رئیس فنی و حرفه‌ای شهرستان ملایر از فعالیت 3 مرکز فنی و حرفه ای در این شهرستان خبر داد.

فعالیت 3 مرکز فنی و حرفه ای در ملایربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ ناصر یاریاری، رئیس فنی و حرفه‌ای شهرستان ملایر به تاریخچه تاسیس سازمان فنی و حرفه‌ای در کشور اشاره کرد و افزود: این سازمان با حدود پنج دهه فعالیت با هدف ارائه آموزش‌های غیر رسمی و مهارتی  ایجاد شد و تا کنون نیز در راستای اشتغال و توسعه کشور و تامین نیروهای مورد نیاز بازار و واحدهای مختلف در کشور  گام برداشته است.

وی  با اشاره به اینکه این سازمان تاکنون موفق عمل کرده و  توانسته نیروی بازار کار را تامین کند افزود: بیشتر افرادی که از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برخوردار شده و در دوره‌های آموزشی مهارت های لازم را فرا گرفته‌اند در بازار کار مشغول شده‌اند.

رئیس فنی و حرفه‌ای‌ شهرستان ملایر ضمن گلایه از ادارات و دستگاه‌ها به خاطر عدم همکاری با فنی و حرفه‌ای به خاطر هماهنگ نبودن در آموزش‌های مختلف گفت: متاسفانه اشکالی که امروز وجود دارد این است که بسیاری از دستگاه‌ها اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی دارند.

یاریاری گفت: این آموزش‌ها یا به صورت ناقص ارائه می‌شود و یا اینکه بعد از فراگیری افراد از این آموزش‌ها ادارات از فنی و حرفه‌ای می‌خواهند که مدرک لازم را بعد از آزمون برای این افراد از سوی فنی و حرفه‌‌ای صادر کند.

وی با درخواست از ادارات و دستگاه‌ها خواست تا هماهنگی لازم را برای برگزاری دوره‌های آموزشی با فنی و حرفه‌ای داشته و یا حداقل این آموزش‌ها با نظارت فنی و حرفه‌ای برگزار شود تا علاوه بر صرف هزینه‌های کمتر آموزش‌ها به صورت کامل و جامع ارائه شود.

رئیس فنی و حرفه‌ای‌ شهرستان ملایر با اشاره به فعالیت 21 مرکز فنی و حرفه‌ای ثابت در استان همدان از فعالیت 3 مرکز فنی و حرفه‌ای در ملایر خبر داد و گفت: این مراکز شامل مرکز شهید رجایی، مرکز جوش تخصصی و مرکز خواهران است.

یاریاری با بیان اینکه مرکز خواهران نیز بخشی از  فعالیت‌هایش مستقل است اما زیر نظر فنی و حرفه‌ای شهرستان فعالیت دارد، تصریح کرد: در مرکز برادران و خواهران و جوش تخصصی رشته‌های مختلف با 25 کارگاه فعالیت دارند.

وی افزود: علاقمندان به آموزش می‌توانند با مراجعه به این مراکز دوره‌های آموزشی را فرا گرفته و بعد از گذراندن دوره که معمولا از یک تا چهار ماه با توجه به آموزش دوره است بعد از گذراندن دوره در آزمون کتبی و عملی شرکت کرده و در صورت موفقیت گواهینامه آن دوره را کسب کنند.

رئیس فنی و حرفه‌ای‌ شهرستان ملایر در ادامه با بیان اینکه علاوه بر این مراکز ثابت فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای به صورت سیار نیز انجام می‌شود گفت: این فعالیت‌ها به صورت سیار شهری و روستایی است که شامل فعالیت در روستاها، ادارات و دستگاه ها می‌شود.

یاریاری بیان کرد: در حوزه سیار شهری این فعالیت‌ها شامل آموزش در پادگان، آموزش در زندان، آموزش در جوار دانشگاه، همکاری با آموزش و پرورش و ارائه آموزش به دانش‌آموزان رشته‌های کار و دانش با تعیین ظرفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بین 10 تا 15 درصد ظرفیت، آموزش به مناطق حاشیه شهر و مناطق آسیب‌پذیر، کارآموزی در محیط کار با همکاری با بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای مختلف بوده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از سال گذشته آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در پنج استان کشور به صورت پایلوت شروع شده که همدان نیز یکی از این استان‌ها بوده است.

رئیس فنی و حرفه‌ای‌ شهرستان ملایر اظهار کرد: این آموزش‌ها با شناسایی مناطق و محلات آسیب‌پذیر و با هدف ارائه آموزش به زنان  سرپرست خانوار، بدسرپرست و بی‌سرپرست انجام شده که در این زمینه در سه ماهه ابتدایی امسال 92 نفر این آموزش‌ها را در رشته‌های مختلف شامل قالیبافی، خیاطی، کار روی سفال، کار روی چرم فرا گرفته‌ اند.

یاریاری به فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای در روستاها اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز همه ساله یک دهستان به عنوان دهستان هدف انتخاب می‌شود که فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای در رشته‌های مورد نیاز در  این دهستان و روستاهای اطراف آن انجام می‌شود.

وی به فعالیت این سازمان در بخش آموزش عشایری پرداخت و افزود: در این زمینه نیز با توجه به نیازسنجی دوره‌های آموزشی برای عشایر برگزار می‌شود.

رئیس فنی و حرفه‌ای‌ شهرستان ملایر در ادامه به فعالیت‌های انجام شده در مراکز فنی و حرفه‌ای شهرستان اشاره کرد و گفت: در سه ماهه ابتدای امسال  در مرکز ثابت جوش تخصصی و مرکز برادران و آموزش‌های سیار 968 نفر از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برخوردار شده‌اند که شامل 124 هزار و 463 نفرساعت بوده است.

یاریاری با اشاره به فعالیت 34 آموزشگاه آزاد در شهرستان نیز گفت: این مراکز نیز زیر نظر فنی و حرفه‌ای در رشته‌های مختلف آموزش‌های لازم را به علاقمندان ارائه می‌دهند که در حال حاضر 30 مرکز فعال است و در سه ماهه نخست امسال 452 نفر آموزش دیده‌اند.

وی با بیان اینکه این مسابقات در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود، گفت: امسال نیز تعدادی از شرکت‌کنندگان ملایری توانستند با شرکت در این مسابقات به مرحله استانی و کشوری راه پیدا کرده و برای شهرستان ملایر افتخارآفرینی کنند.

رئیس فنی و حرفه‌ای‌ شهرستان ملایر افزود: در این مسابقات که در 36 رشته برگزار شد امیرمحمد ترکمانی در رشته طلا‌ و جواهرسازی مدال برنز کشوری، محدثه بیات در رشته گلسازی دیپلم افتخار و‌ امیر عبدلی حسین‌آبادی در رشته نگهداری ماشین‌های سنگین دیپلم افتخار کشوری را به خود اختصاص دادند.

 انتهای پیام/ب

آموزش 1400 نفر در مرکز فنی حرفه ای ملایر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
سلام انوزش فنی و حرفه ای و برای خواهران و افرادی که نمی تونن بیان در مراکز حتی در مساجدم با ارایه مدارک معتبر باشه خوبه سربازهام هم اموزش ببینن عالیه و دیگر اقشار جامعه همگانی شدن اموزشها خیلی مهمه سربازهام بشه در نزدیگ استان خودشون خدمت کنن عالیه و دانشجویان بویژه دختر ان که برای خود وخانوادشون خیلی سختم هست
آخرین اخبار