معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از فعالیت ۵۰۷۱ مطب، ازمایشگاه و سایر مراکز پزشکی در تبریز خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی عباس‌نژاد معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از صدور اخطاریه عدم مدیریت اصولی پسماند‌های عفونی و تخطی از الزامات زیست محیطی برای ۸ بیمارستان تبریز در چهار ماهه گذشته خبر داد.

وی از پایش وضعیت دفع پسماند‌های عفونی بیمارستان‌های تبریز خبر داد و اظهار داشت: ۵۱ بیمارستان خصوصی و دولتی در سطح آذربایجان‌شرقی وجود دارد که از این تعداد ۲۹ بیمارستان در کلانشهر تبریز قرار دارد.

عباس‌نژاد ادامه داد: تعداد کل مطب‌ها، آزمایشگاه و سایر مراکز پزشکی تبریز ۵ هزار و ۷۱ واحد است که از این تعداد ۷۵۰ واحد دارای قرارداد با مراکز بی‌خطرسازی پسماند بخش خصوصی بوده و الزام ساماندهی بقیه مراکز تا آخر شهریور ماه به دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده و لازم است همه مطب‌های خصوصی، کلنیک‌ها و مراکز درمانی نسبت به تعیین تکلیف وضعیت مدیریت پسماند‌های تولیدی خود اقدام کنند.

این مقام مسئول افزود: میزان تولید زباله‌های بیمارستانی در شهر تبریز شامل ۵ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم عفونی، ۸ هزار و ۳۴۵ کیلوگرم تیز و برنده، ۱۳ هزار و ۳۶۰ کیلوگرم زباله شبه خانگی است.

عباس‌نژاد گفت: با هماهنگی معاونت محترم پیشگیری دادگستری استان و دادستان محترم پیگیری‌های لازم در راستای ارتقا و به روز رسانی سیستم‌های بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی و شیمیایی بیمارستان‌ها در دستور کار قرار دارد و برای کنترل راندمان شیوه‌های مورد عمل سیستم‌های بی‌خطرسازی بیمارستان‌ها توسط آزمایشگاه این اداره کل نمونه‌برداری دوره‌ای انجام می‌گیرد.

وی افزود: همه مراکز بیمارستانی ملزم به ارائه گزارش ماهانه نتایج نمونه برداری توسط آزمایشگاه‌های معتمد حفاظت محیط زیست هستند و در صورت عدم ارائه خود اظهاری مطابق قوانین برخورد به‌عمل خواهد آمد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با ذکر اینکه نحوه مدیریت پسماند‌های شیمیایی مراکز درمانی و بیمارستانی نیز مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد، گفت: لازم است بر اساس قانون مدیریت پسماند نسبت به امحاء و بی‌خطرسازی زباله‌های شیمیایی نیز اقدام شود.

عباس‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تعطیلی تنها مرکز امحاء پسماند‌های شیمیایی در استان قزوین، مدیریت اینگونه پسماند‌ها در سطح کشور با چالش مواجه گردیده و ضرورت دارد بر اساس آخرین دستورالعمل‌ها به‌صورت ایزوله نگهداری و نسبت به امحاء و بی خطر سازی آن با نظارت این اداره کل اقدام فوری شود.

وی افزود: ظرف سال ۹۷ در سه ماهه اول همه مراکز بیمارستانی شهر تبریز مورد پایش قرار گرفته است و در این خصوص به ۵ واحد بیمارستانی اخطاریه صادر و با پیگیری‌های انجام شده در سه بیمارستان منجر به اصلاح وضعیت مدیریت پسماند‌های عفونی شده است.

عباس‌نژاد افزود: در سه ماهه دوم نیز پایش و بازدید سرزده توسط کارشناسان این اداره کل و دستگاه‌های نظارتی و دادگستری استان از بیمارستان‌های استان در حال انجام بوده و تاکنون ۳ واحد بیمارستانی اخطاریه عدم مدیریت اصولی پسماند‌های عفونی و تخطی از الزامات زیست محیطی دریافت کرده اند.

وی تاکید کرد: در صورت عدم اصلاح مدیریت پسماند‌های عفونی، بیمارستان‌های متخلف به مراجع قضایی معرفی شده و سایر اقدامات قانونی نیز به انجام می‌رسد. 

 

انتهای پیام/ش

تولید ۲۷ هزار کیلوگرم زباله بیمارستانی در تبریز

 

برچسب ها: محیط زیست ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.