رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: تا امروز از خروج ۱۸ زائر( ۱۱ مرد و ۷ زن) به دلیل حمل موادمخدر جلوگیری شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار حسن مهری رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور در نشست خبری که امروز (یکشنبه) برگزار شد، در رابطه با اقدامات پلیس در زمان موسم حج 97 اظهار کرد: ما اعزام زائران را از ۱۹ فرودگاه آغاز کردیم. بر این اساس، ۸۵ هزار زائر و ۱۰ هزار عوامل اجرایی به حج اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه جهت تکریم حجاج کلاس‌های تعالی زائران را برای آموزش کارکنان خود در ۳۰ فرودگاه برگزار کردیم، افزود: همچنین کلاس‌های کنترل خشم و استرس را برای ۲۹۹ نفر و کلاس آموزشی استفاده از دستگاه‌های ایکس ری نیز برگزار شد.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: اعتقاد داریم که کشور ما در صف اول مبارزه با مواد مخدر است و باید اجازه ندهیم که زائران ما به دلیل حمل موادمخدر و یا دارو‌های ممنوعه در کشور عربستان به زندان بیفتند، به همین دلیل با کشور عربستان مذاکره کردیم و سال گذشته ۲۹۰ قلم کالا را ممنوعه اعلام کردند، امسال نیز ۱۰ قلم دارو را به عنوان داروی ممنوعه اعلام کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: لزوم اطلاع رسانی شرایط هتل‌های مدینه و فضای منا و عرفات به زائران


سردار مهری افزود: یکی از مشکلات امسال ما در فرودگاه‌ها این بود که زائران برخی از دارو‌ها را که ممنوعه هم نبودند، پودر و جاسازی کردند که چون ما امکان آزمایش این دارو‌ها را در فرودگاه نداریم، اجازه خروج این دارو‌ها را به زائران نمی‌دهیم.

وی تصریح کرد: صرف به همراه داشتن دارو‌های ممنوعه مانع اعزام زائران نمی‌شود، اما حمل موادمخدر صنعتی و سنتی مانع می‌شود و تا امروز از خروج ۱۸ زائر ( ۱۱ مرد و ۷ زن) به دلیل حمل موادمخدر جلوگیری شده است.

سردار مهری گفت: کشور عربستان حمل ۱۰ قلم دارو از جمله آمپول پتیدین ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم، آمپول مورفین ۱۰ میلی گرم، قرص متادون ۵ و ۱۰ میلی گرم، شربت متادون، قرص هیدرومرفین، قرص متیل فنیدات هیدروکلرید، شربت اکسپکتورانت کدئین و قرص استامینوفن کدئین را ممنوع اعلام کرده است، همچنین حمل مایعات اسیدی و ترشیجات و سرکه و حمل چاقو و گاز فندک و مواد اشتعال زا نیز ممنوع است.

وی تاکید کرد: زائران نیازی به حمل دارو به کشور عربستان ندارد و سازمان حج و زیارت حدود ۵۰ تن از دارو‌های مورد نیاز زائران را به کشور عربستان منتقل کرده است.

سردار مهری گفت: با دستور دادستان کل کشور به دادستان های مراکز استان ها در تمام فرودگاه‌هایی که اعزام زائران انجام می‌شود، قاضی کشیک مستقر شده است.

وی افزود: برخی زائران به حمل مقادیر کمی موادمخدر اقدام می‌کنند که اگر با نظر کمیسیون پزشکی قانونی تشخیص داده شود که زائر می‌تواند به مدت یک ماه بدون مواد سپری کند، این زائر به عربستان اعزام می‌شود، در غیر این صورت از اعزام زائر جلوگیری می‌شود.

20 مردادماه آخرین پرواز اعزام زائران انجام می‌شود

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه تا امروز ۲۱ هزار و ۲۱۵ زائر به کشور عربستان منتقل شده‌اند، گفت: بیشترین اعزام زائران از فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌شود و اعزام زائران از فرودگاه‌های بوشهر، زنجان به اتمام رسیده است و آخرین پرواز زائران ۲۰ مرداد ماه از فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و گرگان انجام می‌شود.

وی گفت: زائران از حمل مواد غذایی هم به کشور عربستان خودداری کنند، زیرا سازمان حج تمام مایحتاج زائران را در کشور عربستان فراهم کرده است و نیازی به حمل موادغذایی ندارند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور بیان کرد: بعضا مشاهده می‌شود برخی زائران در داخل انجیر و پسته با سرنگ شربت متادون تزریق می‌کنند که ماموران ما در فرودگاه‌ها به راحتی می‌توانند این موارد را تشخیص دهند.

سردار مهری با بیان اینکه تا امروز برخورد عوامل اجرایی کشور عربستان با زائران ما خوب بوده است، گفت: تا امروز هیچ بازداشتی در کشور عربستان نداشتیم.

وی گفت: زائران کارت‌های شناسایی و پول‌های خود را دست افراد دیگر ندهند و میزان زیادی پول هم در چمدان‌های خود نگهداری نکنند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور با تاکید بر اینکه زائران در کشور عربستان از بازار گردی و خرید خودداری کنند، گفت: زائران می‌توانند ۵ هزار دلار با خود حمل کنند، اما نیازی به این مقدار پول هم ندارند، زیرا سازمان حج تمام امکانات زائران را فراهم کرده است و زائران نیاز به پول زیادی ندارند.

سردار مهری در رابطه با تاخیر پرواز‌ها در فرودگاه زنجان گفت: علت تاخیر ۱۰ ساعته ۲ پرواز در فرودگاه زنجان، دیر رسیدن هواپیما‌های سعودی بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: حج 97 ، نیروی انتظامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار