عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:کرباسیان به علت ناتوانی در کنترل نوسان های ارزی و شوک های اقتصادی ،دیروز در کمیسیون اقتصادی حاضر شد.

کرباسیان یک گام تا استیضاح دوباره/ عملکرد بد بانک مرکزی، وزارت اقتصاد را زیر سوال بردمحمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: بعدازظهر دیروز مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی برای پرسش و پاسخ  و اقناع جمعی از نمایندگان در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته شاهد شوک‌های اقتصادی پیش‌بینی نشده و تکان دهنده‌ای بودیم که وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد آنها توضیح و قادر به جلب رأی اعتماد نمایندگان مجلس شد.

وی توضیح داد:از 90 نماینده امضا کننده استیضاح وزیر اقتصاد، ۵۰ نماینده  از عقیده خود انصراف داده اند اگر از این جمع باقی مانده خواستار استیضاح ، 10 نفر بر نظر خود پافشاری کنند، دستور اعلام وصول صادر می شود و در نهایت در زمان نوبت دهی صحن علنی ( به احتمال زیاد تا هفته آینده) استیضاح صورت می گیرد.

حسن‌نژاد گفت: دیروز برای دومین بار پای کرباسیان به میز محکمه باز شد و این مقام مسئول قادر به جلب رأی اعتماد نمایندگان مجلس نشد در نتیجه اگر تعداد نمایندگان مصمم بر استیضاح به حد مورد نظر برسد، وزیر در صحن علنی باید جوابگوی تمام نمایندگان باشد.

وی با بیان  اینکه معیشت مردم به علت شوک‌های اقتصادی در برخی از بخش‌های کلان تحت تأثیر قرار گرفته است،  تصریح کرد: مهم‌ترین محورهای سؤال نمایندگان از وزیر اقتصاد درباره مشکلات ارزی، بورسی، بیمه و دیگر بخش‌های کلان و تأثیرگذار در اقتصاد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: دیروز تمام تعهدهای کرباسیان که پیش از اخذ این مقام وعده تحقق آنها را داده بود، مورد بررسی قرار گرفت.این وزیر در استیضاح قبلی قول‌هایی برای کنترل نوسان‌ و چالش‌های پیش روی اقتصاد به ویژه در مورد نرخ ارز و سکه داده بود که تاکنون موفق به تحقق آنها نشده است.

حسن‌نژاد در بیان نظر شخصی خود درباره عملکرد وزیر اقتصاد گفت: کرباسیان تعالی امور را در دستور کارهای خود قرار داده و تلاش‌ها و برنامه‌های بسیاری برای احقاق پروژه‌های از پیش مانده انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای معتقدند کرباسیان تمرکز خود را بر روی اقدامات زیرساختی گذاشته است، بیان کرد: معمولاً مسئولان برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای کشور شیوه‌ مختص به تحلیل خود را پیش‌ می‌گیرند و در نهایت به خواسته و اهداف مدنظر می‌رسند اما در مورد اقدامات مثبت وزیر اقتصاد تنها می‌توان به پیگیری‌های پروژه‌ها اکتفا کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: تفکیکی میان انجام وظایف و خروجی‌ها وجود دارد. برخی از مسئولان ضمن اینکه به انجام وظایف خود می‌پردازند باید مسئولیت ضعف‌ها و اقدامات اشتباه خود را هم بپذیرند که این مورد بسیار کمرنگ در ویژگی وزیر امور اقتصادی و دارایی دیده شد.

حسن‌نژاد تشریح کرد: بخش وسیعی از مردم، عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی را مطلوب نمی‌داند؛ چرا که نوسانات ارزی موجب تشویش در بخش زیادی از اقتصاد کلان شده و این موضوع در نهایت ناشی از اشتباهات بانک مرکزی بوده که مسئولیت عملکرد دستگاه مذکور هم با وزارت اقتصاد است.

وی تصریح کرد: گله‌مندی و ناراحتی اقشار مختلف از بانک مرکزی سبب شده تا تدبیر وزارت امور اقتصادی و دارایی زیر سؤال برود؛ کرباسیان نتوانست در حضور نمایندگان مردم به این سوء مدیریت‌ها پاسخ توجیح کننده‌ای بدهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد سؤالی مبنی بر اینکه تعویض وزیر فعلی می تواند  نوسانات کنونی مدیریت کند؟ گفت: مسئول و متولی نوسانات ارزی، بانک مرکزی است که در مورد جزییات سیاست‌های مربوط به آن تصمیم‌گیری می‌کند، بنابراین تعویض وزیر نمی‌تواند کمک شایانی به ساماندهی آشفتگی‌های بازار کند.

حسن‌نژاد یادآور شد: سیف رئیس پیشین بانک مرکزی تعدیل و همتی صاحب منصب بانک مرکزی شده است. تحلیل و تفکر این دو فرد از بازار و ساماندهی امور متفاوت است؛ از این رو در مورد آینده ارز و سکه باید منتظر تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های رئیس فعلی این مقام باشیم.

لازم به ذکر است روز کذشته پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی تاکید کرده بود؛ اگر دولت اقدام به معرفی وزیر دیگری کند اما همچنان سیاست های اشتباه خود را پیش ببرد، هیچ تحولی در بازار رخ نمی دهد.

انتهای پیام/

وزارت امور اقتصاد و دارایی موفق به تحقق تعهد های خود نشده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
امیدوارم مشکلات اقتصادی بر طرف شه
آخرین اخبار