عضو کمیسیون برنامه گفت: مجلس انتظار دارد که دولت لایحه اصلاح قانون پولی بانکی و استقلال بانک مرکزی را به نمایندگان ارائه کند.

دولت لایحه اصلاح قانون پولی بانکی و استقلال بانک مرکزی را به مجلس ارائه کندمحمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه به دلیل قوی‌تر بودن بنیه کارشناسی دولت، از قوه مجریه خواسته‌ایم تا لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی را به مجلس ارائه کند، گفت: چندین بار ما در خلال بررسی برنامه‌های 5 ساله خواسته‌ایم تا قانون پولی بانکی یا استقلال بانک مرکزی را اصلاح کنیم که متأسفانه طرح نمایندگان با مخالفت دولت مواجه شده است، لذا ما این کار را واگذار به خود دولت کرده‌ایم.

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه انتظار داریم دولت دو مسئله اساسی را انجام دهد، افزود: اصلاح قانون پولی بانکی و کارآمد کردن و اصلاح ساختار بانک‌ها از مهمترین مسائلی است که باید دولت در به ثمر رسیدن آن تلاش کند.

بانک‌ها از کارآمدی لازم برخوردار نیستند

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار تصریح کرد: بانک‌ها از کارآمدی لازم برخوردار نیستند و بسیاری از مشکلات در اقتصاد کشورمان هم نشأت گرفته از همین ساختار ناکارآمد بانک‌هاست که امیدواریم دولت هرچه سریع‌تر لایحه خود را به مجلس ارائه کند.

تابش تأکید کرد: البته مجلس هم تا جایی که مغایر اصل 75 نبوده و بار مالی نداشته باشد، اصلاحات لازم را به صورت طرح ارائه خواهد کرد.

وی با اشاره به زمان ارائه لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی و استقلال بانک مرکزی به مجلس هم گفت: هر دو موضوع در دستور کار دولت قرار دارد و به ما وعده داده‌اند که در مدت زمان کوتاه لوایح را ارائه خواهند کرد.

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استقلال بانک مرکزی تا چه میزان می‌تواند به کشورمان کمک کند، اظهار کرد: مهمترین وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است که به تبع آن سیاست پولی و مالی توسط شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی شکل می‌گیرد، لذا این بانک باید از استقلال برخوردار باشد.

تابش افزود: مردم پولی را به امانت در بانک‌ها می‌گذارند که دولت و یا هیچ نهاد حاکمیتی حق ندارد دست در جیب مردم کرده و آن را بردارد، به دلیل عدم استقلال بانک مرکزی بسیاری از تکالیف را مجلس و دولت برعهده بانک‌ها گذاشته، بدون آنکه اعتبار لازم را برای آنها در نظر بگیرند.

استقلال بانک مرکزی جلوی دست‌درازی به منابع بانکی را می‌گیرد

وی بیان کرد: دولت این اعتبار را از بانک مرکزی تأمین کرده و بالطبع بانک‌های دیگر بدهکار بانک مرکزی می‌شوند، بانک‌های کشورمان هم به صورت صوری مایملک خود را صورت‌سازی کرده و بالا می‌برند تا ضررها را نشان ندهند.

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار تأکید کرد: 3 سال است که تقریبا هیچ بانکی سودی را نشان نداده و این به ساختار ناکارآمد بانک‌ها و عدم استقلال بانک مرکزی باز می‌گردد، زمانی که بانک مرکزی استقلال داشته باشد می‌تواند جلوی دست درازی به منابع بانکی منبعث از سپرده‌های مردمی را بگیرد و یک روند کاملا تخصصی اقتصادی شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار