با افزایش مصرف برق در کشور که به سبب گرمای بیش از حد و نیاز به وسایل سرمایشی رخ داده است نگاه ها به صرفه جویی جدی در این حوزه دوخته شده تا بحران موجود را پشت سربگذاریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛  درهفته ای که گذشته گرمای هوا بیشتر از قبل شد و فشار مضاعف برتولید برق کشور منجر به ادامه خاموشی ها شد به گونه ای که در کرمان در تمامی محلات، ادارات ودستگاه های دولتی دو ساعت خاموشی در تمام روزها ویا یک روز درمیان مشاهده شد.

مصرف برق در کشور برای اولین بار به 56هزارمگاوات وبالاتر از آن رسید واین اخطاری بود برای مردم ومسئولین تا در نوع مصرف خود تجدید نظر کنند.

کولرهای گازی برق خانه را می بلعد/ وقتی مصرف برق تولید را به چالش می کشد

حمیدرضا ایرانمنش رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه ای کرمان با اشاره به اینکه در سال جاری به سبب کاهش نزولات آسمانی، تولید نیروگاههای برقآبی با چالشهایی مواجه شده گفت: تولید این نیروگاهها حدوداً به نصف کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر در ایام گرم سال که زمان پیک سالانه مصرف برق است با توجه به مصرف بالای دستگاههای سرمایشی در این ایام، استفاده از انرژی برق به نحو چشمگیری افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: بنابراین در چنین شرایطی و با عنایت به اینکه تولید برق سخت و پرهزینه است، ضروری است مردم عزیز مان به عنوان یک وظیفه ملی و اخلاقی با برنامه های مدیریت مصرف برق حداکثر همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه ای کرمان اظهارداشت: براساس آمار ارائه شده، مصرف برق کل مشترکین خانگی استان کرمان در سال گذشته، بیش از 3 میلیون مگاوات ساعت بوده که این مقدار برای حدود 960 هزار مشترک خانگی، رقم نسبتاً بالایی است.

روشن بودن 3میلیون و500لامپ در یک سال !

ایرانمنش تاکید کرد:برای اینکه موضوع ملموس تر شود می توان گفت این مقدار مصرف مشابه حالتی است که بیش از 3 میلیون و 500 هزار لامپ 100 وات را در تمام ساعات شبانه روز در یک سال روشن نگه داریم.

وی با بیان اینکه تعداد کل مشترکین برق استان کرمان در سال 96 بیش از یک میلیون و صد و چهل و پنج هزار مشترک بوده است گفت: اگر هر مشترک به اندازه یک لامپ 100 وات صرفه جویی نماید در کل می توان حدود 115 مگاوات در مصرف برق صرفه جویی نمود که با توجه به مقدار پیک بار استان در سال گذشته، این مقدار حدود 5 درصد از مصرف استان را شامل می شود که با افزایش مدیریت برمصرف توسط مردم وبهینه مصرف کردن به همین نسبت درصد بیشتری صرفه جویی حاصل می شود.

وی اظهارداشت:در زمینه مدیریت مصرف برق چند نکته حائز اهمیت است،نخست بایستی با شناسایی نیازهای واقعی، مصرف خود را برحسب آنها به درستی تنظیم کرده و اجازه ندهیم تقاضای کاذب ما را به سمت مصرف بی رویه سوق دهد.

ایرانمنش تصریح کرد:درمرحله بعد لازم است این مقدار مورد نیاز را به صورت بهینه مصرف کرده و از اتلاف انرژی جلوگیری نماییم. نکته آخر اینکه در مصارف خود مدیریت زمان را رعایت کنیم؛ به این معنی که مصارف را در زمان مناسب که فشار کمتری بر شبکه وارد می شود، انجام دهیم.

رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه ای کرمان توجه به این موضوع لازم است که در شرایط فعلی مدیریت مصرف انرژی نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت و یک مسئولیت اجتماعی است.

