یک متخصص تغذیه درباره انواع رژیم‌های گیاهخواری و تاثیر آن بر سلامت توضیحاتی داد.

پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه رژیم گیاه‌خواری به چند شکل مورد توجه قرار می گیرد، اظهار کرد: چهار گروه رژیم گیاه‌خواری داریم که اولین گروه رژیم گیاه‌خواری مطلق است یعنی فقط سبزیجات، میوه‌جات و حبوبات مصرف می‌شود، این رژیم، رژیم ایده‌آل و استانداری نیست و تقریباً فرد دچار کمبودهای ویتامین و مواد معدنی  می‌شود.

وی افزود: این رژیم‌ها بیشتر بر اساس اعتقادهای خاصی رعایت شده و رژیمی نیست که افراد معمولی را جذب کند.

رژیم گیاه خواری درد است یا درمان؟

این متخصص تغذیه با اشاره به گروه دوم و سوم گیاه‌خواری گفت: گروه دوم،کلسیم و ویتامین‌ها را از شیر دریافت می کند و فقط در مورد کمبود ویتامین B12 ، آهن و روی باید مکمل مصرف کنند، همچنین در گروه سوم تخم‌مرغ مصرف می‌شود تا فرد دچار کمبود اسیدآمینه نشود.

وی بیان کرد: گروه آخر علاوه بر اصل گیاه‌خواری، شیر و تخم‌مرغ را با هم مصرف می‌کنند و دچار کمبودی نخواهند شد، به عقیده متخصصان تغذیه کامل‌ترین گروه گیاه‌خواری است.

فرح بخش تصریح کرد : اگر فردی تصمیم به گیاه‌خواری دارد توصیه می‌شود از گروه آخر استفاده کند؛ این افراد به صورت مناسبتی گوشت هم مصرف می‌کنند و دچار  کمبودی نخواهند بود.

رژیم گیاه خواری درد است یا درمان؟

چه کسانی نمی‌توانند گیاه خواری کنند؟

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص اینکه چه گروه‌هایی مجاز به استفاده از رژیم گیاه‌خواری نیستند، گفت: افرادی که دچار ممنوعیت خاصی در مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها هستند همچون افراد مبتلا به مشکلات قلبی و افرادی که تعویض دریچه قلبی داشتند و قرص وارفارین مصرف می‌کنند، نمی‌توانند سبزیجات زیادی را مصرف کنند.

وی بیان کرد: افرادی که دچار نارسایی کلیه هستند،مصرف سبزیجات محدودی دارند اما برای سایر گروه‌های سنی منعی برای مصرف وجود ندارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در باره استفاده از رژیم گیاه‌خواری برای افرادی که قصد لاغری دارند، گفت: برای لاغری نیاز به گیاه‌خواری نیست بلکه یک فرد سالم می‌تواند از رژیم همه‌چیز خواری اما با میزان کمتر برای کاهش وزن استفاده کند.

//////////////////////

فرحبخش در خصوص اینکه  آیا سویا می‌تواند جایگزین کاملی برای گوشت در رژیم گیاه‌خواری باشد یا خیر، گفت : اگر دو برابر نیاز بدن به گوشت، سویا مصرف شود نیازهای پروتئینی تأمین می‌شود اما سویا عکس شیر و تخم‌مرغ املاح را در اختیار بدن نمی‌گذارد و فرد دچار کمبود آهن، روی، منیزیم و غیره خواهد شد پس توصیه می‌شود در کنار گیاه‌خواری شیر و تخم‌مرغ مصرف شود.

رژیم گیاه خواری درد است یا درمان؟

فرحبخش افزود:  توصیه‌ای برای گیاه‌خواری ندارم و اعتقاد من بر این است که فرد باید از 5 گروه هرم موادغذایی استفاده کند.

وی اظهار کرد: گیاهان حاوی فیبر زیادی هستند و اگر برای سیری فقط  گیاه مصرف شود بعد از مدتی نفخ و دل‌درد سراغ فرد می‌آید بنابراین توصیه می‌شود برای تضمین سلامتی افرا د همه چیز بخورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار