دكتر واسعي از راه‌اندازی پنج مرکز فرآوری سلول در پنج دانشگاه کشور، حمایت از تجهیز آزمایشگاه‌ها برای ورود به شبکه آزمایشگاهی و ایجاد بانک جامع از سلول‌های بنیادی در کشور تا سال 94 خبر داد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری؛ دکتر محمد واسعی، دبیر ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری  با اشاره به راه اندازی پنج مرکز فرآوری سلول یا سل تراپی در پنج دانشگاه کشور افزود: همچنين ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی از چندین آزمایشگاه در زمینه سلول‌های بنیادی جهت بازسازي حمایت کرده است تا این مراکز بتوانند وارد سیستم شبکه آزمایشگاهی شوند.

*حمايت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از پژوهشگاه رویان جهت تقویت بانک بند ناف

دکتر واسعی با اشاره به طرح تقویت و توسعه مراکز علمي و تحقيقاتي فعال در زمينه سلول‌هاي بنیادی خاطر نشان کرد: تاكنون از پژوهشگاه رویان برای تقویت بانک خون بند ناف، سازمان انتقال خون ايران برای تشکیل بانک خون بند ناف ملی قوی در کشور و مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی حمايت شده است كه نتايح آن در سه سال آینده به ثمر خواهد رسید.

*ایجاد بانک جامع سلول‌های بنیادی در کشور تا سال 94

وی تصریح کرد: یکی از طرح‌های مشترک ستاد فناوري سلول‌هاي بنادي با سازمان انتقال خون ايران شناسايي و جمع‌آوري اطلاعات به لحاظ سازگاری مولکول‌های پیوندی افرادی است که خواستار اهدای سلول‌های بنیادی خونی و مغز استخوان هستند . در اين بانک بايد اطلاعات حداقل 10 هزار اهدا کننده ذخیره شود تا آزمایش‌های خونی و میکروبی بر روی آنها صورت گيرد. این طرح تا چهار سال آینده به ثمر خواهد رسید و در نتيجه آن، یک بانک جامع از سلول‌های بنیادی در کشور ایجاد خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین ازحمايت ستاد از طرح‌های فناوری در حوزه سلول‌های بنیادی و به نتيجه رسيدن آن تا پایان سال آینده خبرداد.

وي با بيان اينكه ستاد توسعه فناوري سلول‌هاي بنيادي دارای پنج کمیته فعال است که برنامه های تدوین شده را اجرایی می کنند،گفت: نقشه راه و برنامه عملياتي ستاد توسعه فناوري سلول‌هاي بنيادي تدوين شده و در نوبت تصويب در كميسيون علمي و تحقيقاتي دولت است كه اميدواريم هر چه زودتر این نقشه و برنامه عملیاتی در هيات وزيران مطرح و پس از تصويب نهايي،جهت اجرا ابلاغ شود.

دكتر واسعي در ادامه به برنامه‌های کلان ستاد توسعه سلول‌های بنیادی اشاره کرد و ادامه داد: افزايش تعداد نيروي انساني متبحر با راه اندازی دوره‌هاي تکميلي، حمايت و به کارگيري استعدادهاي درخشان و نخبگان براي تحقيقات در زمينه سلول‌هاي بنيادي و حمايت از تأسيس و توسعه مراکز تحقيقاتي ملي و پژوهشگاه‌هاي توانمند در سطح بين المللي از جمله برنامه هاي كلان ستاد به شمار مي رود.

*ايجاد سامانه ملي اطلاعات تحقيقات و فناوري در زمينه سلول‌هاي بنيادي

دبیر ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: همچنین توسعه مراکز سلول درماني با فناوري‌هاي استاندارد در زمينه سلول‌هاي بنيادي، حمايت از توليد تجهيزات خاص و مواد پرمصرف براي تحقيقات و فناوري سلول‌هاي بنيادي، حمايت از راه اندازي مراکز توليد و نگهداري سلول‌هاي بنيادي و مرکز ملي ثبت اهداکنندگان سلول‌هاي بنيادي و ايجاد سامانه ملي اطلاعات تحقيقات و فناوري در زمينه سلول‌هاي بنيادي همگام با سامانه علمي کشور از دیگر برنامه هاي كلان ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسوب مي شود.

دکتر واسعی با بيان اينكه بسیاری از طرح‌های پژوهشی ستاد فناوري سلول هاي بنيادي در قالب مقالات در مجلات و پايگاه‌هاي علمي بین المللی خارجی منتشر شده است، خاطرنشان كرد: خوشبختانه اقدامات ستاد باعث شده است که نیروی انسانی قوی و فعال در این حوزه که در ابتدا کمتر از 50 نفر بودند، در سال‌هاي اخير تا 10 برابر افزایش پیدا کند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار