معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران موضوع صیادی چینی ها در خلیج فارس و دریای عمان را تکذیب کرد.

ماجرای صید صیادان چینی در خلیج فارس چیست؟شاپور کاکولکی حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی اظهار کرد: قوانین جاری کشور اجازه تردد به شناور خارجی در آب های ایران را نمی دهد و موضوع کارگران چینی خلیج فارس را چندین بار با مستندات مطرح کرده ایم ولی هر از چند گاهی تازیانه ای بر اندام عریان صیادی زده می شود.

وی افزود: در برخی از رسانه‌ها عنوان شده که کشتی‌های چینی 250 هزار تن ماهی را از خلیج فارس صید کرده‌اند. در حالی که کل صید ماهی خلیج فارس کمتر از نصف این مقدار است.

کاکولکی گفت: خوب است قبل از اینکه در مورد مقدار صید صحبت کنیم، ببینیم اصلا شناور چینی یا کلا خارجی داریم یا نه؟ قوانین جاری کشور و آیین نامه های مصوب اجازه تردد به شناور خارجی را نمی دهند.

وی با اشاره اینکه قوانین جاری کشور و آیین نامه های مصوب اجازه تردد به شناور خارجی را نمی دهد، افزود: براساس ضوابط شناور خارجی در کشور نداریم. خلاف این باید مستند باشد نه با هیاهو اینکه شناوری خارجی می تواند در کرایه یک ایرانی باشد نیز طبق ضوابط موجود و مصوبه مجلس امکان پذیر است، اما خلاف این گفته باید مستند باشد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: ما صرفا صیاد ایرانی داریم که می تواند طبق قانون از خارج یک کشتی را وارد و در ایران صید کند. صرف اینکه عکس ها و فیلم هایی گرفته شده است که فردی مثلا چینی بر روی شناور است و حکایت از مالکیت مجوز صید ایرانی دارد، محال است. پس صرف دیدن عکس یک روس در هواپیمایی ایرانی یا در بخش های زمینی فرودگاه و یا یک خارجی به عنوان ماساژور تیم ملی فوتبال، هیچکدام دلیل بر مالکیت بر هواپیما و فرودگاه و تیم ملی نیست؛ اگر به جز این است مستندات ارائه شود.

وی گمانه زنی ها درباره حضور صیادان چینی در خلیج فارس را ناشی از عدم اطلاع دانست و تصریح کرد: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با مطالعات بیش از سه دهه در آبهای که توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و سازمان خواربار و بار کشاورزی جهانی صورت گرفت، ایران مخزنی قابل برداشت از ماهی انگشت قدی به نام فانوس ماهی دارد.

به گفته همین موسسه تحقیقات شیلات کشور، برداشت تا حدود 300 هزار تن این ماهی هیچ تداخلی با سایر گونه ها ندارد.

وی ادامه داد: تحقیقات این موسسه در همین سال ها نیز مؤید همین نکته است. هدف از صید این ماهی خروج بی رویه ارز برای واردات پودر ماهی بود. هم اکنون نزدیک به 40 کارخانه این پودر را تولید می کنند همچنین این کار موجب ایجاد اشتغال برای حدود 1000 نفر در کارخانجات پودر ماهی کشور را نیز فراهم کرده است.

معاون سازمان شیلات ایران تصریح کرد: هم اکنون فانوس ماهی برای مصرف انسانی خشک بوده و صادر می شود.ارزش غذایی بالای این ماهی باعث شده است که دانشمندان ایرانی بر روی این ماهی کار کنند.

وی ادامه داد: به جز فانوس ماهی، ماهی دیگری در کنار این ماهی صید می شود که برخی گلایه دارند که چرا در ایران توزیع نمی شود و تنها صادر می شود که باید گفت دلیل آن حرام گوشت بودن آن است.

کاکولکی گفت: صید فانوس ماهی در عمق بالای 200 متر است و لنج های سنتی و قایق ها امکان صید را در عمق بالای صد متر ندارند؛ چه بسا که تداخل زیستی تا میزان 300 هزار تن از این ماهی ایجاد نمی شود.

