلی و نیز تقلید و کپی برداری از طرح های بوم گردی موفق بدون هیچگونه نوآوری و توجه به خواست و نیاز گردشگر جز افزایش کمیت بدون توجه به کیفیت و ایجاد ذهنیت بد در مسافران نسبت به سایر اقامتگاه ها نتیجه دیگری به دنبال نخواهد داشت و طولی نخواهد کشید که این صنعت با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد.

پس عدم درک صحیح از مفهوم و اهداف ایجاد اقامتگاه بوم گردی توجه بیش از حد به توسعه کمی بدون در نظر گرفتن توسعه کیفی و اعطای مجوزهای بی برنامه و به تعداد زیاد مهمترین چالش های این صنعت است.

تجربه احساس دلنشین گذشته در نخستین اقامتگاه بوم‌گردی استان اردبیل

برتری اقامت در یک اقامتگاه روستایی نسبت به هتل و یا مسافرخانه درون شهر در چیست؟

هتل و مسافرخانه فضا و استاندارد دیگری دارد و اقامتگاه بوم گردی در دل یک روستا نیز فضای دیگر که به روحیات و طبیعت انسانها بستگی دارد ممکن است فردی از اقامت در هتل های چند ستاره و لوکس درون شهر با بهترین و بالاترین سطح پذیرایی احساس راحتی نداشته باشد اما از خوردن ماست در ظرف های سفالی آبی رنگ در دورترین خانه روستایی لذت ببرد.

در یک اقامتگاه بوم گردی مسافر و گردشگر به مثابه یک محقق است که در مورد آداب و رسوم غذاها سنت های جوامع بومی و محلی به تحقیق و پرسش پرداخته و با آنها آشنا می شود و یک زندگی ساده و صمیمی در کنار مردمان با صفای روستایی همراه با غذاهای کاملا سنتی بدون هیچ گونه افزودنی یا ماده مضر نگهدارنده را تجربه خواهد کرد و از دود و دم و آلودگی و سرو صدای شهر به دور خواهد بود.

تجربه احساس دلنشین گذشته در نخستین اقامتگاه بوم‌گردی استان اردبیل

و در آخر توصیه و حرفی اگر باقی مانده بفرمایید

  صنعت مهمان نوازی و مهمان پذیری در محیط روستایی و بومی فعالیتی سخت است و اگر قرار باشد این مهمان نوازی تجاری سازی شده و در قبال ارائه خدمات و انجام پذیرایی هزینه ای نیز دریافت گردد کار سخت نیز خواهد شد چرا که باید محیط کاملا سنتی باشد و پذیرایی به صورت سنتی و در ظروف سنتی انجام گیرد و حتی کمترین استفاده از پلاستیک و ایجاد زباله صورت پذیرد و درصورت امکان عمل بازیافت پسماند و زباله نیز باید مد نظر قرار گیرد.

برای ورود به این صنعت باید با مطالعه و آگاهی و امکان سنجی امکانات روستا صورت گیرد و اینکه استان اردبیل قابلیت های بیشماری در زمینه بوم گردی دارد و گردشگر می تواند در یک روز در نقطه ای از این استان گرمای بالای 40 درجه را ببیند و همزمان در جای دیگر و مکانی دیگر از هوای مطبوع و خنک احساس سرما پیدا کند و این یعنی ظرفیت که باید سنجیده و برنامه ریزی شده از این ظرفیت ها در جهت ارتقا و توسعه گردشگری روستاهای استان بهره برد.

در پایان از اهالی محترم روستای زیبای گردشگری کزج اعضا و رئیس شورای روستا کزج و مسئولان استانی و شهرستان خلخال و به خصوص مسئولان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل که در همه مراحل راه اندازی این پروژه یاری گر ما بودند نهایت سپاس را داشته و اعلام می کنیم مجموعه کارشناسان ما آماده هرگونه همکاری با علاقمندان این حوزه است.

انتهای پیام/ی

سفر به طبیعت بکر اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.