خانم ۷۵ ساله در روستایی درخمین با همت خود هنر سفالگری بدون چرخ گرد را احیا کرده است.

احیای هنر سفالگری بدون چرخ گرد به همت خانم ۷۵ ساله در روستای خمینبه گزارش  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ قاسم کاظمی سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از احیای هنر سفالگری بدون چرخ گرد  در روستایی در خمین خبرداد.

کاظمی افزود: در این روش خاص با کمک یک خانم ۷۵ ساله، دانش و روش ساخت سفال بدون چرخ گَرد در منطقه گسترش داده شد و اهالی فعالیت خود را در این رشته آغاز کردند.

وی اضافه کرد: در راستای اهداف سازمان میراث فرهنگی مبنی بر حمایت از کارگاه‌ها و به طور خاص رشته‌های رو به فراموشی همانند سفالگری روستای برجک بخش کمره شهرستان خمین با همکاری دهیاری و بخشداری و هنرمند بومی آن منطقه وارد عمل شده و موفق به گسترش دوباره این هنر بین اهالی منطقه شده است.

اشتغال ۴۰ نفر به هنر سفالگری بدون چرخ گرد در روستای برجک خمین

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای برجک فعالیت خود را در این رشته فعالیت می‌کنند و اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی هم در راستای اهداف حمایتی خود در حال تجهیز کارگاه، تهیه کوره و مواد اولیه مورد نیاز برای این هنرمندان بومی است.

وی با بیان اینکه در ساخت این سفال‌ها روش ساخت به همان روش سنتی و بومی در پیش گرفته شده به طوری که صفر تا ۱۰۰ این رشته همانند گذشته در همین روستا انجام می‌شود، اظهار کرد: برای استحکام این ظروف با استفاده از موی بز و بدون استفاده از چرخ گرد سفالگری بدست هنرمند شکل گرفته و بعد از پخت در کوره برای استفاده در طبخ غذا و پخت نان، تهیه ماست و نگهداری ترشیجات و همچنین دیگر موارد مصرفی به کار گرفته می‌شود.

ریشه صنایع بومی و دستی در آداب و عادات، رسوم و سنن و اعتقادات مردم

کاظمی افزود: بدون شک صنایع بومی و دستی هر منطقه، یکی از افتخارات اهالی آن منطقه است و نوع و روش آفرینش این آثار ریشه در آداب و عادات، رسوم و سنن و اعتقادات مردم منطقه دارد.

وی تصریح کرد: این میراث‌های فرهنگی و هنری که در طول سال‌ها به نسل‌های آتی منتقل شده دارای ارزش والای معنوی با تکیه بر هنر و خلاقیت نسل‌ها بنا شده است و اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی عزمی راسخ در احیا و حفظ این میراث هنری دارد و در همین راستا از هنرمندانی که در مسیر احیا هنر‌های درحال فراموشی گام بر می‌دارند حمایت می‌کند.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.