الکساندر لاورنتیف، نماینده رئیس جمهور روسیه در امور سوریه در نشست خبری پس از دهمین دور مذاکرات سوریه تاکید کرد مذاکرات سوچی در فضایی سازنده در جریان است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، نماینده روسیه در امور سوریه تاکید کرد مذاکرات سوچی در فضایی سازنده در جریان است.

الکساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهور روسیه در امور سوریه در نشست خبری پس از دهمین دور مذاکرات سوریه در سوچی گفت: «ما به لحظه‌ای نزدیک می‌شویم که به تحرکات مثبتی نیاز دارد و از یک ماه و نیم پیش دولت سوریه فهرستی از نامزد‌های خود را برای کمیته قانون اساسی ارائه کرده است و از دو هفته پیش فهرستی مشابه نیز توسط مخالفان ارائه شده است و در حال حاضر درباره گروه سومی که نماینده جامعه مدنی سوریه است، مذاکرات جریان دارد و پس از آن درباره مسائل سازمانی و این که چگونه این کمیته قانون اساسی فعالیت کند تصمیم گیری می‌کنیم که این اقدام آینده ما خواهد بود. ما به عنوان کشور‌های تضمین کننده سه گانه، هر کمکی را که لازم باشد برای انجام اصلاحات در قانون اساسی ارائه خواهیم کرد. همانطور که می‌دانید در مرحله اخیر شمار زیادی از مناطق مسکونی تحت کنترل دولت سوریه قرار گرفته است و مساحتی که دولت سوریه در کنترل خود دارد به بیش از ۹۰ درصد جمعیت این کشور رسیده است و همه آن‌ها در خانه‌های خود زندگی نمی‌کنند و شمار زیادی از آن‌ها به عنوان آواره در خارج از این کشور زندگی می‌کنند و این تعداد به شش میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است.»

وی افزود: «در دوره اخیر عوامل ثبات در اوضاع سوریه را مشاهده کرده ایم و مردم سوریه عملا تمایل دارند که به خانه‌های خود بازگردند. در کشور‌های همسایه شمار زیادی از آوارگان حضور دارند و در اردن حدود یک میلیون نفر، در لبنان بیش از یک میلیون نفر و در ترکیه سه و نیم میلیون نفر درحال حاضر زندگی می‌کنند. این به جز آوارگانی است که در کشور‌های اروپایی به سر می‌برند و این یعنی این که به نفع کشور‌های اروپایی است که به بازگشت آوارگان به کشور خودشان کمک کنند و شرایط مناسب را در این زمینه فراهم کنند. همه می‌دانند که این بازگشت باید آزادانه باشد و همزمان کسی حق ندارد مانع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان شود. این مسائلی است که درباره آن صحبت کردیم و باید به گفتگو‌ها در این زمینه در جریان رایزنی‌های خود با نمایندگان سازمان ملل متحد و بین خودمان به عنوان هیئت‌های کشور‌های تضمین کننده ادامه دهیم.»

وی در ادامه گفت: «مسئله دیگر، تقویت اعتماد متقابل بین مخالفان و دولت است که این مسئله‌ای است که توجه زیادی به آن داریم و در درجه اول در چارچوب همکاری گروه‌های کاری برای گفتگو درباره مفقودین و تبادل اجساد قربانیان تلاش می‌کنیم و امیدواریم این مسئله حرکت و پیشرفت خوبی داشته باشد. رایزنی‌ها ادامه دارد و باید منتظر باشیم تا فعالیت ما در دهمین نشست درباره سوریه به پایان برسد. صبح فردا رایزنی‌های چهارجانبه بین سه کشور تضمین کننده و استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل متحد انجام خواهد شد و پس از آن نشست با مخالفان برگزار خواهد شد و همانطور که گفتم آن‌ها در سوچی حضور دارند و با آن‌ها مذاکرات موثری را از طرف هیئت ترکیه و سازمان ملل متحد انجام خواهیم داد و این نشست عصر فردا (روز سه شنبه) برگزار خواهد شد و پس از آن شما را در جریان قرار خواهیم داد. پس از پایان این نشست متن اعلامیه آماده شده را درباره فعالیت گروه‌های خود درباره سوریه ارائه خواهیم کرد.»

انتهای پیام/

سخنان نماینده روسیه در خصوص مذاکرات سوچی درباره سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار