دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: فرهنگ ایران زمین از مؤلفه‌های ارزشمندی برخوردار است.

فرهنگ ایران زمین از مؤلفه‌های ارزشمندی برخوردار استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سید محمدرضا موالی‌زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان هفدهمین «جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی» با بیان اینکه برپایی این جشنواره ملی ابتکاری ارزشمند است؛ اظهار کرد: این برنامه باعث شده توجه ویژه‌ای به آسیب‌های اجتماعی شود، یکی از شاخص‌هایی که همواره در عرصه پژوهش‌های اجتماعی ذکر می‌شود این است که تلاش شود ساختار پژوهش، متن، محتوا و رویکرد آن مرتبط با موضوعات ملموس روز و مشکلات جاری در کشور باشد و پس از واکاوی ریشه‌ها بستر ، علل و عوامل شکل‌گیری ناهنجاری و معظلات اجتماعی با دیدی حل‌المسائلی، با یافتن راه‌حل‌های مناسب برای رفع چالش‌ها منتهی شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ ایران زمین از مؤلفه‌های ارزشمند فراوانی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در کنار رویش‌های فکری، معرفتی، اخلاقی و رفتاری که داشته‌ایم شاهد ریزش‌ها نیز هستیم که از جمله آنها می‌توان به آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، تکدی‌گری و... اشاره کرد.

موالی‌زاده با اشاره به محورهایی برای رفع آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: از آنجایی که همواره پیشگیری مقدم بر درمان بوده است باید بنا را بر پیشگیری بگذاریم که پیش‌نیاز پیشگیری، پیش‌بینی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: در دوران گذار از سنت به مدرنیته هستیم و از ویژگی‌های این دوره افزایش فرد گرایی در جامعه است که باعث کاهش سرمایه اجتماعی شده و در چنین شرایطی باید با اتخاذ تمهیداتی مناسب و دقیق و مبتنی بر فرهنگ بومی خود به تقویت روحیه جمع‌گرایی پرداخت. در این حالت وقتی هویت اجتماعی فرد تقویت شود فرد خود را زیر چتر نظارت طبیعی اجتماعی می‌یابد؛ بی‌جهت نیست که آنقدر در دین اسلام به همراهی با اجتماع تأکید شده تا جایی که بسیاری از عبادات اجتماعی است.

موالی‌زاده ادامه داد: آموزه‌های قرآن کریم، سنت و سیره اهل بیت منابع کاملی برای بهره‌گیری و اجرای آن در راستای کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی است، خداوند به انسان کرامت بخشیده است و او را پیراسته با فضایل اخلاقی می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در گونه‌ای از تقسیم‌بندی، خانواده به پنج قسمت: متعالی، متعادل، متزلزل، متشدد و متلاشی تقسیم می‌شود، اظهار داشت: استحکام جامعه ایرانی در طول تاریخ ناشی از استحکام خانواده بوده است، بنابراین راهبرد اساسی ما در پیشگیری باید مبتنی بر استحکام هر چه بیشتر جایگاه خانواده و تقویت خانواده محوری باشد چرا که خانواده سالم‌ترین، امن‌ترین و مطمئن‌ترین کانونی است که می‌تواند از آسیب‌ها جلوگیری کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به نقش مهم گروه‌های مرجع جامعه، علمای حوزه و دانشگاه، فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر ، ادب و رسانه و همه کسانی که دغدغه و عشق به میهن در وجودشان موج می‌زند در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: پژوهش‌ها باید عمیق و دارای محتوای علمی ، دقیق و فنی باشد.

انتهای پیام/د

برخورداری فرهنگ ایران زمین از مؤلفه‌های ارزشمند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.