استان گلستان، ایرانی کوچک با اقوام رنگارنگ با هنر‌های اصیل و سنتی نشان از فرهنگ و پیشینه تاریخی است و در کنار این تاریخ هنر‌های دستی استان چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ هنر ابریشم بافی یکی از هنر‌های سنتی این دیار است که با زندگی مردم شهر‌های مختلف عجین شده و ردپای آن در بسیاری از خانواده‌های گلستانی نمایان است.
 
ابریشم بافی هنری باسابقه کم سرمایه و پردرآمد


گلستان سومین تولید کننده پیله‌تر در کشور


مواد اولیه برای ابریشم بافی تولید پیله تر توسط کرم ابریشم صورت می‌گیرد که به نوغانداری معروف است.
 
ابریشم بافی هنری باسابقه کم سرمایه و پردرآمد
 
کاری پر زحمت که بسیاری از زنان و مردان گلستانی به آن مشغول هستند.
 
ما هم برای مشاهده تولید پیله و در نهایت پارچه ها‌ی ابریشمی راغب شدیم از صفر تا صد کار را باهم تجربه کنیم.
 
ابتدا به سراغ مسئول نوغانداری رفتیم تا از میزان تولید پیله‌تر در استان باخبر شویم.
 
ابریشم بافی هنری باسابقه کم سرمایه و پردرآمد

عطارچی رییس اداره نوغانداری سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: میزان تولید پیله‌تر امسال در استان ۱۷۱ هزار تن بوده است که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است.

عطارچی افزود: استان گلستان بعد از استا‌های گیلان و خراسان رضوی، سومین تولید کننده پیله‌تر در کشور است که مینودشت، رامیان، کلاله، گالیکش، مراوه تپه، آزادشهر شهرستان‌های نوغان خیز استان هستند.

وی ادامه داد: قیمت تضمینی خرید هر کیلو پیله تر  ۱۸ هزار تومان بوده است که به صورت توافقی قیمت به ۳۲ هزار و پانصد تومان نیز رسید.
 
ابریشم بافی هنری باسابقه کم سرمایه و پردرآمد


خانه تخصصی ابریشم بافی در شهرستان رامیان

مرکز تخصصی ابریشم بافی در این شهرستان با هدف گردآوری زنان هنرمند رامیانی و همراهی زنان چیره دست ابریشم باف در کنار جوانان و استفاده از تجربیات و تبادل نظر افتتاح شده است.
 
ابریشم بافی هنری باسابقه کم سرمایه و پردرآمد
 
در خصوص فعالیت بیشتر این خانه و شرایط بافندگان با حاجی ابراهیمی معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفتگو کردیم.

حاجی ابراهیمی معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: تولید ابریشم و هنر ابریشم بافی از زمان جاده ابریشم در استان وجود دارد و ۵۰۰ بافنده در استان فعال هستند که حدود ۲۰۰ نفر آن‌ها در شهرستان رامیان به این کار مشفول هستند.
 
ابریشم بافی هنری باسابقه کم سرمایه و پردرآمد

حاجی ابراهیمی افزود: هنر ابریشم بافی با قدمت طولانی و سرمایه کم توانسته به عنوان منبع در آمد بسیاری از خانوار‌ها در قالب کارگاه‌های خانگی نقش ایفا کند و زنان هنر دستان خود را مانند چادر شب، حوله، دستمال و سفره‌های رنگارنگ ابریشمی، پارچه‌هایی در ابعاد مختلف و برای کاربرد‌های امروزی تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: اگرچه هنر ابریشم بافی به صورت سنتی توانسته باعث اشتغال و درآمدباشد، اما به دلیل نبود کارگاه بزرگ یا کارخانه برای صنعتی شدن آن هنوز صادرات به صورت چمدانی است که با فراهم شدن بستر می‌توان دغدغه بافندگان را کاهش داد انجام همه مراحل در یک مکان و تامین مواد اولیه برای این افراد، میزان تولید را افزایش داد.

حاجی ابراهیمی افزود: همچنین می‌توان با افزایش کیفیت در تولید، طراحی و بسته بندی بازار این هنر را رونق بخشید و در حوزه صادرات هم قدم برداشت.
 
ابریشم بافی هنری باسابقه کم سرمایه و پردرآمد
 
وی در پایان افزود: همچنین برای رونق این هنر سنتی تسهیلاتی تا سقف ۱۰ میلیون تومان و با بهره ۴ درصد به عنوان اشتغال روستایی به بافندگان پرداخت می‌شود.


ابریشم سوغات گلستانی ها به خارج از کشور

کریمی مدیرکل سازمان صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: سال گذشته بالغ بر ۲ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم که بخشی از صادرات مربوط به ابریشم بافی بوده است.
 
ابریشم بافی هنری باسابقه کم سرمایه و پردرآمد
وی ادامه داد: با خلاقیت و هنر دست زنان شهرستان‌های استان هنر دست سنتی کاربرد امروزی‌تر نیز پیدا کرده است که در قالب لباس‌های زنانه و برخی وسایل تزیینی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این راستا کارگاه‌هایی هستند که تولیدات خود را به کشور‌هایی مانند ترکیه، فرانسه، انگلستان و برخی کشور‌های دیگر صادر می‌کنند.

صنایع دستی پلی میان اقتصاد و فرهنگ است که حفظ و احیای آن، همان حفظ فرهنگ و هویت ماست که توجه به آن باعث رونق تولید و اشتغال خواهد شد.
 
ابریشم بافی هنری باسابقه کم سرمایه و پردرآمد

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.