رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با تولید ۵۳ درصد کل دانه‌های روغنی کشور در سال گذشته مقام نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داد.

حسین کربلایی خیاوی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل صبح امروز در بازدید از مزارع سویا در اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اظهار داشت: استان اردبیل در تولید دانه‌های روغنی سویا و کلزا و نیز از لحاظ میانگین عملکرد رتبه نخست کشور را دارد که 90 هکتار از اراضی زراعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل واقع در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان نیز به کشت ارقام مختلف سویا اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه بذور حاصله به منظور تأمین هسته‌های اولیه نیازهای بذری استان و سایر مناطق سویا کاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت، گفت: در دهه 40 سرانه مصرف روغن در کشور 2.5 کیلوگرم بود و در حال حاضر این رقم به 20 کیلوگرم افزایش یافته است و سالانه بیش از 1.5 میلیون تن روغن خوراکی مورد نیاز کشور است که از میزان حداکثر 10 درصد از منابع داخلی و مابقی از طریق واردات با خروج مبالغ هنگفتی ارز از خارج تامین می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل در این راستا و بنا به اهمیت خودکفایی در زمینه روغن خوراکی علاوه بر اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در این خصوص و برای افزایش راندمان تولید و جنبه‌های کیفی محصولات، تولید بذور دانه‌های روغنی از جمله سویا را در دستور کار خود قرار داده است.

کربلایی خیاوی افزود: همه ساله این مرکز سطحی از اراضی زراعی خود در شمال استان را به منظور تکثیر هسته‌های اولیه بذری ارقام مختلف دانه‌های روغنی از جمله سویا اختصاص می‌دهد و در سال زراعی جاری 90 هکتار سویا در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه به جز خودکفایی در تولید روغن مورد نیاز کشور، برای پایداری غلات در استان نیز نیاز مبرم به رعایت تناوب زراعی با کشت دانه‌های روغنی است، اظهار کرد: وابستگی بیش از 90 درصدی به خارج کشور در تامین دانه‌های روغنی اهمیت کشت آن را در اجرای سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی روشن می‌کند که در این ارتباط دانه روغنی سویا از نقش و اهمیت بسزایی برخوردار است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تصریح کرد: استان اردبیل با تولید 53 درصد کل دانه‌های روغنی کشور در سال گذشته مقام نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داد و امیدوریم با افزایش سالانه سطح کشت همراه با توجه به مسائل به زراعی و رعایت الگوی کشت تولید این محصول در سال‌های آینده افزایش یابد و شاهد خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی باشیم. 

انتهای پیام/ع

تولید دانه های روغنی  در اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.