وی افزود: پس خوب است بیاییم صحبت های تخصصی را به جای اظهارنظر فردی از محیط زیست هرمزگان یا شخصی از فلان بندر، به موسسه ای که بیش از 300 متخصص جهانی دارد، واگذار کنیم و یا از اتحادیه های صیادی در خصوص این موسسه سوال کنیم. آنها نیز مد نظر نهایی شان همین موسسه است که در مصاحبه اخیر رئیس اتحادیه سراسری صیادان کشور به مرجعیت این موسسه تاکید شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران تاکید کرد: باید بپذیریم که صید ماهی فانوس توسط شناورهایی بدون تداخل زیستی در عمق بالای 200 متر آن هم در دریای عمان و نه در خلیج فارس با حجمی حدود 20 هزار تن و بسیار کمتر از حد مجاز 300 هزارتن با نظارت لحظه ای و ماهواره ای شیلات ایران صورت می گیرد؛ بطوریکه صیادان می گویند آمدن این سیستم ماهواره ای امان ما را بریده است.

وی ادامه داد: این سیستم هر تخلف پنهانی را آشکار می سازد و طبق ضوابط جدید با هر تخلف حتی یک روزه احتمال تعلیق شناور تا 3 ماه وجود دارد. سعی شده است هزینه تخلف صیادی را برای متخلفین بالا ببریم همچنین سازمان شیلات ایران تصمیم دارد طی چند سال آینده نیروی فعال خارجی را به تدریج کم کند و به شرکت های اجاره کننده گفته شده که در طی چند سال نیروهای فعال خارجی در شناور چینی را به تدریج کم و نیروهای ایرانی را جایگزین کنند.

وی افزود:اگر فردی وانمود کند که ما از این تصمیم خبر نداشتیم، قابل قبول نخواهد بود، چرا که می دانیم هر دو نفر کارگر ایرانی می توانند با یک قایق در هرمزگان و صید یال اسبی درآمدی حدود 30 برابر کار کارگری در کشتی داشته باشند؛ اما متاسفانه کارگران کشور تمایل زیادی به کار در کشتی نشان نمی دهند، مگر آن که امکان انجام کار در قایق را نداشته باشد. این یک واقعیت جامعه امروز صیادی در این منطقه است که ممکن است برخی چشم خود را به روی این واقعیت ببندند.

با وجود این اظهارات وجود صیادان چینی می تواند خطری جدی و تهدید کننده باشد که نیاز به برخورد و جدیت بیشتری خواهد داشت تا در صورت وجود صید توسط صیادان خارجی، این گونه صید های غیر مجاز به پایان برسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، شیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
اصلا بگیم این دروغ، قرارداد رو که با چین ببندند دیگه تقاضای ورود می کنن که. چه رد کنیم چه رد هم نکنیم میان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
شیلات آنقدر مارو بدبخت نکن صیادان چینی رو راه نده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
مرگ بر تمام چینی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
ننگ بر چین کمونیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
واگذاری کیش درجلسه دوم حتمی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۳ دی ۱۳۹۷
این شیوه در همه دنیا ممنوع است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
سلام دوستان اصلابحث اصبات وجودکشتیهای چینی وغیرچینی نیست این یک مساله انحرافی که مردم روی کشتیهای چینی حساس شدن. درکل بحث اصلی سرصیدمخرب این کشتیهاست اینهادارن صیدترال کف میکنن که داربه کل اکوسیستم دریایی خلیج فارس ضررهای جبران ناپذیری میزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
این چینی‌ها رو بندازین بیرون غارتگران همه چی خور تازه دستشون به غذاهای ایرانی رسیده دارن میچاپن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
اون کارشناسی که اونجا نشسته میگه (فانوس ماهی تو عمق 200 به بالا هستش و چینی ها اونو صید میکنن )این رو بدونید پر عمق ترین قسمت دریای خلیج فارس 92 متر بیشتر نیستش اونا دارن پس چیو صید میکنن
Germany
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
لعنت به چینیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
چرا خاک کشاورزی را می فروشن..هر یک سانتیمتر از خاک صدها سال طول می کشد تا ایجاد شود...لطفا نظر ویا اطلاعی دارید بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
خداییش من دیگه دیوونه شدم. یه روز می شنوم بخشی از قله دماوند رو فروختن فردا میشه شایعه. بخشی از کیش رو دادن فردا میشه شایعه. اجازه صید به چینی ها توی خلیج فارس میدن فردا میشه شایعه. چی شده مگه؟ من الان مطمئن باشم که چین داره خلیجمونو غارت می کنه(هر چند معلمم هم میگه چین داره خلیجمون رو غارت می کنه) یا اینکه منتظر باشم اینم برچسب شایعه بخوره؟(چه راست باشه چه دروغ)
Iran (Islamic Republic of)
شوريده
۲۲:۵۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
ميري يک کتوني ميخري روش زده ساخت پين يعني تو پاي يک چيني هست
هر چي که روش چيني نوشتن که دليل نميشه واسه چين کار کنه
Iran (Islamic Republic of)
منم یه جوان ایرانی
۲۲:۱۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
باسپاس فراوان از سایت خوبتون که با دل وجان زحمت می کشید نظرات ما مردم را میذارید خدا قوت از دست اندر کاران سایت باشگاه و مدیریت سایت
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۱:۵۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
اگر تکذیب می کنید خب یه تیم نظارت برن ببینید
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۱:۵۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
اينکه ميگن چيني ها دارن صيد ماهي ميکنن اشتباهه
تو جنوب ايران کلي کارگر چيني و هندي و پاکستاني هستن که دارن کار ميکنن حالا به صرف اينکه ي چشم بادامي رو ببينيد دليل نميشه که بخوان از اموال ما بدزدن
Iran (Islamic Republic of)
نادعلی
۲۱:۵۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
آيا با قوانين تجارت جهان يآشنا هستين
ما داريم نون ميخوريم از اين راه
من موندم چرا مردم ايران انقدر راحت گول ميخورن و کمپين راه ميندازن و باعث ميشن يک گروه ديگه از مردم بيکار بشن
دوستان عزيزان اين کشتي ها فقط مال کشور چينه چون ما تحريم هستيم توروخدا دست بکشيد از اين حرفا بذاريد ما جنوبي هاي بدبخت تو بي آبي و بي برقي و بي هوايي حداقل يک لقمه نون بخوريم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۱:۵۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
والا خودمون بچه خلیج فارس هستم کشتی های چینی هستند که دارند صید ماهی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
عباس حميد
۰۹:۴۴ ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
من خودم دارم رو يکي از همين کشتي ها کار ميکنم ملوانم اينارو ايران اجاره کرده براي صيد کشتي چون ما نميتونيم کشتي با اين ابعاد بخريم به خاطر تحريم ها واسه همين اجاره ميکنيم و خيلي از پرسنل اين کشتي چيني و هندي و ايراني هست
Germany
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
امیدوارم مطلب من چاپ بشه. چون این روزها همه دنبال خبر منفی هستیم. سلام می گن یک جاسوس انگلیس به نام جیکاک در ایران بود که در 100 سال پیش ته عصایش ویبراتور داشت. به مردم گفته بود هر کس را عصا برق گرفت کافر است. مردم هم باور کرده بودند. ایشان کاری کرد که بزرگان قوم فرار را به ماندن ترجیح دادند. عزیزان کاری نکنید نخبگان کشور فرار را ترجیح دهند. عزیزان ...لطفا این همه منفی نگیم. من خودم یکی از این کشتی دار های فانوس هستم. بخدا قسم ما بالای 200 متر عمق صید می کنیم. ما هم مثل شما زن و بچه داریم. با وام رفتیم شناور کرایه کردیم. معلومه نوشته روی شناورهای ما چینی نوشته یا کارگر هندی داریم. ولی این کشتی اجاره ما است.
Germany
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
ماه هاست ما میشنویم که چینیها در خلیج فارس ،صید می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
تو رو بخدا به گوش مردم برسانید مردم بهتر اقدام می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
شکی نیست که چینیها هستند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
کشتیها چینی هستند و برای فریب دادن
Iran (Islamic Republic of)
احمد نبوی
۱۲:۱۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
کشتی های چینی رو همه دیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
ننگ بر مزدوران چینی
Netherlands
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
پس بنابراین هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
چرا میگید نیست در صورتی که هست پدر من ملوان لنچ صیادی بندر کلاهی (میناب)خودشون شاهد صید کشتی های چینی هستند و کمبود صید از زمان حضور گشتی های صیادی هستیم بخدا درآمد ماهیانه به 800هزارتومان نمیرسه خیلی متاسفم اصلا مسولین به فکر مردم نیستند مخصوصا مردم بومی منطقه استان هرمزگان
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۱:۱۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
سلام دوستان به خداقسم چینیهاسمت خلیج فارس ودریای عمان باکشتیهای غول پیکرماهی صیدمی کنن
Iran (Islamic Republic of)
بهداد
۰۹:۴۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
آقا اينا چيني هستن ولي دارن براي ايران کار مي کنن يعني در اجاره کشور ايران هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
بیشتر از ۲۰کشتی چینی صید ماهی بزرگ در سواحل مکران و بندر جاسک هس خواهشا پیگیری کنین.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
بیشتر از ۲۰کشتی چینی صید ماهی بزرگ در سواحل مکران و بندر جاسک هس خواهشا پیگیری کنین.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
چه کسی واقعا محموله رو نظارت میکنه ؟
آخرین اخبار