کولرهای گازی برق خانه را می بلعد/ وقتی مصرف برق تولید را به چالش می کشد

وی سپس با بیان اینکه با توجه به گرمای هوا در روزهای اخیر و در نظر گرفتن پیش بینی هواشناسی در روزهای آینده لازم است در روزها و هفته های آتی بهینه سازی مصرف انرژی، آب و برق را در اولویت برنامه های خود قرار دهیم ، گفت: در این رابطه با توجه به ساعات اوج مصرف برق در ماههای گرم سال حدوداً از ساعت 12 تا 16 و 20 تا 23 بایستی زمانبندی صحیح استفاده از وسایل برقی را رعایت نماییم.

وسایل پرمصرف برقی را در ساعات غیرپیک استفاده کنید

ایرانمنش بیان کرد: باید از به کارگیری وسایل پرمصرف در زمان اوج مصرف خودداری کرده و به ویژه آنها را در این زمانها به طور همزمان مورد استفاده قرار ندهیم. درصورت لزوم می توان از وسایل پرمصرف برقی مثل اتو، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی در ساعات غیرپیک، اوایل صبح یا اواخر شب و روزهای تعطیل استفاده کرد.

رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه ای کرمان کرمان افزود: با توجه به اینکه یکی از مصارف مهم مشترکین در این ایام خصوصاً در ساعات اوج مصرف ظهر، مصارف سرمایشی است؛ بنابراین باید سعی شود زمان استفاده از این وسایل به حداقل ممکن کاهش یابد و حتی المقدور از تهویه طبیعی استفاده شود.

وی در ادامه توصیه هایش گفت: همچنین با سرویس منظم این دستگاهها، تنظیم دمای محیط کار و زندگی در حد استاندارد و پرهیز از سرمایش بیش از حد مکان زندگی و حتی المقدور عدم استفاده از دور تند کولرها، به نحو مناسب این وسایل مورد استفاده قرار گیرند.

اتصال دائم شارژر موبایل به برق مصرف پنهان برق است

وی به نکته مهمی که در مصارف برقی جدی گرفته نمی شود وآن هم مصارف پنهان است، اشاره کرد وگفت: برای جلوگیری از اسراف انرژی بایستی کلیه وسایل برقی و لامپها در مواقع غیرضروری از مدار خارج شوند و در این زمینه با دید دقیق¬تر حتی باید مصارف پنهان دستگاهها و مصارف بیهوده برق آنها در حالت آماده بکار را نیز مدیریت نمود. به عنوان مثال اتصال شارژر موبايل، رايانه و لوازم صوتي و تصويري به پريز بدون استفاده از آنها جزو مصارف پنهان برق است. در این حالت مشترکان بدون استفاده مفید از برق باید هزینه‌های مصرف آن را بپردازند که با شناسايي و حذف چنین مصارفی می توان درصد قابل توجهی در مصرف برق صرفه‌جويي کرد.

ایرانمنش اظهارکرد: اصلاح سیستم روشنایی و جایگزینی آن باسیستم های مناسب ازجمله اقدام‌های نسبتا کم‌هزینه‌ای است که علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق منجر به کاهش بار مالی قبوض برق نیز خواهد شد.

وی تاکید کرد:از دیگر توصیه ها خصوصاً در این ایام می توان به این موارد اشاره نمود؛ استفاده اصولی و درست از وسایل انرژی¬بر، حتی الامکان استفاده از روشنایی طبیعی، نورپردازی صحیح و رعایت استاندارد در تامین روشنایی مورد نیاز، عایق کاری مناسب در ساختمانها جهت کاهش اتلاف انرژی، انتخاب وسایل برقی پربازده و کم مصرف جهت استفاده که همه این توصیه ها در این راستا است که ضمن حفظ رفاه و آسایش مردم عزیز و با صیانت از سرمایه های ملی کشور، خدمت رسانی صنعت برق به مشترکین گرامی تداوم داشته باشد.

رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه ای کرمان با قدردانی از مشترکینی که نکات لازم را رعایت ودرمصرف برق بیشترین صرفه جویی را دارند گفت:امید داریم به لطف الهی با مشارکت و همکاری همه مردم عزیز و با حداقل 10 درصد صرفه جویی در مصرف برق، شاهد عبور موفق از پیک بار امسال و تامین برق پایدار برای مردم شریف و نجیب استان کرمان ودیگر هموطنان گرامی باشیم.

گفتنی است به گفته کارشناسان برق، استان کرمان به لحاظ وجود نیروگاه های متعدد در تولید برق خودکفا ونیاز استان را تامین می کند اما بدلیل همکاری در تامین برق دیگر استانها خاموشی های متعدد برق دراین استان به ویژه در بخش شمالی آن اجرا می شود تا درکاهش فشار برتولید برق کشور تاثیرگذار باشد.

کولر گازی 70درصد قبض برق خانه را شامل می شود

عبدالهی کارشناس مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شمال کرمان با انتقاد از برخی مشترکین پرمصرف گفت: دراستان های گرمسیری بدلیل رطوبت بالای هوا امکان استفاده از کولرگازی بهتر فراهم است و این وسیله سرمایشی در رطوبت زیر30درصد کاربردچندانی به جز مصرف برق بالا ندارد.

وی میزان مصرف کولرهای گازی را 70درصد قبض برق ذکر کرد وگفت: یخچال وفریزر نیز جزوسایلی هستند که 35درصد برق خانه را به سمت خود می کشانند، درکنار آن وسایل روشنایی بخش خانه و در درجه آخر وسایل برقی خانه قرار دارند.

این کارشناس برقی شرکت توزیع برق شمال کرمان تصریح کرد: یکی از دلایل مصرف بالای برق در کنار گرمای هوا، استفاده از محصولات سرمایشی که به شکل غیرمجاز وقاچاق وارد کشور می شوند، است این وسایل به دلیل نداشتن استانداردهای لازم بیش از حد برق مصرف می کنند.

عبداللهی توصیه کرد درزمان تعویض وسایل خانه حتما به برچسب انرژی توجه کنید واز درجه های بالای ( ای پلاس ) استفاده کنید.

وی بازگشت به سنت های گذشتگان را یکی از راههای کمک به کاهش مصارف بالای برق ذکر کرد وگفت:اوج مصرف برق دراستانی مانند کرمان از12ظهر تا3بعد ازظهر است ودرساعات 20تا23نیزمصرف برق بالاست که به این منظور می توان باخانواده درفضاهای سبز بیرون از خانه ساعاتی را گذارند ویا به روش گذشته ها در خانه های ویلایی ازحیاط خانه برای حضور افراد خانواده استفاده کرد.

این کارشناس گفت: البته روشنایی معابر عمومی برخلاف تصور عموم، تنها 1درصد برق خانه را شامل می شود.

وی همچنین با بیان اینکه خاموش کردن یک لامپ یا یک وسیله برقی در ساعات پیک مانند تنفسی برای شبکه برق محسوب می شود خواستار صرفه جویی بیش از گذشته در مصرف برق شد.

با این تفاسیر به نظر می رسد در بحران پیش آمده برقی باید روی مشارکت مردم بیش ازگذشته حساب کنیم، صرفه جویی نیز باید در تمام ارکان مصرف برق از بخش صنعت تا تجاری و اداری و خانگی اتفاق بیفتد که متاسفانه شاهد برخی مصارف غیرمتعارف هستیم که باید با آنها برخورد کرد.

خاموشی های متعدد نشان ازآن است که تولید برق کشور پاسخگوی نیاز مشترکان را نمی دهد ونیاز است برای ساعاتی بخشی ازکشوردرخاموشی به سرببرد تا زیرساخت های کشور در حوزه انرژی آسیب جدی نبیند.

انتهای پیام/س

گزارش از مرضیه السادات حسینی راد

مصرف برق در کشور برای اولین بار به 56هزارمگاوات وبالاتر از آن رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار