کوچ نشینی کهن‌ترین شیوه زیست بشر است، که پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ‌ترین جاذبه‌های این شیوه معیشت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ کوچ نشینی کهن‌ترین شیوه زیست بشر است که پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ‌ترین جاذبه‌های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر «دیدنی‌ترین جاذبه عصر تکنولوژی» لقب بگیرند عشایر به شیوه‌ای جذاب و باورنکردنی طی قرن‌ها و سال‌های طولانی اقدام به حفظ سنن و آداب و رسوم گذشته خود نموده اند و این اصالت به جاذبه‌ای برای صنعت گردشگری تبدیل شده است.

زندگی ساده وبی آلایش عشایر/عشایر انسان‌های صادق ومرزداران سلحشوری هستند

 مسکن عشایر و نوع زندگی آن ها، زبان و موسیقی، غذا‌های محلی، صنایع دستی، رقص و لباس‌های محلی به همراه آیین‌های به جای آوردن جشن‌های عروسی و محلی از مهم‌ترین جاذبه‌های ایلات و عشایر است.

بارزترین مشخصه ایلات و عشایر شیوه زیست آنان است که بر خلاف یک جا نشینان روستایی و شهری، در کوچ و نقل و انتقال دایمی سیاه چادر‌ها و رمه‌های خود هستند

بازدید خبرنگاران از عشایر دره احمد بالون و دره بنارشهرستان ارومیه

بهرام زینال زاده مدیرکل امور عشایری استان در بازدید از این مناطق بااشاره به اینکه بزودی با اجرای خط انتقال آب شرب موجود از چشمه‌های اطراف آب بهداشتی و قابل شرب در اختیار عشایر این منطقه قرار می‌گیرد افزود: تحویل آبشخور‌های گالوانیزه و سیار جهت استفاده عشایر استان و در راستای صرفه جویی در مصرف آب از اولویت‌های اداره کل امور عشایری استان است.

زندگی ساده وبی آلایش عشایر/عشایر انسان‌های صادق ومرزداران سلحشوری هستند

زنان و دختران عشایرنگین کوهستان‌های استان هستند

 

شهلا تاجفرمدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری در این بازدید با اشاره به اینکه غرفه‌های فروش محصولات عشایری در اختیار زنان این مناطق قرار گرفته است گفت: محصولات عشایری باید برندسازی شود تا به بازار‌های برون مرزی سوق داده شوند.

بهرام ابراهیمی یکی از افراد عشایر ایل دره بنار در جمع صمیمی مسئولان و خبرنگاران به مشکلات موجود در ایل خود اشاره کرد و گفت: عشایر افراد محرومی هستند که کمک مسئولان می تواند آن‌ها را در رسیدن به اهداف خود یاری کند.

بازی‌های ساده کودکان عشایر

کیلومتر‌ها دورتر از روستا در دامنه کو‌های سر فراز کودکان و نوجوانان عشایری بعد از کمک به افراد خانواده در ایل بازی‌های ساده‌ای انجام می دهند ویدا، مبینا و روژان سه دختر نوجوان ایل دره احمد بالون بودند که مشغول شستن ظرف‌ها و کمک به مادر بودند.

زندگی ساده وبی آلایش عشایر/عشایر انسان‌های صادق ومرزداران سلحشوری هستند

در ادامه از دامپروری آقای نعمانی به مساحت ۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع با تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با باز پرداخت ۱۰ درصدی و انبار نهاده‌های دامی عشایر نور انقلاب بازدید شد.

گزارش از ربابه سیدی یکانی

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.